Sida 1 av 1

Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: lör aug 21, 2010 4:13
av Ricky
Min 72:a tycker jag hittils ha uppfört sig kanon på landsvägen, stadig å fin.. -men efter att för första gången åkt på bana under CCS 25års träff på Mantorp insåg jag att det finns en del övrigt att göra under vintern.

Frågan är VAD?

Surfar runt på nätet och hittar allsjöns pinaler, allt från satser med främre bärarmar med lågt monterad karbonfjäder till coilovers och kuggstångsstyrningar..

Ecklers tex har en hel del grejer men ingenstans verkar det finnas det någon uttömmande test av de olika satserna eller ens ett klargörande om vad man kan förvänta sig av tex rör-bärarmar jämfört mot orginal.

Detsamma gäller bromsar, Wilwood verkar ha ett kitt som direkt ersätter orginal och passar med orginalhjul och det framgår hur mycket mindre dessa aluminium-ok väger men ingenstans kan jag läsa om något test eller ens ett utlåtande om HUR de fungerar jämfört med orginal?

Jag är inte den typen av människa som byter tex bromsar för att de ska se ballt ut, grejerna måste göra ett bra jobb om det ska vara värt investeringen.
Lägre fjädrad vikt är ju bra, ja lägre vikt över huvud taget är ju såklart en fördel men det vore kul att läsa om prestanda på grejerna, bromssträckor och hållbarhet under hård körning osv.

Jag förstår att jag måste montera stålomspunna bromsslangar och styva upp bilen med nya fjädrar fram, montera ett par bra krängningshämmare, byta fälgar och skaffa bra däck om det ska bli lite mer känsla i bilen.

Kan det vara tillräckligt?
Under mina varv på Mantorp kändes bromsverkan stabil hela tiden men pedalen mjuk och svampig, detta antar jag blir avhjälpt med nya bromsslangar?

Så nu till pudelns kärna..
Finns det någon här som har lite kläm på väghållning och bromsar för C3?
Materialval?
Någon som sitter på en länk till ett proffesionellt test av kit eller har egna erfarenheter att dela med sig av?

Det enda jag hittat är en köpares utsago på ett forum ang Wilwoods D8. http://www.1-4u-computer-graphics.com/c ... 1236381939

//Ricky.

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: lör aug 21, 2010 11:28
av Mange_C5
Om du letar efter raceprylar så föreslår att du kontaktar Pekka Nyström.
Han kör racing med gamla Corvetter och det jag sett på bana så är han och bilarna ruskigt snabba! :shock:

CCS Syd har planerat ett besök i hans garage kommande helg, finns att läsa på deras distriktskalender

"Garagebesök Pekka Nyström - Lördag 28 augusti
Ett spännande besök hos en corvetteägare som har kört racing i många år.
Pekka bygger, renoverar och servar tävlingsbilar av olika märken. Corvetten ligger honom varmt om
hjärtat och just nu bygger han om tre racingcorvetter som skall få tunnare glasfiberkaross.
Dessutom har han ett nytt motorprovningsrum som är intressant att se.

Vi avslutar med en fika som kostar 50 kr per person. Medtag jämna pengar.
Samling: Kl 11.00 hos Pekka, Röglavägen 31, gård 7, Höganäs
Vi beräknar avsluta dagen ca kl 13.30
Anmälan: Senast 22 augusti till lone@clubcorvette.se
Frågor: Besvaras av Lone på 070-934 24 79"

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: lör aug 21, 2010 18:08
av Ricky
Mange_C5 skrev:Om du letar efter raceprylar så föreslår att du kontaktar Pekka Nyström.
Han kör racing med gamla Corvetter och det jag sett på bana så är han och bilarna ruskigt snabba! :shock:

CCS Syd har planerat ett besök i hans garage kommande helg, finns att läsa på deras distriktskalender
Stort tack för tipset, jag ska försöka få tag på Pekka. :D

Tyvärr har jag ingen möjlighet att komma på garagebesöket.

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: fre okt 01, 2010 11:45
av Bred
Hur gick det för dig Ricky, fick du några intressanta tips?

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: fre okt 01, 2010 18:04
av Ricky
Har inte hunnit ta tag i det ännu, var tvungen att resa bort på jobb lite hastigt och lustigt.

Jag återkommer då jag har något vettigt. :)

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: tis okt 05, 2010 0:09
av johanlu
corvetteforum.com
Det är där kunskapen finns.

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: tis okt 05, 2010 0:13
av Ricky
Tack johanlu, ska tillbringa natten med lite sökande där. :)

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: tis okt 05, 2010 13:39
av 745
Ricky skrev:Min 72:a tycker jag hittils ha uppfört sig kanon på landsvägen, stadig å fin.. -men efter att för första gången åkt på bana under CCS 25års träff på Mantorp insåg jag att det finns en del övrigt att göra under vintern.
//Ricky.
Vilket kul projekt :D
Kontakta Speedlab (dom körde väll C3 förut) & Göran Malmberg http://www.hemipanter.se/ och köp hans väghållningsboken.
Dessutom har du http://www.rhkswe.org/index.shtml kan vara bra att redan från början bygga efter något reglemente, det är lättare att anpassa bilen efter ett reglemente än att anpassa ett reglemente efter bilen.
Det vanliga är väll annars att man börjar banprepp. med:
Säkerhet d.v.s. stol, bälte & båge/bur.
Tuffare belägg & stålomspunna slangar
Bromskylning (prova gärna Jakes vattenkylning om du kan leva med smutsen)
Stötdämpare & bussningar.
Däck
Roligt att det blir fler som kör racing & ännu roligare att det kommer ut äldre bilar :D

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: ons okt 06, 2010 1:59
av Ricky
Tack 745! :D

Tack för alla tips!

Det var jäkligt kul att prova på bana och jag ska garanterat vara med och gasa igen.

Hoppas på lite bättre kräm i nya maskinen samt lite modifieringar på rätt ställen osv så jag inte ligger ivägen för mycket och agerar rundningsmärke för er som fått upp farten.

Vore jäkligt kul om fler Oldies-bilar hade lust att vara med.
Drömmen vore ju att se en "Oldies-serie" där alla har möjlighet att lufta sin klenod under ordnade förhållanden på en bana och köra dessa bilar som de var tänkta att köras.
Eller i allafall ett lite större startfält på någon banåkning ibland.

En Vette är en alldeles för bra bil för att enbart rivstarta med. :D

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: ons okt 06, 2010 13:13
av 745
Ricky skrev:Hoppas på lite bättre kräm i nya maskinen samt lite modifieringar på rätt ställen osv så jag inte ligger ivägen för mycket och agerar rundningsmärke för er som fått upp farten.
Alltid kul att köra om :D , men jag ska nog inte vara allt för kaxig.....

En Vette är en alldeles för bra bil för att enbart rivstarta med.
Så sant :mrgreen:.
Om du inte redan har det, skaffa en logger finns allt från appar för mobiltelefon till riktigt avancerade system där man t.ex. kan se hur lång tid det tar att flytta foten mellan gas & broms.
Men så länge du inte har en massa justerbara grejor på bilen räcker det långt med en enklare.
När du har en logger kan vi mäta mina bromsvärden så har du något att jmf. med.

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: tor okt 07, 2010 19:02
av Bred
745 skrev: Om du inte redan har det, skaffa en logger finns allt från appar för mobiltelefon till riktigt avancerade system där man t.ex. kan se hur lång tid det tar att flytta foten mellan gas & broms.
Flytta foten? Är det en manuell corvette du kör då eller? :wink:

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: fre okt 08, 2010 1:14
av Ricky
745 skrev: Om du inte redan har det, skaffa en logger finns allt från appar för mobiltelefon till riktigt avancerade system där man t.ex. kan se hur lång tid det tar att flytta foten mellan gas & broms.
Men så länge du inte har en massa justerbara grejor på bilen räcker det långt med en enklare.
När du har en logger kan vi mäta mina bromsvärden så har du något att jmf. med.
OK, är som sagt var aldeles färsk vad det gäller banåka och suger i mig av alla råd jag kan få. :)

Förklara gärna vad en "logger" är och vad den kan göra för en bil som är helt mekanisk utan en tillstymmelse till datakontakter eller diagnostik etc.

Dessvärre är nog min mobiltelefon ungefär lika analog som bilen och jag tror inte det finns många "appar" till den heller tyvärr. :oops:

Re: Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3

Postat: fre okt 08, 2010 14:13
av 745
Bred skrev:Flytta foten? Är det en manuell corvette du kör då eller? :wink:
Jag kör automat (för lat för att växla :mrgreen: )& för klumpig :( för vänsterbroms, heel –toe. (& annat trams :lol: )
Vid 7:30 bedöms fotarbetet http://www.youtube.com/watch?v=EGUZJVY- ... re=channel.
Logger mäter och sparar div. mer eller mindre intressant data (beroende på modell), ex.vis.
G-kraft information om acceleration, bromsning & hur mycket däcken håller emot i kurvorna.
GPS information om varvtid, spårval, hastigheter, sektortider m.m.
Bild & Ljud
Information från bilen, varvtal, växel, pedallägen m.m. (kan bli ett problem i ditt fall :evil: men du slipper strulande j..... elektronik)
Beroende på modell kan du sedan vara kopplad/koppla upp den till en dator och få information om snabbaste / långsammaste varv och genom att jämföra spårval, bromspunkter, hastighet, växelval m.m. kan du få reda på vad du kan förbättra. Ex.vis kan du jmf. inbromsningar.
Här är en http://www.performancebox.co.uk/
I vissa fall behöver man inte så mycket analys http://www.youtube.com/watch?v=HDuhc-rBXEs jag misstänker att 62an kan berätta mer om sin & hur han använder den (när han inte filmar avåkningar).