Sida 1 av 1
glödtändning
Postat: fre aug 21, 2009 22:16
av kungricky
har lite problem med att få tändstiften att hålla. har just nu ac delco R42TS . Dom fungerar bra i början men när dom varit i typ i 10 mil så vill den alltid glödtända när man stänger av den. känner att bilen också går sämre. stiften är väldigt ljusbruna , nästan vita, den tar ingen olja , det är en 650 dp med 71/76 bestyckning. den går annars helt perfekt. väldigt bra ryt i motorn men vet inte hur mycke hästar, den släpper lös t.o.m i 50 km/h om man trycker ner gasen. motorn är en 355 med maxportade mussetoppar även förbränningsrummet är urtaget max för ventilerna, kompet är ca 10,1. kammen är en summit 234/234 vid 0,050 lyft 488 i lyft som jag backat 2 grader insuget är ett viktor jr bowtie, egetbygd kalluftsinsug så den slipper få en massa värme från motorn.. finns det någon som haft samma problem? och någon som har förslag på några bättre tändstift som klarar av min motor? kallare givetvis
Re: glödtändning
Postat: lör aug 22, 2009 0:32
av StingrayRacing
Du tror inte att den går för snålt? Kanske skulle testat att bestycka upp primären 3-4 snäpp, om du inte redan har provat? 67 alt 71 är standard bestyckningen på 650 primär.
//Lasse
Re: glödtändning
Postat: lör aug 22, 2009 7:25
av Chrippe
Tändinställningen var har du ställt in den på för värde ?
Har du vacumförställningen ikopplad ?
Låter mer som att du har för (SEN TÄNDNING) , då går den för varmt och kan klöd tända
då du ska stänga av motorn .
Berätta hur du har gått tillväga , hur du har ställt tändningen på för vis ?
Re: glödtändning
Postat: lör aug 22, 2009 9:35
av Peter
Testa kallare stift.
Re: glödtändning
Postat: lör aug 22, 2009 13:22
av kungricky
jag har provat 76/76 men tyckte att den gick lite fett. orginal är det 67/76 bestyckning och nu är det 71/76. har inte vaccumförställning ikopplad, då har jag satt 12 grader vid tomgång ca 32 vid full förställning. det är ju en orginal heifördelare.. har hittat att ngk har ett steg kallare stift men funderar om det räcker. det är ju ändå bara värmetal 7 som jag tycker ngk har som kallast stift till min motor , skulle snarare vilja ha 8 eller 9 på ngk s lista. det är ju dom små stiften med kona...
Re: glödtändning
Postat: lör aug 22, 2009 13:25
av kungricky
vill även säga att om jag även låter bilen bara gå på tomgång och stänger av så glödtänder den. men bara efter att den rullat ca 10 mil med samma stift
Re: glödtändning
Postat: sön aug 23, 2009 1:03
av Chrippe
Varför har du inte vacumförställningen ikopplad ? Det kan vara därför den kan gå för varmt
på låg/mellan registret , finns justerbara vacumklockor om man får spiknings problem vid
belastning vid låg/mellan registret.
Tror inte det ska vara något problem med den kammen och kompet du har.
Re: glödtändning
Postat: mån aug 24, 2009 11:23
av kungricky
ska prova göra det..
Re: glödtändning
Postat: mån aug 24, 2009 18:22
av Chrippe
Jag tycker det är bättre att varva upp motorn c:c 3500 rpm och där ställa in den som i ditt fall 32 grader vid fullt utslag inte vid tomgång , det kan man göra på en gammal Volvo B18.
Re: glödtändning
Postat: mån aug 24, 2009 18:31
av kungricky
det var redan vid 3200 32 grader. ville ha lite mer men då börjar den hugga emot när man startar..
Re: glödtändning
Postat: mån aug 24, 2009 19:23
av gbak
Om jag hade din motor skulle jag börja med 14-15 grader vid tomgång, och kanske 35-36 grader vid 3200 rpm.
Re: glödtändning
Postat: mån aug 24, 2009 20:24
av kungricky
det är ju det att jag tycker gränsen går vid ungerfär 12-13 grader innan den börjar ge mothugg när man ska starta. blir väl att köpa något advance kit framöver..
Re: glödtändning
Postat: mån aug 24, 2009 21:21
av gbak
Vad menar du med mothugg?
Re: glödtändning
Postat: tis aug 25, 2009 6:41
av kungricky
när motorn är varm och när man ska starta så tänder den så pass tidigt att den vill gå baklänges istället.
Re: glödtändning
Postat: tis sep 15, 2009 21:14
av Chrippe
Har du fått bukt med glödtändningen ?
Re: glödtändning
Postat: tis sep 15, 2009 21:56
av kungricky
har nästan fått till det. nu har jag provat mrd nästan allt förrutom att jag inte hittar så pass kalla stift som jag vill ha. men bättre blev det när jag satte i stift med 3 mm kortare gäng än typ ac delco r 42 ts ungefär samma värmetal, problemet är att jag inte kan hitta några kallare stift. men funderar på hur halo stiften är egentligen. det skulle jag ju kanske tordas prova på. funderar även på att jag laborerat med klämspalten mellan kolv och cylinderlock. för den är ju nu endast 0,8 mm. borde kanske ha filat några små spår i kolvtoppen för att minska lufthastigheten där något.. men det är ju snart slutkört ändå för i år så det blir väl att kasta in motorn i någon liten kadett. för nu har jag ju blivit sugen på att prova ladda lite övertryck . så det blir väl att bygga någonting helt nytt till corvetten.. testa på lite nya teorier man har...

Re: glödtändning
Postat: ons sep 16, 2009 7:02
av Peter
Varför inte testa tex NGK stift?
Re: glödtändning
Postat: tor sep 17, 2009 11:26
av kungricky
har letat efter ngk stift men har bara hittat stift med 6 i värmetal som passar. men provar jag att sätta med bricka så går det att få upp till 8 i värmetal. men just kona och kort gäng finns ju bara upp till 6 eller 7