Sida 1 av 1

Vad heter denna del på en TH350?

Postat: tis sep 15, 2009 19:24
av DeffeDefect
Hej,
Har upptäck var mitt läckage från lådan kommer ifrån och det är från den inringade plattan på bilden som låses med en ring.

Mina frågor är vad heter plattan och vilken typ av packning sitter bakom, samt vad döljer sig där bakom?

Bild

Mvh/
Detlef "DeffeDefect" Andersson

Re: Vad heter denna del på en TH350?

Postat: tis sep 15, 2009 19:37
av Kalle Mankan
Om jag inte minns fel så sitter där ett servo för ett band. Alltså en kolv som anlägger bandet till en den yttre ringen av planetväxeln. //Kalle

Re: Vad heter denna del på en TH350?

Postat: tis sep 15, 2009 20:59
av DeffeDefect
Kalle Mankan skrev:Om jag inte minns fel så sitter där ett servo för ett band. Alltså en kolv som anlägger bandet till en den yttre ringen av planetväxeln. //Kalle
Jag har problem med att det är en fördröjning med växlingen mellan 1:an och 2:an när jag växlar manuellt. Har lagt in ett shiftkit så växlingen är hård och bra. Kan detta vara relaterat till problemet jag har med läckaget?

Re: Vad heter denna del på en TH350?

Postat: tis sep 15, 2009 23:22
av Kalle Mankan
Jag mindes tydligen fel. Den delen är inte ett servo utan en ackumulator för 1-2 växlingen. Ackumulatorn har till uppgift att mjuka upp växlingen mellan 1 och 2. Detta görs genom att innan kopplingarna som gör att tvåans växel läggs an så fyll först ett fjäderbelastat "tomrum" upp. När det är fyllt så går den trycksatta oljan vidare och gör själva växlingen. Så om du har en långsam övergång mellan 1 till 2 så kan det bero på att du har ett läckage just där. Med andra ord så innebär detta att det kommer att ta längre tid att fylla upp "tomrummet" vilket i sin tur gör att växlingen går långsammare.

Kalle

Re: Vad heter denna del på en TH350?

Postat: ons sep 16, 2009 9:16
av DeffeDefect
Kalle Mankan skrev:Jag mindes tydligen fel. Den delen är inte ett servo utan en ackumulator för 1-2 växlingen. Ackumulatorn har till uppgift att mjuka upp växlingen mellan 1 och 2. Detta görs genom att innan kopplingarna som gör att tvåans växel läggs an så fyll först ett fjäderbelastat "tomrum" upp. När det är fyllt så går den trycksatta oljan vidare och gör själva växlingen. Så om du har en långsam övergång mellan 1 till 2 så kan det bero på att du har ett läckage just där. Med andra ord så innebär detta att det kommer att ta längre tid att fylla upp "tomrummet" vilket i sin tur gör att växlingen går långsammare.

Kalle
Lysande Kalle! Jag antar att det sitter någon O-ring bakom som behöver bytas men räcker det...?
Är det så att jag även måste byta fjädern m.m. eller det kanske finns nått komplett kitt att köpa?

Mvh/
Detlef