Sida 1 av 1

Motorstyrning

Postat: fre okt 02, 2009 19:30
av Börje
Hej

När jag läser forumet finns det en hel del trådar om trimning.
Dock saknar jag trådar om motorstyrning. Det borde väl
finnas många som har ideer.
Allt från att höja bränsletrycket till att installera en ny motorstyrning.
Vore kul att bolla ideer och tankar runt detta. Bor själv i Stockholmstrakten.
Jag har installerat Accel motorstyrning i min C3 BB.
Vad tycker ni, är inte detta en intressant fråga?

Hälsn
Börje

Re: Motorstyrning

Postat: fre okt 09, 2009 13:25
av Börje
Ingen alls ?

/Börje

Re: Motorstyrning

Postat: tis okt 13, 2009 19:49
av gbak
Ja det var ju ett rätt så lamt intresse från forumet!

Jag visste inte ens att det fanns styrelektronik till gammelbilar.
För oss inskränkta som inte förstår bättre så får du gärna berätta vad det är du gjort.

Re: Motorstyrning

Postat: tis okt 13, 2009 23:39
av Enebris
Gissar på att det är insprutning du menar, eller?

/ Håkan

Re: Motorstyrning

Postat: ons okt 14, 2009 18:56
av Börje
Hej

Jovisst är det insprutning men också tändningen.
Det finns ju en mängd eftermarknadssystem.
Från det billigaste som jag tror är Megasqiurt
till hur dyra som helst.
Själv har jag haft Haltec utan tändkontroll
men har nu bytt till Accel. Har även tittat lite på Autronic
som en kompis har.
Det mesta runt ECM:en dvs givare och likn har jag försökt hitta på själv.
Allt för att hålla kostnaderna nere.

/Börje

Re: Motorstyrning

Postat: tor okt 15, 2009 9:34
av fräsarn
Jag har kört Autronic sm2 i 6-7 år nu tror jag och är helnöjd.

De första åren körde jag med fördelare men sen gick jag över till 8 spolar och MSD DIS-4 tändbox och wastfire men den boxen pajade efter 2 år så nu kör jag Autronic 500R tändbox och wastefire, funkar bra.

Re: Motorstyrning

Postat: tor okt 15, 2009 12:57
av JoBy
Haltech E6K kör jag med

Re: Motorstyrning

Postat: tor okt 15, 2009 15:30
av Jake
VEMS använder jag

Re: Motorstyrning

Postat: tor okt 15, 2009 18:16
av Börje
Kul

Nu vaknade en del till.
Hur har ni tunat ?
Motor i bänk, rullande landsväg eller
på gatan?
Bredbandslambda känns som ett måste
hur man än gör.

/Börje

Re: Motorstyrning

Postat: fre okt 16, 2009 9:34
av JoBy
Med bredbandare på gatan. Har man en kompis som knappar med laptopen så underlättar det mycket.

Re: Motorstyrning

Postat: fre okt 16, 2009 17:34
av Jake
Bredbandare är ett måste. VEMSet har det direkt på kortet :)...

När det skulle tunas så är det bra med anitngen en data kunnig polare som kan knacka laptop eller en polare med körkort som kan köra när du mappar. När man fått till det så det funkar så fintunar jag genom att logga och sedan kolla i loggfilen och förändra därefter. Det finns mycket körbarhert och säker ett antal ponnysar som man lockar fram där.

(korrekturläst :D)

Re: Motorstyrning

Postat: fre okt 16, 2009 22:15
av Peter Anjou
Hejsan Jake !
Du får nog börja skriva lite LÅNGSAMMARE, ( och korrekturläsa i bland )
det var lite svårt att hänga med ! :roll: !!
Hälsningar / Peter A

Re: Motorstyrning

Postat: tis okt 20, 2009 19:42
av Börje
Hej Jake

Har du avgastemp och/eller knacksensor
till ditt Vems-system ?

/Börje

Re: Motorstyrning

Postat: tis okt 20, 2009 20:18
av Jake
Börje skrev:Hej Jake

Har du avgastemp och/eller knacksensor
till ditt Vems-system ?

/Börje
Burken är förberedd för bägge. Men jag använder ingen av dem. Anledningen är att de fungerar ganska dåligt, fick tips om att använda en mätare för K-givare från biltema istället för att kolla avgasstempen. Det finaste skulle ju vara att ha återkoppling på dessa två parametrar för att styra tändningen :).