Sida 1 av 1
titanventiler
Postat: sön nov 14, 2010 20:17
av kungricky
undrar om det är någon som har erfarenhet av titanventiler? har ett par afr 220 toppar portade till 230 med 2,08in 1,6ut ventiler och jag undrar hur bra dom är jämfört med rostfria ventiler. och den ska gå på gatan . hur bra är värme avledningen, och livslängden är ju bra att veta + hur man ser på ventilerna ifall dom ska kasseras eller om dom går att använda.....
vet ju sen tidigare att dom används på flertalet hojar idag och att problemet är att dom blir snea till slut, men har inte hört att någon gått av iallafall.. jag vore tacksam om någon insatt skulle kunna kommentera detta.... jag kan även säga att viktminskningen blir jämfört med orginal 1,94 1,5 ventiler blir ca 50 gram per ventil inräknat titan retainers.... borde ju spara en hel del på ventilmekanismen då man inte alls behöver lika hårda fjädrar
ricky
Re: titanventiler
Postat: mån nov 15, 2010 16:20
av Jake
Har inte varit här pga att jag inte har behövt. Lätta ventiler är bra om du skall varva uta helvete. Men i våra stötstångsmotorer så visst du sparar 50 g på ventilen, men lägg det till hela ventilpaketet, dvs vippa, stötstång och lyftare så har du inte sparat särskilt många %.
Sedan har titan några andra egenskaper, HCP gitter, värmeledningsförmågan, vikt/hållfasthet. dvs den blir inte utmattad på samma sätt som tex aluminium i vevstakar men är lättare. samma pinal i titan har halva viken och halva hållfastheten. Det påverkas inte på samma sätt av värme, mer likta alu. lite slarvigt kan man säga att titan är en starkare och tyngre form av alu inte en lättare form av stål.
Sedan så är titan hit och dit mycket en marknadsföringsgimmick, pinalen blir oftast/alltid bara marginellt bättre och MYCKET dyrare

. dvs får du problem med ventilerna så överväg titan annars kör bra i stål.
Re: titanventiler
Postat: mån nov 15, 2010 18:39
av kungricky
men då törs jag ha i ventilerna iallafall, dom verkar ju vara riktigt dyra jämfört med rostfria ventiler och man kommer ju att få se livslängen svart på vitt om inte annat. men vet inte riktigt hur mycket dom gått sen tidigare, men då bara på strippen
Re: titanventiler
Postat: mån nov 15, 2010 20:28
av Ricky
Titan är otroligt stumt, det sträcker sig väldigt motvilligt och då det når sin gräns smäller det tvärt av med en smäll.
Drar du tex av en titanbult i titangods pga overtorque kan du lätt skruva ut den avdragna stumpen med en liten instrumentskruvmejsel.
Faschinerande material!
Många tror att titan inte korroderar vilket desvärre inte är riktigt, dock får det inte oxidbeläggning och förtärs som tex aluminium eller stål utan korrosionen visar sig som "pitting", dvs knappnås-spets-små hålrum som kan vara svåra att uptäcka på ytan.
Hur materialet lämpar sig som ventiler i en motor vet jag dessvärre inget om.
Re: titanventiler
Postat: mån nov 15, 2010 23:06
av kungricky
det var ett bra svar på frågan =) . så jag tog mig en titt med förstorningsglas på dom olika delarna av ventilerna och retainersen för att jämföra med varann , och till min stora förvåning så syns det att det varit kraftiga ventilsläpp på retainersen men knappt något på ventilerna. lite porighet finns mitt i skaften som alltid ligger innuti styrningen . det finns någon liten grad på tätningsytan i ventilen som tätar mot sätet men ventilerna är då aldrig omslipade... avgasventilerna är blånerade som i jämförelse med rostfritt eller vanligt stål borde varit uppe i 6-700 grader... så nu nästa fråga. när blir titan blånerat ?
Re: titanventiler
Postat: mån nov 15, 2010 23:40
av Ricky
Har sett på motorcyklar som har titanavgasrör att de brukar vara bånerade nära toppen så jag antar att det är normalt..
Re: titanventiler
Postat: tis nov 16, 2010 0:01
av kungricky
ja det är ju sant det
