Hjälp med bättre väghållning och bromsar i C3
Postat: lör aug 21, 2010 4:13
Min 72:a tycker jag hittils ha uppfört sig kanon på landsvägen, stadig å fin.. -men efter att för första gången åkt på bana under CCS 25års träff på Mantorp insåg jag att det finns en del övrigt att göra under vintern.
Frågan är VAD?
Surfar runt på nätet och hittar allsjöns pinaler, allt från satser med främre bärarmar med lågt monterad karbonfjäder till coilovers och kuggstångsstyrningar..
Ecklers tex har en hel del grejer men ingenstans verkar det finnas det någon uttömmande test av de olika satserna eller ens ett klargörande om vad man kan förvänta sig av tex rör-bärarmar jämfört mot orginal.
Detsamma gäller bromsar, Wilwood verkar ha ett kitt som direkt ersätter orginal och passar med orginalhjul och det framgår hur mycket mindre dessa aluminium-ok väger men ingenstans kan jag läsa om något test eller ens ett utlåtande om HUR de fungerar jämfört med orginal?
Jag är inte den typen av människa som byter tex bromsar för att de ska se ballt ut, grejerna måste göra ett bra jobb om det ska vara värt investeringen.
Lägre fjädrad vikt är ju bra, ja lägre vikt över huvud taget är ju såklart en fördel men det vore kul att läsa om prestanda på grejerna, bromssträckor och hållbarhet under hård körning osv.
Jag förstår att jag måste montera stålomspunna bromsslangar och styva upp bilen med nya fjädrar fram, montera ett par bra krängningshämmare, byta fälgar och skaffa bra däck om det ska bli lite mer känsla i bilen.
Kan det vara tillräckligt?
Under mina varv på Mantorp kändes bromsverkan stabil hela tiden men pedalen mjuk och svampig, detta antar jag blir avhjälpt med nya bromsslangar?
Så nu till pudelns kärna..
Finns det någon här som har lite kläm på väghållning och bromsar för C3?
Materialval?
Någon som sitter på en länk till ett proffesionellt test av kit eller har egna erfarenheter att dela med sig av?
Det enda jag hittat är en köpares utsago på ett forum ang Wilwoods D8. http://www.1-4u-computer-graphics.com/c ... 1236381939
//Ricky.
Frågan är VAD?
Surfar runt på nätet och hittar allsjöns pinaler, allt från satser med främre bärarmar med lågt monterad karbonfjäder till coilovers och kuggstångsstyrningar..
Ecklers tex har en hel del grejer men ingenstans verkar det finnas det någon uttömmande test av de olika satserna eller ens ett klargörande om vad man kan förvänta sig av tex rör-bärarmar jämfört mot orginal.
Detsamma gäller bromsar, Wilwood verkar ha ett kitt som direkt ersätter orginal och passar med orginalhjul och det framgår hur mycket mindre dessa aluminium-ok väger men ingenstans kan jag läsa om något test eller ens ett utlåtande om HUR de fungerar jämfört med orginal?
Jag är inte den typen av människa som byter tex bromsar för att de ska se ballt ut, grejerna måste göra ett bra jobb om det ska vara värt investeringen.
Lägre fjädrad vikt är ju bra, ja lägre vikt över huvud taget är ju såklart en fördel men det vore kul att läsa om prestanda på grejerna, bromssträckor och hållbarhet under hård körning osv.
Jag förstår att jag måste montera stålomspunna bromsslangar och styva upp bilen med nya fjädrar fram, montera ett par bra krängningshämmare, byta fälgar och skaffa bra däck om det ska bli lite mer känsla i bilen.
Kan det vara tillräckligt?
Under mina varv på Mantorp kändes bromsverkan stabil hela tiden men pedalen mjuk och svampig, detta antar jag blir avhjälpt med nya bromsslangar?
Så nu till pudelns kärna..
Finns det någon här som har lite kläm på väghållning och bromsar för C3?
Materialval?
Någon som sitter på en länk till ett proffesionellt test av kit eller har egna erfarenheter att dela med sig av?
Det enda jag hittat är en köpares utsago på ett forum ang Wilwoods D8. http://www.1-4u-computer-graphics.com/c ... 1236381939
//Ricky.