Sida 1 av 1

Kompressor frågor?

Postat: lör okt 24, 2009 17:41
av brainstorm
Lite funderingar angående kompressor till C5:an. funderar på detta kitt http://www.aacorvette.com/performance/i ... ucts_id=81

Som jag förstår det så kommer man inte igenom besiktningen med kompressor, så den måste plockas bort.
Nu är frågan, Hur lätt är det att plocka bort kompressorn för en person som inte kan något om bilar.

Skulle väldigt gärna ha en beskrivning hur ni med kompressor gör för att ta bort den inför besiktning.

När man installerar en kompressor så måste bilen mappas om, hur blir det när man tar bort kompressorn och åker in till besiktning, hur går det med avgasvärderna? Ni mappar väll inte om den varje gång. Blir lite mycket att betala 7610 kr varje gång.

Re: Kompressor frågor?

Postat: lör okt 24, 2009 18:01
av vette.se
brainstorm skrev:Lite funderingar angående kompressor till C5:an. funderar på detta kitt http://www.aacorvette.com/performance/i ... ucts_id=81

Som jag förstår det så kommer man inte igenom besiktningen med kompressor, så den måste plockas bort.
Nu är frågan, Hur lätt är det att plocka bort kompressorn för en person som inte kan något om bilar.

Skulle väldigt gärna ha en beskrivning hur ni med kompressor gör för att ta bort den inför besiktning.

När man installerar en kompressor så måste bilen mappas om, hur blir det när man tar bort kompressorn och åker in till besiktning, hur går det med avgasvärderna? Ni mappar väll inte om den varje gång. Blir lite mycket att betala 7610 kr varje gång.
Det tar 1-2 timmar att plocka bort och lika mycket att sätta tillbaks. Det är väldigt enkelt att göra själv, du lossar bara själva kompressorenheten, sätter tillbaks originalremspännaren och rem, pluggar i ett KN filter i slangen där kompressorn matade tidigare, klart !

Du behöver inte mappa om, det enda du ska tänka på är att köra relativt lugnt och ingen fullgaskörning förren kompressorn är tillbaks igen. Det som händer är att den går väldigt fett på fullgas när kompressorn är bortmonterad.

Re: Kompressor frågor?

Postat: lör okt 24, 2009 18:19
av brainstorm
Är det några speciella verktyg som behövs?

Fungerar en kompressor såhär:

Kompresssorn suger in luft genom ett filter som sedan går vidare genom intercoolern för att kylas ner som sedan går vidare in där mitt Donaldsson Blackwing luftfilter sitter nu?
Om jag förstår det rätt så kommer inte mitt Donaldsson Blackwing luftfilter att användas om jag montera kompressor?

Vad är oljeledningen till när jag kollar på manualen och på bilderna?

Re: Kompressor frågor?

Postat: lör okt 24, 2009 18:35
av vette.se
brainstorm skrev:Är det några speciella verktyg som behövs?

Fungerar en kompressor såhär:

Kompresssorn suger in luft genom ett filter som sedan går vidare genom intercoolern för att kylas ner som sedan går vidare in där mitt Donaldsson Blackwing luftfilter sitter nu?
Om jag förstår det rätt så kommer inte mitt Donaldsson Blackwing luftfilter att användas om jag montera kompressor?

Vad är oljeledningen till när jag kollar på manualen och på bilderna?
Helt riktigt.

Ditt Blackwing kommer inte att användas, kompressorkitet har ett eget luftfilter. Oljeledningen finns inte på de kit som säljs nu, de nya kiten har V3 kompressorn med intern smörjning.

Re: Kompressor frågor?

Postat: sön okt 25, 2009 20:19
av BoBBa72
brainstorm skrev:Är det några speciella verktyg som behövs?
Ett långt och kraftigt dragskaft för bulten som sitter på svängningsdämparen eller en kraftig mutterdragare.
Den sitter utav bara h******.
Jag har monterat ett V3 kit på min C6 och det tog en helg ungefär.

Re: Kompressor frågor?

Postat: sön okt 25, 2009 21:39
av brainstorm
Montera den själv kommer jag inte göra. Men däremot så måste jag kunna ta bort den själv för besiktningarna.

Blir ju galen, vet ju inte vad jag ska göra :-P

Har Borla stinger avgas samt Donaldsson Blackwing luftfilter. Nu är ju valet. Skaffa Headers och kompressor å sedan mappa eller köpa en C6:a istället
Att allt trimm ska kosta så mycket :-(

Måste ju kunna gå att få tag i begagnade delar någonstans?

Re: Kompressor frågor?

Postat: sön okt 25, 2009 23:15
av BoBBa72
brainstorm skrev:Montera den själv kommer jag inte göra. Men däremot så måste jag kunna ta bort den själv för besiktningarna.

Blir ju galen, vet ju inte vad jag ska göra :-P

Har Borla stinger avgas samt Donaldsson Blackwing luftfilter. Nu är ju valet. Skaffa Headers och kompressor å sedan mappa eller köpa en C6:a istället
Att allt trimm ska kosta så mycket :-(

Måste ju kunna gå att få tag i begagnade delar någonstans?
Jag vet vad du menar.
Själv så har jag köpt nästan allt till bilen från USA, en del nytt och en del beggat.
Kolla USA forumen om du vill jaga delar till vettiga priser.

Re: Kompressor frågor?

Postat: sön okt 25, 2009 23:18
av brainstorm
Kan du länka till någon?

Re: Kompressor frågor?

Postat: sön okt 25, 2009 23:23
av BoBBa72

Re: Kompressor frågor?

Postat: sön okt 25, 2009 23:28
av puramuk
en del kommer igenom bilprovningen MED kompressor.......så helt 100 på bortmontering ska du nog inte vara.

Re: Kompressor frågor?

Postat: mån okt 26, 2009 0:09
av brainstorm
puramuk skrev:en del kommer igenom bilprovningen MED kompressor.......så helt 100 på bortmontering ska du nog inte vara.
Vad händer om den inte blir godkänd? Är det bara att åka hem å plocka av den och boka ny tid? Eller kan det bli värre konsekvenser?

Re: Kompressor frågor?

Postat: mån okt 26, 2009 17:19
av 745
Här https://forum.clubcorvette.se/viewto ... besiktning finns lite mer information.
Lycka till :!:

Re: Kompressor frågor?

Postat: mån okt 26, 2009 20:31
av fryx
Jag har besiktigat 3ggr med kompressor på (magnusson) som är betydligt mer jobb att plocka av, med rätt avgasvärden och rätt besiktningsman går det men man kan ju aldrig vara säker!

Re: Kompressor frågor?

Postat: fre jan 01, 2010 23:39
av Tolf
Har en procharger 600b.Brukar plocka bort kompressorn och sätta på orginalremmen och orginal filtret.Dumt att reta dem i onödandå jag kör en 383på e85 :twisted:
fryx skrev:Jag har besiktigat 3ggr med kompressor på (magnusson) som är betydligt mer jobb att plocka av, med rätt avgasvärden och rätt besiktningsman går det men man kan ju aldrig vara säker!