Sida 1 av 1

Mallory

Postat: tor okt 08, 2009 9:49
av vette427
Hej!
Har tänkt att konvertera till elektronisk tändning. Jag har en Mallory fördelare (partnr. 2664501 serie 26). Finns det någon som gjort detta och som vet var man kan få tag i rätt prylar?

Mvh/Kenneth

Re: Mallory

Postat: tor okt 08, 2009 13:49
av StingrayRacing
Hej!

Endera köper du en HEI fördelare: http://www.msdignition.com/product.aspx?id=5363
eller en MSD fördelare P/N 8572 (mekanisk varvräknar uttag + vakum förställning) samt en MSD 6AL box P/N 6420. Den har även ställbart övervarvningsskydd + ger flera gnistor per tändning. En värre variant av box är 6AL-2 P/N 6530 som du kan ställa in förtändning et.c. via PC interface http://www.msdignition.com/Products/Ign ... 6AL-2.aspx

MSD är stora så dessa delar kan du hitta på de flesta ställen som har reservdelar till US bilar.

Böt själv till MSD fördelare i somras och det gjorde stor skillnad både på tomgång och låg-mellanvarvs egenskaper, pga att man kan ställa förtändning mycket enkelt och bra.

//Lasse

Re: Mallory

Postat: tor okt 08, 2009 22:46
av Hånta
Då vi liks är inne på ämnet Msd.Jag har köpt en 454:a med "high preformence" toppar,även kallade storportstoppar med 990 nummer på slutet.Och jag tänkte köra med Msd tändning till den.Men ska jag ha en fördelare med Vacum advance eller inte?Vilka fördelar kontra nackdelar är det med vacum advance?

Lars

Re: Mallory

Postat: fre okt 09, 2009 8:18
av vette427
Hej
Hittade vad jag sökte. Unilite conversion kit var det jag skulle ha.

Mvh/Kenneth

Re: Mallory

Postat: fre okt 09, 2009 22:46
av StingrayRacing
Hånta skrev:Då vi liks är inne på ämnet Msd.Jag har köpt en 454:a med "high preformence" toppar,även kallade storportstoppar med 990 nummer på slutet.Och jag tänkte köra med Msd tändning till den.Men ska jag ha en fördelare med Vacum advance eller inte?Vilka fördelar kontra nackdelar är det med vacum advance?

Lars
Hej Lars

Då Kenneth verkar nöjd kan vi ju kidnappa tråden... :-D

Jag har 990 toppar, MSD 6AL + MSD fördelare P/N 8572 samt hydralrulle på 226/234@.050, 288/296 adv., .587/.610 lift.
Vakum ger fördelen att motorn går snålare och mindre varm vid högt vakum, dvs när du inte gasar speciellt mycket, utan ligger och cruisar t.ex. Vad jag vet ger det inga nackdelar.. och du kan låsa bort funktionen om du vill. Kolla sidan 6: http://www.msdignition.com/uploadedFile ... ctions.pdf

//Lasse

Re: Mallory

Postat: lör okt 10, 2009 9:00
av Hånta
Tack StingrayRacing

Då köper jag en sådan vacum advance igen :D
Måste sätta mig ner i veckan och göra en beställning till bilen så att man har lite att göra i vinter :P

Lars