Sida 1 av 1

Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: lör jul 17, 2010 12:01
av norrlandsmicke
Måste nu fixa växellådan mitt i säsongen och funderar på att köpa en ny. Hittat par lådor men nu till frågan. Hur vet man vilka lådor som passar vart? Är de olika (tandning) eller in och output? Sett lådor med 26-32 å till och med 10 och uppåt. Men är de lika på flera bilar? Funderar även på renoverings sats till min låda. Vill ju hinna få köra mer innan säsongen är slut! Tips och råd någon???

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: lör jul 17, 2010 19:20
av StingrayRacing
Hej!

Antar att det är manuell låda som du har. Du skriver inte vilka fel det är på den, men det kan vara lönt att plocka ner den innan
du beställer delar, för att få hela bilden på v ad du behöver åtgärda.

Här kan du beställa ifrån: http://www.5speeds.com/muncie.htm
De funkar bra.

//Lasse

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: sön jul 18, 2010 13:20
av norrlandsmicke
Ja de e 4 vxl manuell. Är dels vinande ljud och sedan vart de nu missljud på högre varv. Vi misstänker att de är lager som är paj. Men man vet ju inte hur skadad den är. Kollade idag på hur man skulle få ur lådan. Fråga är om man får ut lådan utan att lyfta motorn? Ser väldigt tajt ut. Någon som prövat?

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: sön jul 18, 2010 13:44
av Stingray
Jadå, du får ur lådan utan problem med motorn kvar i bilen :)

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: sön jul 18, 2010 14:01
av norrlandsmicke
Ska man ta bort kardan både vid lådan och baktill och sedan försöka skjuta tillbaka växelådan så långt de går och försöka vinkla ner den sen då eller?

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: sön jul 18, 2010 14:08
av StingrayRacing
norrlandsmicke skrev:Ska man ta bort kardan både vid lådan och baktill och sedan försöka skjuta tillbaka växelådan så långt de går och försöka vinkla ner den sen då eller?
Japp, och när den har kommit ur splinsen i kopplingen, dvs går att få nedåt, hissar du motorn några cm i bakändan (kolla så du inte trycker sönder något bara..) så få du förbi lådan enklare framåt.

Fixade detta helt själv men kan vara bra att ha en medhjälpare. Lådan är rätt tung.

Sen behöver du vanliga verktyg, en press och ett kvastskaft :-) Det använder du när du monterar nållagrena i bottenstocken och för in bottenstocken i huset.

Arbetet är inte allt för svårt, men tar lite tid, För mej att du kan hitta rätt bra bilder på hur det går till i länken jag postade, annars kan jag maila lite. Ge mej din adress bara.

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: sön jul 18, 2010 21:22
av norrlandsmicke
försökte nu ikväll med att ta ur lådan ur bilen. Men tyvärr så gick de inte riktigt som de tänkt. Vi har prövat alla hål å riktningar men sprängkåpan tar i torpedvägen. Hissat lite i bakkant av motorn men inget resultat. Skulle tro att de e någon cm kvar men måste man släppa på motorn då? Någon som haft samma problem. Är en Muncie M21 låda iaf som sitter i med en 454 motor.

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: sön jul 18, 2010 22:18
av StingrayRacing
norrlandsmicke skrev:Är en Muncie M21 låda iaf som sitter i med en 454 motor.
Samma som min.

Vet inte om jag missförstod dej, men det är bara växellådan som ska tas bort, sprängkåpan ska sitta kvar. Den sätter du domkraften emot.
När du har lådan lös (Fyra bult emot sprängkåpan + växellådsfäste + div länkage + hastighetsmätar wire ), och om jag minns rätt.., så ska lådan vridas något (åttondels el. kvartsvarv?) för att kunna lirkas ur.

Hinner inte kolla nu själv, men den här hemsidan hittar du det mesta på :mrgreen: http://corvette.wikia.com/wiki/Transmission

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: mån jul 19, 2010 16:14
av Don Tomaso
Du måste också ta bort växelspaken med sin mekanism, därefter skall du dra lite bakåt och sedan vrida ett kvarts varv och lirka bakåt och sedan framåt. Trångt och djävligt men det går, rör du inte kopplingen så går det att sätta tillbaka också, men har du bytt koppling så går det fortare att lyfta ur motorn, väldigt känsligt med centreringen av lamellen. Jag lyckades ta bort för 2 år sedan för kopplingsbyte men slutade med att jag köpte motorlyft och lyfte ur motorn när det skulle tillbaka, en hel kväll med lådan på magen under bilen utan att lyckas.

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: mån jul 19, 2010 21:38
av norrlandsmicke
Jag får tacka för tipsen tidigare... I morse tog jag ur lådan och nu är rivningen igång. Men tyvärr så har vi inte vågat få i sär den så att inte ramlar i bitar. Den lär vara delad på något ställe eller? Tänkt och byta lager och bussningar, men är de någon som plockat isär en låda förut och bytt dessa lager och bussningar?

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: mån jul 19, 2010 21:49
av StingrayRacing
norrlandsmicke skrev:Jag får tacka för tipsen tidigare... I morse tog jag ur lådan och nu är rivningen igång. Men tyvärr så har vi inte vågat få i sär den så att inte ramlar i bitar. Den lär vara delad på något ställe eller? Tänkt och byta lager och bussningar, men är de någon som plockat isär en låda förut och bytt dessa lager och bussningar?
Japp och om du ger mej din email adress, så kan jag skicka lite bilder.

Passa gärna på att byta synkringar, samt "sliders" om du har haft tendens till att växlar vill hoppa ur.

Re: Växellåda 454? Tips och råd!!

Postat: tis jul 20, 2010 13:22
av norrlandsmicke
någon som vet hur man tar ur bottenstocken? Har fått ur ena delen av axeln i lådan men nu sitter ett lager kvar i i själva lådan med en del av axeln. Ser ut som en stor mutter framför lagret, eller stämmer det inte? Och den lilla axeln tar i bottenstocken så går inte ta den andra exeln innåt heller. Letar förbrilt efter en provisorisk låda men ej hittat några lämpliga... Någon hade lite fanatsipriser enligt mej....