Sida 1 av 1

1982, bränsletillförsel

Postat: tis feb 15, 2011 15:15
av vette82
Jag är lycklig ägare till en corvette 1982 sedan tio år tillbaks. Den är i originalutförande och totalt "oskruvad" ;)

Pga personliga skäl ställdes den i garaget 2008 och sedan dess har jag bara gjort halvhjärtade försök att få igång den. Det var inga problem med den när den ställdes in, men när jag sedan försökt starta den så har den känts som om den velat gå igång men inte nått ända fram.

I fjor kom jag så långt (med hjälp av en kompis) att vi konstaterade att den inte fick någon bensin. Vid startförsök på startgas tänder den, men sen kan den naturligtvis inte fortsätta.
I helgen som gick hade jag en kompis som är bilkunnig hemma hos mig. Vi lokaliserade bensinpumpen och provade att mata den direkt med 12V. Inte ett ljud från den.... Visst borde den "tickat" eller "surrat" vid direkt strömmatning?

Mao, jag vädjar nu till era kunskaper..... Är det fel av mig att beställa hem en ny bensinpump och tro på att den gamla är kass? Annars är det väl risk att crossfire-systemet fått sig en törn (vilket jag fasar för).

Så snart jag fått igång bilen ska den iväg till verkstad för service eftersom den stått stilla så himla länge.... Men, jag måste ju få igång den för att kunna ta mig dit! Om någon månad är det ju också dags för vårens första träffar och jag skulle vilja komma igång igen.

Några idéer, tankar eller bara uppmuntrande tillrop?


//Pia
046-738050, 070-6666144

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tis feb 15, 2011 15:45
av Enebris
Hej Pia,
vatten i tanken kanske.............

Det problemet hade jag nu när jag skulle starta min, fick pumpa ut ett par liter innan den hoppade igång!

Ser att du har rikt # 046, behöver du hjälp så bor jag i Staffanstorp.

mvh Håkan

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tis feb 15, 2011 17:09
av vette82
Jag tror inte att det är vatten i tanken som gör att bilen inte startar. Först o främst står den med nästan full tank... Iofs vet jag att bensin åldras och jag bör därför köra i en massa K-sprit när den väl kommer så långt....

Men, när det inte kommer fram någon bensin alls? zip, zero, nada! Ingenting som sprutas in alls...

Och som sagt... inte ett livstecken från bensinpumpen. Inte ens vid direkt strömmatning.

Ska inte bensinpumpen höras? Ett surrande eller tickande? (själv minns jag inte hur det var i denna bilen)

// Pia

PS! AHA! Kollade din länk till youtube;) Jag har några dåliga filmsnuttar av din bil från dragracingen 2009(?) på MECA Raceway. Tycker om soundet från din bil!!

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tis feb 15, 2011 22:12
av Enebris
Hej,
ja den lät gött med 406,an!
Ska bli kul att se (höra) hur ljudet blir med LS1,an.
Behåller avgas-systemet men ska installera en X-pipe också.

Jo, något liv borde märkas från pumpen! I synnerhet vid direkt matning.
Hur blir det om du tar bort ledningen från pumpen och testar?
Vet ej hur mycket en pump ska låta i en 82,a!?

mvh Håkan

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tis feb 15, 2011 22:26
av vette82
På 82an sitter ju tanklocket mitt bak (strax under den välvda rutan). För att komma åt bensinpumpen tar man bort locket och gummidamasken för överfyllnad. Precis under finns elanslutningen till bensinpump/tankmätare (en o samma kontakt med tre kablar). Vi letade rätt på vilken som var till tankmätaren (och den fungerar). Sen kopplade vi ett batteri till den andra polen i kontakten. Allt inne i ett stängt garage och vi öppnade t.o.m. tanklocket för att lyssna neråt....

Med 13V direkt på bensinpumpen hördes inte ett smack! Ingen susning, inget tickande... ingenting.....

Mao, jag gissar vildsint på att det är bensinpumpen som pajjat. Men, det vore tacksamt om någon kunde verifiera att jag borde hört _något_ från den när den fick ström....

// Pia

PS! Det hårda, metalliska, ljudet i din vette... är det avgassystemet som åstadkommer det? Inte speciellt "vette-likt" ljud, men helt underbart!

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tis feb 15, 2011 22:35
av Enebris
Låter som pumpen inte fungerar men någon med bättre kunskaper
om 82,an kan kanske komplettera med nån info.

Jag hoppas det, för jag gillar verkligen ljudet!
FlowMaster ftw!!


// Håkan

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: ons feb 16, 2011 14:54
av vette82
Jord finns fram och den funkar... Det är samma kabel som till tankmätaren (som fungerar).

Vi har ju provat att strömmata pumpen direkt... utan relä eller ngt annat på vägen. Varken vid inkoppling eller vid konstant strömmatning hörs någonting alls ... Jag tycker att det _borde_ var något som helst ljud som örat kunde uppfatta? Brummande, susande, tickande... eller ngt....

// Pia

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: ons feb 16, 2011 21:00
av vette82
Ny bensinpump (o lite wheaterstrips) beställt från Ecklers....

Håll tummar och tår för mig att det räcker med pumpbyte!!

Återkommer om några veckor när jag provat....

// Pia

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: ons feb 16, 2011 22:30
av vette82
Tack för uppmuntran!

Det börjar bli lite abstinens när bilen inte varit igång sedan sommaren -08 !

Sen insåg jag att man sitter i kläm med en vette som inte startar.... Den går ju inte att få upp på ett normalt bilsläp (frigången fram) o sen bör man ju inte bogsera en automatare. Även om det bara är en knapp mil till verkstaden så blir det lite oöverkomligt.

Förhoppningsvis startar den med ny pump (jag återkommer) så jag kan få iväg den för välbehövligt service. Dessutom måste verkstaden fixa med min 6-way-knapp till förarstolen. Sista gången jag besiktigade bilen var jag snäll o körde stolen så långt bak som möjligt... sen dog den:( Jag har, med hjälp av verkstadshandboken, försökt få loss stolens klädsel m.m. så jag kan komma åt att kolla strömkablarna. Detta har inte lyckats för mig, så nu får verkstaden ta det också....

Men, lite hjälp har jag haft av verkstadshandboken ändå.... Den går bra att använda som kudde bakom ryggen för att nå fram till pedalerna. Kreativt, eller hur? :roll:

Min förhoppning är att kunna rulla lite i sommar. Åtminstone lite glassinköpsturer o kanske någon corvette-träff!

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tor feb 17, 2011 6:50
av 745
vette82 skrev:Sen insåg jag att man sitter i kläm med en vette som inte startar.... Den går ju inte att få upp på ett normalt bilsläp (frigången fram)
Jag har kört både C4a & C6 Z06 på ett sådant här släp http://www.okq8.se/privat/pastationen/h ... pvagnar/s8 största problemet var bredden ca 2 cm tillgodo på c6an lägg några plankor innan rampen när du ska upp/ner så går det ännu lättare.
Lycka till :D

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: fre feb 18, 2011 22:20
av dixon
hejsan!
enligt mina erfarenheter så burde pumpen packat ihop efter som den inte går vid direktmatning, förutsatt att ni prövat på rätt anslutningar på pumpen. säger som ovanstående talare: pröva att knacka lite lätt på pumpen för att få väck ev erjningar (stavning?) i motordelen pga fukt, har varit med om att få igång en pump på det viset. men den dog helt ettpar veckor efter så en ny pump ä nog inte helt fel.

ang det metalliska ljudet du frågade om från enebris bil, kan det inte vara att han har en lite rejsigare kam i motorn, brukar kunna låta lite metalliskt då. annars kanske avgassystemet ligger och slår någonstanns :lol: *skojar*

lycka till med din bil, hoppas du får fart på den snarast.

mvh

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tor jul 14, 2011 22:05
av Kjell.Magnusson
Hejs

Hur gick det med ny bränslepump?
Vore trevligt med en liten uppföljning!

Ha de!

Kjell

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: fre nov 04, 2011 18:46
av Kjell.Magnusson
Hejs

HALLÅ

Ha de!

Kjell

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: ons jul 11, 2012 22:58
av vette82
Sju sorger och åtta bedrövelser senare.....

Vi bytte bränslepumpen..... Ingen bensin fram :(

Läste ett forum och misstänkte ECM-modulen..... Tog hem en ny(renoverad) ECM

Bytte denna idag......

Ingen bensin fram till förgasarna fortfarande :cry:

Då börjar vi råtesta en massa, vilket gav:

Bilen startar när vi häller bensin direkt i förgasarna men sen dör den ju eftersom det inte kommer fram någon soppa.

Kopplar vi loss bensinpumpen och kör den direkt på ett annat batteri,dvs att den får extern, konstant, strömmatning så startar bilen (WOW att åtm få lyssna till den en kort stund!)

Via reläet till bensinpumpen kan vi konstatera att pumpen får ungefär 11-12 volt fram till kontakten till pumpen men pumpen startar inte ! (likadant med gamla pumpen.)

Mao, pumpen startar på externt batteri samt när vi drog bak en 12V-kabel direkt från batteriet. Men, alltså inte när den får 12V från reläet till bensinpumpen!

Reläet avtaget och rengjort samt putsat kontaktytorna. Resultatlöst....

Nu har vi slut på idéer! Är det någon annan som har en bra idé? Jag skulle så gärna vilja ha igång min gamla vän igen .....

//Pia

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: ons jul 11, 2012 23:04
av Ricky
Har ni kollat så att pumpen ær korrekt jordad mot ramen/batteriet?

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: ons jul 11, 2012 23:22
av Jerka
Har du 12v när pumpen är belastad ? Det kan vara oxid på kontakten i relät.
Får du fram bränsle när du matar pumpen med direktspänning ?

/Jerka

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: ons jul 11, 2012 23:24
av vette82
Ricky skrev:Har ni kollat så att pumpen ær korrekt jordad mot ramen/batteriet?
Njae...inte exakt. Men, med svart kabel kopplad på originalkontakten och röd kabel direkt till bilbatteriet så går pumpen igång.

(Jag har originallarmet, men inget annat... och det kopplar nog inte bort något? Jag har du de facto 12V ut från reläet men varför drar det inte pumpen?)

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tor jul 12, 2012 0:21
av vette82
Jerka skrev:Har du 12v när pumpen är belastad ? Det kan vara oxid på kontakten i relät.
Får du fram bränsle när du matar pumpen med direktspänning ?

/Jerka
Nej, jag får bara 10V när jag kör på startmotorn (men fulla 12V när bara tändningen är påslagen).

Kontakterna på reläet putsade och resultatlöst.

Soppa kommer fram när vi matar med externspänning, ja... och då fick jag äntligen höra bilen igång efter fyra års tystnad ;)

Men, det funkar ju inte att ha det så!

Läst som en galning på USA-forum.... detta verkar vara ett vanligt problem men med olika (ovanliga) lösningar (som jag provat allt eftersom).

Säkringar utbytta... framförallt den i batterilådan.

Kontakter översedda och putsade.....

ECM samt bensinpump utbytta.

Någon hade även bytt relä, men detta är nu uppmätt och verkar fungera (finns inte ett enda(?) att uppbringa i Sverige för utbyte/test, part no AC14039681 om ngn har ett liggande och skrotar). Ingen av de som provat att byta reläet har haft ngn hjälp av det heller...

Nu återstår en långsökt idé som jag hittade i ett forum. På något sätt är tydligen oljetryckskontakten inblandad i det hela och kablage m.m. där kan ställa till det. Känns lite långsökt, men vad ska man göra?

//Pia

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tor jul 12, 2012 7:03
av Jerka
Hej det låter inget kul.

Men jag skulle göra så här
Koppla 12v från utgången på relät till pumpen , startar pumpen då så har du fel på kablaget från reät och bakåt
Startar den inte då så ta en lös kabel fån jord på pumpen
startar den inte då så flytta +12v ( Den lösa )från utgången på relät till ingången
fungerar det inte nu så ersätt ingången på relät med 12v direkt fån batteriet
har du gjort alt det här och det fortfarande inte fungerar så får du skaffa dig ett elschema
och följa upp hela kabkaget fån säkring till pump
Personligen tror jag att det är något simpelt som tex Oxid i en kontakt
5.56 är bra att spruta i kontakter

/Jerka

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tor jul 12, 2012 10:36
av Turbojet
Hej!
Nu är jag ju inget proffs på el, men har du provat med att byta batteriet?
Kassa battterier har ställt till "konstiga" fel för mig.
Pär

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tor jul 12, 2012 10:44
av vette82
Turbojet skrev:Hej!
Nu är jag ju inget proffs på el, men har du provat med att byta batteriet?
Kassa battterier har ställt till "konstiga" fel för mig.
Pär
Japps, även batteriet är bytt

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tor jul 12, 2012 16:30
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag skulle nog prova med + från batteriet till reläet först! 30 år gamla kablar & anslutningar är kanske det som gör att det bara kommer fram 10 volt till pumpen och det kanske inte är tillräckligt!

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tor jul 12, 2012 16:35
av vette82
magnum skrev:Hejs

Jag skulle nog prova med + från batteriet till reläet först! 30 år gamla kablar & anslutningar är kanske det som gör att det bara kommer fram 10 volt till pumpen och det kanske inte är tillräckligt!
Det som gör mig lite rädd för att prova detta är att reläet ser ut att vara kopplat in till ECM innan det ger ström till pumpen. Känns inte helt kul att släppa på ström det hållet. Men, ska forska ytterligare i hur kablarna går. Elschemat är så pyttesmått och suddigt att det är svårt att se. Sen är det ju så förbaskat trångt att kolla kablarna "i verkligheten".

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: tor jul 12, 2012 17:16
av Jerka
Det som gör mig lite rädd för att prova detta är att reläet ser ut att vara kopplat in till ECM innan det ger ström till pumpen. :( :( :(

Kan det inte vara en startspärr ???, men den verkar ju släppa igenom ström du har ju 10v
Problemet är nog spänningsfall i kabel , kontakter eller anslutning

Hittar du inte felet så släpp ditektspänning på pumpen då kan du i allafall köra bilen till en verkstad som kan ta vid

/ Jerka

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: fre jul 13, 2012 21:27
av Bertilsson
I min bil har en tidigare ägare satt in en dold strömbrytare som bryter strömmen till bränslepumpen, fast du får ju ström fram förstås. Kanske kan vara något sådant ändå kanske som bryter jorden?

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: fre jul 13, 2012 21:32
av vette82
Bertilsson skrev:I min bil har en tidigare ägare satt in en dold strömbrytare som bryter strömmen till bränslepumpen, fast du får ju ström fram förstås. Kanske kan vara något sådant ändå kanske som bryter jorden?
Hej!

Nej, något sådant finns inte (förutom huvudbrytaren, då). Men, tack för tipset ändå....

Jag har tjurat och inte gått ut i garaget på två dagar nu sedan vi fick konstaterat att det är något mycket knepigt fel. Jag ska dock se om energin och lusten återvänder i helgen.... Det är ju ABSTINENS att få igång bilen!

//Pia

Re: 1982, bränsletillförsel

Postat: lör jul 14, 2012 8:24
av Kjell.Magnusson
Hejs

Testa att dra ur reläet, sätt kablar mellan relä och reläsockel utom +matning som du tar från batteriet, så slipper du elektronik haveri.
Har du mätt spänning vid + ut från reläet? Är det bara 10 volt där också? Kan ju vara någon dålig kontakt mellan relä och pump.