Sida 1 av 1

Re: Fälgar och däck!

Postat: sön jun 28, 2009 9:21
av Peter
255/45(40)x17 bak och 245/45(40)x17 fram kanske? 8)

Re: Fälgar och däck!

Postat: sön jun 28, 2009 11:50
av Bred
Blir inte det väldigt brett på 8" fälgar? Det är ju inget snyggt när gummit ser ut som en ballong utanför fälgkanten.
Har för mig att man brukar räkna ut fälgens bredd i cm för att sedan lägga på 2-3 cm (kommentera gärna det ifall jag är helt ute och cyklar).
Skulle i detta fallet innebära att 235:or hade varit en lämplig bredd (8"*2,54=20,32 20,32+3=23,32, sedan avrundar man alltid uppåt till 23,5).
Beträffande profilen så hade jag valt en höjd som gör att du behåller den gamla höjden på hjulet (alltså samma omkrets).
Vet inte riktigt vad som är original på corvetten, men har för mig att jag hört 225/70 - 15". Om det stämmer så är "originalhöjden" på däcken 69,6 cm. För att komma så nära den som möjligt bör du ha 55 i profil (du får då en höjd på 69,03 cm (0,55*23,5*2=25,85 25,85+(17"*2,54)=69,03)).

Beträffande bredden på hjulen så har jag även hört (och läst här på forumet) att för stor bredd fram gör att de spårar lätt. Har dock själv ej testat detta. Har för mig att storlekar som 225 och 235 skulle fungera fint. Det är ju ingen som vill ha en bil som beter sig som en kåt snok.

Sådär, nu fick du nog inget vettigt svar alls av mig, utan bara mer funderingar. Men men, det är ju fint väder i alla fall.

Ha d gott

Re: Fälgar och däck!

Postat: sön jun 28, 2009 23:21
av Mr. Beam
Jag kör på 245/45/17 runt om med dessa fälgar och är nöjd med denna kombination. Inga ballonger med 45 profil hos mig i alla fall... :lol:

mvh
Mr. Beam

Re: Fälgar och däck!

Postat: mån jun 29, 2009 18:42
av Mr. Beam
Det enda som jag kan anmärka på är väl att vid fullt rattutslag åt vänster så tar däcket i lite i ramen på förarsidan om du samtidigt kör ned i ett potthål eller liknande. Men det händer så sällan att jag inte upplever det som ett problem och jag kan nog skylla lite på sänkningen fram också - 30 mm lägre än original.

Spårning har jag inte besvärats av nämnvärt, men visst kan man känna att det sliter lite lätt i ratten vid filbyte på dålig väg med djupa hjulspår. Rakt fram har det varit helt odramatiskt. Hursomhelst avsevärt bättre än original så det är inget att oroa sig över.

/Mr. Beam