Sida 1 av 1
Nytt avgassystem, behövs det? Var köpte ni delarna?
Postat: tor aug 13, 2009 23:48
av Bred
Hejsan.
Skulle bara höra med er om ni tycker att jag bör byta system. Själv går jag nämligen i de tankarna.
Mitt nuvarande system är headers som samlas till 3". Därefter tycks de ha minskat rören till 2". Sen är det 2" hela vägen till burken bak.
Tycker detta verkar väldigt klent och själv är jag inne på 3" hela vägen och en H-pipe innan balken.
Funderade även på flexslangen just vid balken.
Va tror ni om detta?
Motorn är en 350, mussetoppar, aluinsug, nyare holley 750. Vet ej vilken kamaxel.
Användningsområde är dagligt bruk med lite omkörningar då och då
MvH Martin
Re: Nytt avgassystem, behövs det? Var köpte ni delarna?
Postat: fre aug 14, 2009 9:05
av Smuggler
Är definitivt ingen Corvette expert men har haft jänk med trimmad smallblock tidigare och 3" på en moderat smallblock låter som overkill.
Dessutom kan jag tänka mig att det blir problem med frigång genom tvärbalken med 3"?
2,5" med H-pipe och ett par bra dämpare borde vara lagom nivå tror jag.
Mvh: Smuggler
Re: Nytt avgassystem, behövs det? Var köpte ni delarna?
Postat: fre aug 14, 2009 10:24
av StingrayRacing
Hej! Apropå 3".
Oavsett storlek och trimmninggrad på just din motor är det problem med 3" vid tvärbalken.
Det går men det är svårt att få det att inte ligga emot, i synnerhet eftersom motorn vrider sig en aning.
Skulle jag göra om ett 3" system idag skulle jag lägga flexslang en bit innan tvärbalken, men några cm innan övergå till ett fast och "fixera" det där med gummikuddar/ styva fjädrar.
H-pipe gör du förslagsvis av ett ovalt rör för att få bättre frigång. Dela ett 2-2½" och lägg i en plåtbit imellan om du inte hittar ett färdigt.
Lycka till!
//Lasse

Re: Nytt avgassystem, behövs det? Var köpte ni delarna?
Postat: fre aug 14, 2009 19:14
av Bred
Smuggler skrev:Är definitivt ingen Corvette expert men har haft jänk med trimmad smallblock tidigare och 3" på en moderat smallblock låter som overkill.
Dessutom kan jag tänka mig att det blir problem med frigång genom tvärbalken med 3"?
2,5" med H-pipe och ett par bra dämpare borde vara lagom nivå tror jag.
Mvh: Smuggler
Hmm, tror du att ett byte från 2" till 2,5" kommer att göra någon skillnad eller är det helt meningslöst?
Anledningen till att jag funderar på att byta upp mig är att jag satt och kikade på filmen "meka själv" (ganska intressant faktiskt), där de diskuterade lagom flöden för önskade hästkrafter. Har då för mig att de rekommenderade ca 3" för 300 hk, 2,5" för 265 hk, 2" för 200 hk.
Va tror ni om det, är det helt felaktigt?
Re: Nytt avgassystem, behövs det? Var köpte ni delarna?
Postat: fre aug 14, 2009 20:07
av Mr SIXPACK
Hej.
Om man tittar på vad man monterade original från fabrik på dessa C3.orna så är det 2 tium, 2 1/4 tum och 2 1/2 tum. Dom flesta bigblock och HP smallblock-utrustade bilarna hade 2 1/2 tums system. Din fråga var inte vad som satt original, men.... sätt ditt ett 2 1/2 tums system så slipper du en massa bekymmer, typ det som StingrayRacing beskriver med genomgången vid tvärbalken och dessutom så blir frigången acceptabel under diffklumpen.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Re: Nytt avgassystem, behövs det? Var köpte ni delarna?
Postat: lör aug 15, 2009 4:17
av janbanan24
Bred skrev:Anledningen till att jag funderar på att byta upp mig är att jag satt och kikade på filmen "meka själv" (ganska intressant faktiskt), där de diskuterade lagom flöden för önskade hästkrafter. Har då för mig att de rekommenderade ca 3" för 300 hk, 2,5" för 265 hk, 2" för 200 hk.
Va tror ni om det, är det helt felaktigt?
Jag håller med, filmen är riktigt intressant!
...jag skulle aldrig ha vågat mig på min motorrenovering utan den filmen!
Men du lyssnade väl ordentligt!? ...visst pratar han om ett rör när han säger siffrorna du nämner, och kommer fram till att dubbla 2.5" räcker till de flesta smallblockarna!?
Re: Nytt avgassystem, behövs det? Var köpte ni delarna?
Postat: lör aug 15, 2009 9:11
av Bred
hmm, nja, lyssnade så där halvt bra
Sitter och har på filmen i bakgrunden i datorn medans jag gör annat (samtidigt som jag kollar på tv ibland

) så det händer väl att jag missar lite viktiga detaljer. Får väl kika på den igen då...
Men det var bra att du nämnde det.. då satsar även jag på 2,5", om jag byter. Jag frågar igen, tror ni att det är lönt att byta från 2" till 2,5", det är inget fel på det gamla systemet (möjligtvis burkarna då den låter väldigt lite och jag vill tro att de hämmar).
Förresten, var har ni handlat avgasdelar? Rostfritt eller inte? Hur gör ni för att foga det rostfria? Flexslangen, var hittade ni den? Priset är givetvis inte oväsentligt för min del.
"janbanan24", du gjorde en renovering efter filmen alltså? Använde du samma delar, eller valde du en egen linje? Rullkam? Förgasare? Va gick det på till slut? Hur mycket av kostnaden var motorverkstaden? Gjorde du en "blueprinting"?
MvH Martin
Re: Nytt avgassystem, behövs det? Var köpte ni delarna?
Postat: lör aug 15, 2009 16:26
av janbanan24
"janbanan24", du gjorde en renovering efter filmen alltså? Använde du samma delar, eller valde du en egen linje? Rullkam? Förgasare? Va gick det på till slut? Hur mycket av kostnaden var motorverkstaden? Gjorde du en "blueprinting"?
Ja, jag har följt filmen ganska precis.
Jag hade ett fyrbultat block med strokervev så det blev ganska likt utan att jag behövde köpa ett kit med hela rotationen.
Valde en annan kam, dock inte rullkam. Läs gärna i min "Långdragna renoveringshistoria-tråd".
Jag har kvar kvittona från maskinbearbetningen av motorn, men vågar inte summera! Blueprintingen har jag fyllt i ja, det är ju kul att ha kvar sen!
Re: Nytt avgassystem, behövs det? Var köpte ni delarna?
Postat: lör aug 15, 2009 17:16
av Jonathan
Jag kör hooker supercompetetion headers 2 1/8" primär till 3.5" collector sedan dubbelt 3" hela vägen med 1 st ferrita fullflödes på varje rör längst bak. Fungerar kanon!
Re: Nytt avgassystem, behövs det? Var köpte ni delarna?
Postat: lör aug 15, 2009 17:35
av Bred
Hur löste du det med rören genom tvärbalken då?
Re: Nytt avgassystem, behövs det? Var köpte ni delarna?
Postat: sön aug 16, 2009 9:40
av Jonathan
Polyeruthan bussningar till motorn och växellådan, Blir mindre flex sen ett jädra passande och justerande, men det är ca 5mm frigång runtom rören, så det går!
Tilläggas kan att jag har varken H eller X rör... (gillar det gamla hederliga V8a ljudet) =)