Sida 1 av 1
griffin alukylare?
Postat: lör jul 11, 2009 18:55
av kungricky
hur är dom jämfört med orginalkylare? tänkte för min vill gå lite varm nu under varma sommardagar, ioförsig har jag ju bara en acfläkt från en mb sprinterbuss som inte kyler så mycket och dessutom är min ganska slut som är i bilen, fick löda på 8-10 ställen innan jag fick den tät, så då tänkte jag att en griffin 3 tums kylare löser alla problem för kyler den också lika lite så blir jag ju tvungen att sätta i en till elfläkt och då även en större generator... tacksam för svar

Re: griffin alukylare?
Postat: sön jul 12, 2009 8:42
av Peter
Griffinkylare,eller vilken Alukylare som helst, funkar betydligt bättre än orginalkylaren. Du kan ju lämna in din gamla kylare till en kylarverkstad så kan dom ju byta ut ditt nuvarande cellpaket till ett modernt och bra.
Annars så kan jag bara tala gott om BeCools kylare som e väldigt bra.
Re: griffin alukylare?
Postat: sön jul 12, 2009 10:03
av Målarn59
Jag har också sneglat lite på alukylare pga att när det blir lite köbildning så vill tempen glida lite upp lite för kraftigt.
Den kyler kanon typ landsväg och när det rullar på. Men jag funderar på att sätta en elfläkt med en svitch framför kylarn att ta till vid behov
Re: griffin alukylare?
Postat: sön jul 12, 2009 10:57
av Tegman
Hur vet man att dom passar eller måste man modifiera på nått vis ? E dom enkel eller dubbel cellade ? E det skillnad på sb och bb ?
Re: griffin alukylare?
Postat: sön jul 12, 2009 13:09
av kungricky
nog blir det att beställa på måndag den tjockaste jag får plats med, det är nog bara bortkastat att ta den tunnare griffin kylaren, för det verkar ju som om jag kommer billigast undan med griffin.
Re: griffin alukylare?
Postat: sön jul 12, 2009 17:52
av Peter
Tegman skrev:Hur vet man att dom passar eller måste man modifiera på nått vis ? E dom enkel eller dubbel cellade ? E det skillnad på sb och bb ?
Finns ju kylare som ska vara Bolt On. Sen vet man ju vad Amerikansk Bolt On betyder,man får vara lite kreativ ibland.
Re: griffin alukylare?
Postat: sön jul 12, 2009 18:34
av johanlu
Jag kör själv med Becools Bolt on kit med dubbla 11tums fläcktar i en täckt kåpa.
Passar som handen i handsken
samt 180 f termostat o termostatkontakt till fläktarna som slår på vid 185 och går ner till 170f.
Finns hos Summitracing
Re: griffin alukylare?
Postat: sön jul 12, 2009 19:05
av Peter
Angående Elfläktar så kan jag ,åter igen,rekomendera att ni tar kontakt med en Biliaverkstad och frågar lite snällt om dom kan ha några gamla V70fläktar liggandes. Dessa byttes ut på garanti då styrenheten packade ihop lite då och då. Denna kan man helt sonika ta bort och relästyra fläkten direkt.
Denna fläkt med kåpa satt som en fläskläpp på kylarn och har en kapacitet som vida överskrider det man behöver. Dock så vill den ha lite kräm för att funka optimalt,så man får dra rejäla kablar.
Dock så får inte orginalfläkten plats längre.
Re: griffin alukylare?
Postat: sön jul 12, 2009 22:29
av Tegman
Kan man sätta elfläkten på utsidan kylare..asså framför kylaren ? och ha kvar den som sitter på ?
Re: griffin alukylare?
Postat: sön jul 12, 2009 23:03
av Målarn59
Tegman skrev:Kan man sätta elfläkten på utsidan kylare..asså framför kylaren ? och ha kvar den som sitter på ?
Det va det som va min tanke att man behåller fläkten man har och monterar en elfläkt framför kylarn som man styr manuellt när man ser att tempen vill kila upp lite mycke vid köbildningar typ
Re: griffin alukylare?
Postat: sön jul 12, 2009 23:25
av kungricky
bara kasta om plus å minus så får man dom att blåsa vilket håll man själv vill.. har själv min på framsidan
Re: griffin alukylare?
Postat: mån jul 13, 2009 18:59
av janbanan24
...nu kan jag vara ute och cykla, men är det inte ganska vanligt att fläkten går åt samma håll oavsett polariteten?

Janne
Re: griffin alukylare?
Postat: mån jul 13, 2009 20:36
av chevette
janbanan24 skrev:...nu kan jag vara ute och cykla, men är det inte ganska vanligt att fläkten går åt samma håll oavsett polariteten?
Janne
Jo, jag tror du har alldeles rätt. Man kan vända på rotationen på en 3-fas (400V) motor men inte på en 1-fas(240 V). Exempel: En kupévärmare eller borrmaskin går åt samma håll även om man vänder på kontakten i vägguttaget. I bilen finns bara 1-fas alltså måste man köpa en fläkt som är gjord för att rotera åt det håll man vill. Kanske en långsökt jämförelse men jag får inte till någon bättre förklaring nu.
Har jag fel? Kanske, men i så fall kommer nog någon att förklara så får jag lära mig något nytt

Re: griffin alukylare?
Postat: mån jul 13, 2009 21:49
av Peter
chevette skrev:janbanan24 skrev:...nu kan jag vara ute och cykla, men är det inte ganska vanligt att fläkten går åt samma håll oavsett polariteten?
Janne
Jo, jag tror du har alldeles rätt. Man kan vända på rotationen på en 3-fas (400V) motor men inte på en 1-fas(240 V). Exempel: En kupévärmare eller borrmaskin går åt samma håll även om man vänder på kontakten i vägguttaget. I bilen finns bara 1-fas alltså måste man köpa en fläkt som är gjord för att rotera åt det håll man vill. Kanske en långsökt jämförelse men jag får inte till någon bättre förklaring nu.
Har jag fel? Kanske, men i så fall kommer nog någon att förklara så får jag lära mig något nytt

Grejen e ju den att du inte har Växelström i en bil:wink
Sen vill jag nog påstå att om du ändrar polariteten på en likströmsfläkt så kommer du ändra rotationshållet. Problemet är ju att bladen ofta är konstruerade att funka åt ett visst håll och kör man då den åt fel håll så kan man tappa verkningsgrad.
Re: griffin alukylare?
Postat: mån jul 13, 2009 23:11
av janbanan24
...har för mig att datorfläktar (typ Papstfläktar) t.ex, går på likström och "väljer" alltid att rotera åt samma håll?!

Re: griffin alukylare?
Postat: tis jul 14, 2009 3:25
av kungricky
jag får då min fläkt att gå åt vilket håll som helst genom att vända polariteten, å kolla in biltemas fläktar då vissa har raka blad och går att köra åt båda hållen