Sida 1 av 1

Ventilkåpor

Postat: tor nov 05, 2009 23:07
av Hånta
Hallå

Om jag ska köpa nya ventilkåpor till min 454:a,ska jag ha tall eller short style?
Kan man ha tall style eller tar det i bromsservon eller vaccum klockan eller något annat då?
Tänkte köpa dessa http://www.summitracing.com/parts/PRO-141-810/
eller dom här http://www.summitracing.com/parts/PRO-141-811/
Vad tror ni som har BB i era bilar.

Lars

Re: Ventilkåpor

Postat: fre nov 06, 2009 9:31
av Ricky
Lite svårt att veta sedan de inte satt ut höjder på kåporna, men kanske det är någon standardhöjd på "short" och "Tall"?

Jag har själv bytt kåpor till ett par Ansen av äldre stil som inte längre finns på deras hemsida men de har en total höjd av 7,5cm (toppen av flänsarna) och de funkar.
Dock måste jag lätta på muttrarna för vacumklockan till torkarluckan för att kunna lirka kåpan på plats.
Fritt utrymme mellan hö ventilkåpa och vacumklockan är ca 3cm.
Fritt utrymme mellan vä ventilkåpa och broms servo är ca 2cm och vore kåporna inte så pass runda som de nu är så skulle det fria utrummet vara betydligt mindere om alls något..

Ansens nya "Tall" kåpor uppger de ha en höjd av 4.625 Inches eller 11,75cm och detta funkar nog inte i min bil.

Jag blev själv nyfiken och ställde frågan om någon av dessa kåpor passar i Corvette i Summits "Ask a Tech Question" panel ( http://www.summitracing.com/expertadvic ... stion.aspx ) så jag återkommer då jag fått svaret från dom.

//Ricky.

Re: Ventilkåpor

Postat: fre nov 06, 2009 9:54
av Ricky
Ser på min generator att de "nya och rakare" kåporna inte skulle passa utan att modifiera generatorns infästning.

Re: Ventilkåpor

Postat: fre nov 06, 2009 10:03
av Ricky
Broms servot klarar inte heller de "nya raka" kåporna ser det ut som..

Men de kåpor du är intresserad av ser ut att hålla en liknande form och design som de jag har.

Re: Ventilkåpor

Postat: fre nov 06, 2009 17:04
av Peter
Jag hade GMs egna Cratemotorkåpor och fick då köra med dubbla packningar för att det skulle få plats med justermuttrarna till ventilerna. Det var inga problem med bromsservot.

Re: Ventilkåpor

Postat: fre nov 06, 2009 17:44
av Ricky
Peter skrev:Jag hade GMs egna Cratemotorkåpor och fick då köra med dubbla packningar för att det skulle få plats med justermuttrarna till ventilerna. Det var inga problem med bromsservot.
Är det såna här kåpor du kör med?

Du nämner jystermuttrar, -kör du med rullvippor? -rullkam?

Re: Ventilkåpor

Postat: fre nov 06, 2009 17:56
av Ricky
Hånta skrev:Hallå

Om jag ska köpa nya ventilkåpor till min 454:a,ska jag ha tall eller short style?
Kan man ha tall style eller tar det i bromsservon eller vaccum klockan eller något annat då?
Tänkte köpa dessa http://www.summitracing.com/parts/PRO-141-810/
eller dom här http://www.summitracing.com/parts/PRO-141-811/
Vad tror ni som har BB i era bilar.

Lars
Detta svar fick jag nyss från Summit Racing:


Response (Mike) - 11/06/2009 10:51 AM
Hello,
The covers you mention likely will not fit your Corvette due to them not being clearanced for the brake booster. The only covers I know of that will work are the OEM style covers due to this. Attached is a link to the only covers I know of that will work:


http://www.summitracing.com/parts/TRD-9504/?image=large

Thanks, Mike

Re: Ventilkåpor

Postat: fre nov 06, 2009 18:30
av Peter
Dessa kåpor var det. Dom har även drippers som jag fick ta bort då Polylocksen tog i annars. Japp,satt rullkam med rullvippor i maskinen.
Bild

Re: Ventilkåpor

Postat: fre nov 06, 2009 22:54
av Hånta
Tack för alla svar :D
Dock vet jag inte hur jag ska göra ännu :/
Jag har aluminium Crane rullvippor så jag är lite rädd för att det ska ta i om jag köper fel kåpor.
Måste nog ta mig en funderare om hur jag ska göra.
Ev blir det aluminium kåpor som jag får modifiera och svetsa om så att de passar,fast det känns lite jobbigt.

Lars

Re: Ventilkåpor

Postat: lör nov 07, 2009 0:21
av StingrayRacing
Har rullvippor och stödbrygga över det, så visst kan man få plats med rätt höga kåpor.

Kan tyvärr inte mäta höjden på de kåpor jag har, då bilen är inlåst för vintern, men skulle gissa på ca 8-9 cm. Höjden kan du skönja borta vid generatorn. De är inte fasade för bromsservot, som de kåpor Ricky visade att Summit har.

Nog enklare med plåt än Alu, då de är tunnare i godset och går att knacka ut i nödfall..

//Lasse

Bild

Re: Ventilkåpor

Postat: lör nov 07, 2009 7:55
av johanlu
Absolut inga problem med servobroms och stora ventilkåpor
Edelbrock elitvalve passar till och med och dom är 11cm höga
Däremot dom breda moroso alukåporna skäl plats.
Fick gå ner till en 7tumd bromsservo och vacumpump.
Dels för att motorn lämnar lite vacuum

Re: Ventilkåpor

Postat: lör nov 07, 2009 9:57
av Hånta
Johanlu

Är det såna här du menar http://www.summitracing.com/parts/EDL-4281/?image=large

StingrayRacing

Vad har du för kåpor?

Lars

Re: Ventilkåpor

Postat: lör nov 07, 2009 23:13
av johanlu
Jepp
Ytterst lite fick jag fila bort vid hörnet på kåpan på vänsterdida för torpedväggen ovanför bromsservon
Och givetvis används polyretanbussningar för att hålla motorn stilla och på plats.
Bild finns på
Great lake district Nossebroträffen 2005 med min 461a i

Re: Ventilkåpor

Postat: sön nov 08, 2009 0:32
av StingrayRacing
Hånta skrev: StingrayRacing

Vad har du för kåpor?

Lars
Satt på när jag köpte kärran -00 så jag vet inte, tyvärr.
Kör inte med polyretan bussningar, men har rivit av en gummikudde :mrgreen:

//Lasse

Re: Ventilkåpor

Postat: sön nov 08, 2009 9:20
av Mr. Beam
Detta svar fick jag nyss från Summit Racing:


Response (Mike) - 11/06/2009 10:51 AM
Hello,
The covers you mention likely will not fit your Corvette due to them not being clearanced for the brake booster. The only covers I know of that will work are the OEM style covers due to this. Attached is a link to the only covers I know of that will work:

http://www.summitracing.com/parts/TRD-9504/?image=large

Thanks, Mike

Halvsanning, eftersom denna typ av ventilkåpor främst är till för C2:or med bigblock... De har mindre marginal till bromsservot.


/ Mr. Beam

Re: Ventilkåpor

Postat: sön nov 08, 2009 11:53
av Hånta
Hur menar du nu Mr.Beam?

Lars

Re: Ventilkåpor

Postat: sön nov 08, 2009 15:41
av Mr. Beam
Hånta,

Summit länkade till en typ av "OEM" kåpor med standard höjd och intryckt hörn på den kåpan som skall sitta på samma sida som bromsservot.

Så länge vi pratar om originalhöjd på kåporna till en C3:a behöver du inget intryckt hörn för att gå fri från bromsservot. Detta är främst ett problem på C2:or.

/Mr. Beam

Re: Ventilkåpor

Postat: sön nov 08, 2009 15:49
av Hånta
Okej så alltså ska dessa passa då tycker man
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
lars

Re: Ventilkåpor

Postat: sön nov 08, 2009 21:52
av Ricky
Hånta skrev:Okej så alltså ska dessa passa då tycker man
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
lars
Jag tycker de kåporna ser ut att vara väldigt lika mina Ansen-kåpor och i så fall passar de utan minsta modifiering.

Kan du luska ut höjden på dom så vet du. :)

Re: Ventilkåpor

Postat: mån nov 09, 2009 19:52
av Hånta
Nu är ventilkåporna och luftrenaren beställd och lite annat också :)
Det blev dessa till slut
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
Så passar de inte så får man väl sälja dom vidare till någon som kan ha dom :D


Lars

Re: Ventilkåpor

Postat: mån nov 09, 2009 22:01
av Ricky
Hånta skrev:Nu är ventilkåporna och luftrenaren beställd och lite annat också :)
Det blev dessa till slut
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
http://www.summitracing.com/parts/PRO-1 ... mage=large
Så passar de inte så får man väl sälja dom vidare till någon som kan ha dom :D


Lars
Kul, du kan väl slänga in en bild av vidundret då du fått grejorna på plats?

Re: Ventilkåpor

Postat: mån nov 09, 2009 22:17
av Hånta
Självklart Ricky ska jag göra det.
En kompis kom förbi med lite nya delar som han hade hjälpt mig ta med i sin resväska åt mig :D .Så nu har man nytt Msd system och en ny XS ministarter och ett helt nytt Polerytan bussningssats till hela bilen hemma,jäklar vad det börjar kännas bra.

Lars