Sida 1 av 1

Bakfjäderbultar.

Postat: mån jul 05, 2010 19:25
av Johan Fräjdin
Hej,
På diffen på min 69 så är hålen för bultarna till bakfjädern endast 3/8 vilket är ganska mycket mindre än 9/16(?) som är original.
Nån som har någon idé var denna diff (eller åtminstone kåpan) kan komma ifrån? Som jag har förstått så är det annars samma bultar sedan 1963.
/Johan

Re: Bakfjäderbultar.

Postat: mån jul 05, 2010 22:40
av Stingray
Såvitt jag vet så är det endast Corvette som har den specifika kåpan så det kanske är så att hålen är igensvetsade bara för att kåpan har spruckit vilket förekommer ?

Jag har en NY kåpa annars om du vill ha orginal ?

Tommy

Re: Bakfjäderbultar.

Postat: mån jul 05, 2010 23:40
av Johan Fräjdin
Jovisst kåpan kan ju ha spruckit eller det har blivit gängpaj i de gamla hålen, men varför inte bara köpa en ny kåpa istället för att göra sig besväret att svetsa och gänga nytt och dessutom med så liten dimension? Nåväl det vore inte första gången som en föregående bilägare visar sig vara helt irrrationell...

Mitt intryck efter en snabb inspektion var iallafall att det var "original" på den kåpan, men jag fattar inte var den kan ha suttit isåfall.

Jag skall byta kåpa så din kan vara intressant Tommy. Jag skall kolla efter en bättre begagnad men annars hör jag av mig till dig.

Re: Bakfjäderbultar.

Postat: tis jul 06, 2010 7:24
av Mr SIXPACK
Hej Johan.
Hittade detta i en katalog och klippte ut..
Differential Housing
K Rear Covers Note the leaf spring mounting bolts size
63-77 uses 9/16” diameter bolts
78-79 uses 7/16” diameter bolts


Bästa Corvettehälsningar

Svemp@

Re: Bakfjäderbultar.

Postat: ons jul 07, 2010 9:46
av Stingray
Har du kanske mätt lite snett så du fått 3/8 och det egentligen är 7/16 tro ? I så fall så är ju svaret där :)

Re: Bakfjäderbultar.

Postat: ons jul 07, 2010 22:51
av Johan Fräjdin
Ja där har vi nog svaret, tack!

Re: Bakfjäderbultar.

Postat: mån jul 12, 2010 15:47
av Stingray
Härligt med tekniska forum ibland ;)