Ställa ventilspel på 350 med hydrauliska lyftare
Postat: ons aug 19, 2009 17:29
Hej.
Har nu ställt ventilspelet efter alla konstens regler. Har ställt det vid kall motor, dragit runt motorn och följt tändordningen. Har justerat ner vipparmarna tills jag precis kände att ventilstängerna fick motstånd. Har skakat på vipparmarna, släppt på justeringarna ett halvt varv för att sedan dra åt dem halva varvet igen för att försäkra mig om att det är rätt ställe. Drog inte åt vipparmarna 1/4, 1/2 eller 3/4 varv utan endast så att jag precis kände hur stöstången fick lite motstånd (då motorn som sagt var kall drog jag inte åt det där "lilla extra"). Efter justeringen gjorde jag ett kompprov för att konstatera att kompet skiljer sig, 1 cyl = 9,5 kg, 3 cyl ca 10,5 kg, resterande ca 11,5 kg. Oroväckande kompprov tyckte jag. Testade att lossa båda vipporna på 9,5 cylindern för att konstatera att trycket ökade till 11,5 kg. På 10,5:orna lossade jag vipporna 1/8 dels varv. Så nu ligger samtliga cylindrar på 11,5 kg vid kall motor. Dock har jag ett mycket litet ventilslammer, så nu ska jag skaffa gammla ventilkåpor och öppna dem så att jag kan ställa ventilerna under gång.
För mig känns inte detta som rätt sätt. Dock känns det än mer fel att bara dra åt vipporna och sedan köra.
Va tycker ni? Är det dumt att göra på detta sätt?
MvH Martin
Har nu ställt ventilspelet efter alla konstens regler. Har ställt det vid kall motor, dragit runt motorn och följt tändordningen. Har justerat ner vipparmarna tills jag precis kände att ventilstängerna fick motstånd. Har skakat på vipparmarna, släppt på justeringarna ett halvt varv för att sedan dra åt dem halva varvet igen för att försäkra mig om att det är rätt ställe. Drog inte åt vipparmarna 1/4, 1/2 eller 3/4 varv utan endast så att jag precis kände hur stöstången fick lite motstånd (då motorn som sagt var kall drog jag inte åt det där "lilla extra"). Efter justeringen gjorde jag ett kompprov för att konstatera att kompet skiljer sig, 1 cyl = 9,5 kg, 3 cyl ca 10,5 kg, resterande ca 11,5 kg. Oroväckande kompprov tyckte jag. Testade att lossa båda vipporna på 9,5 cylindern för att konstatera att trycket ökade till 11,5 kg. På 10,5:orna lossade jag vipporna 1/8 dels varv. Så nu ligger samtliga cylindrar på 11,5 kg vid kall motor. Dock har jag ett mycket litet ventilslammer, så nu ska jag skaffa gammla ventilkåpor och öppna dem så att jag kan ställa ventilerna under gång.
För mig känns inte detta som rätt sätt. Dock känns det än mer fel att bara dra åt vipporna och sedan köra.
Va tycker ni? Är det dumt att göra på detta sätt?
MvH Martin