Re: Tråden om CCS Racing Cup Mods
Postat: mån jan 13, 2014 21:34
Vad utgår du ifrån för att få 170cm?Bengt skrev:Ubbe en vinge till C5 ska vara 170cm bred... Håller på att leta ett budget alternativ med en leverantör.
Club Corvette Swedens Webbforum
https://www.clubcorvette.se/forum/
Vad utgår du ifrån för att få 170cm?Bengt skrev:Ubbe en vinge till C5 ska vara 170cm bred... Håller på att leta ett budget alternativ med en leverantör.
!70cm bred?Är inte det att den ska vara lika bred som bilen bak?Mange_C5 skrev:Vad utgår du ifrån för att få 170cm?Bengt skrev:Ubbe en vinge till C5 ska vara 170cm bred... Håller på att leta ett budget alternativ med en leverantör.
Vi som tävlar måste också förhålla oss till vissa begränsande regler.Bengt skrev:Den kan inte vara smalare än 170cm , då ser den ut som skit. O ju längre ut den sticker, desto bättre.
Ja smalare den är, desto mindre arg blir farbror blå.
Verkar vara svårt att hitta eftermarknadsvingar till budgetpris som är 170cm, eller 172,6 som ni verkar vilja ha, experterna
Edit APR GTC-300 till C5 är 170cm bred o hittar ni något sexigare, säg till !
En kvadrat med basen 250mm blir 353mm på diagonalen.. så en djupare vinge än 250mm går igenom.. problemet blir ju the endplates.Mange_C5 skrev:samt
"Endast ett vingelement tillåts och vingen ska, utan infästningsdelar men inkl. endplates, kunna träs igenom en kvadrat med måtten 250 x 250 mm"
Sammantaget gör det att det inte går att skicka på vad som helst.![]()
Största problemet är chord eftersom de flesta eftermarknadsvingar ligger på ca 300mm och inte 250mm som reglementet påvisar...
Man får väl inte byta inredning & rutor på bilen om man ska köra sportvagnsmästerskapet? samt man får ju inte ha splitter eller stor vinge så aeron blir svårt att finlira med. Men för TimeAttack är 745'ans recept klockrent.745 skrev: Det är inte svårt att få bilen att gå snabbare:
Styva upp den med en riktig bur.
Köp ett ordentligt chassie typ Öhlin eller likvärdigt.
Släng ut allt som inte behövs AC, fönster, stereo, belysning m.m.
Ersätt allt som måste vara kvar så som vindruta, bromsar, fälgar, kaross m.m. med lättviktsgrejor
Se över Aeron.
Köp slicks.
Höj effekten.
Byt växelåda och ändra utväxlingarna...
Helt rätt när det gäller inredning, rutor m.m. där finns det vissa begränsningarCorinthian skrev:Man får väl inte byta inredning & rutor på bilen om man ska köra sportvagnsmästerskapet? samt man får ju inte ha splitter eller stor vinge så aeron blir svårt att finlira med. Men för TimeAttack är 745'ans recept klockrent.
Fifth Gear hade ett liknande test. Där lät man en tjej köra en original Golf (tror jag det var) och sätta snabbaste tid. sedan gjorde man följande uppgraderingar och mätte henner varvtider var för sig:Ubbe skrev:...Jag kommer ihåg ett avsnitt i Top Gear, där Stig fick köra en bil utan modifiering och sedan så började dom slänga på R däck och större bromsar.Resultatet blev att den gick långsammare.
Dom fortsatte att modda med bilen(150,000kr) Vinge,spolier och slängde ut stolar mm, det gav ca 4 sekunder...
Jämför c5R 

det är inte tillverkningen som kostar, utan research'en bakom.Ubbe skrev:Okej;) Men vilket pris ca 20.000kr Man skulle vilja ha kunskaper som plåtslagare och böja lite tunn plåt och fixa till den i kolfiber;)
Hej Peter!Peter Anjou skrev:Hejsan Ubbe ! Jag är plåtslagare !Jag har varit det i drygt 30 år.
Nu får du förklara vad du menar Bengt !Bengt skrev:I GM:s vindtunneltest på C5 SCCA bilen så började vingarna stall:a efter 15grader.
Bilden förklarar ganska braUbbe skrev:Nu får du förklara vad du menar Bengt !Bengt skrev:I GM:s vindtunneltest på C5 SCCA bilen så började vingarna stall:a efter 15grader.
Är det vingen som sitter på C5-R? Som Bengt menar?Jag tror du är på rätt spårCorinthian skrev:Jag slår (i vårt fall) även ett slag för bromsar, chassie-uppgradering (poly bussningar) samt stol & bälte.. lista bör således se ut såhär (enligt mig)
1. Förarutbildning
2. Stol & Bälte
3. R-Däck
4. Bromsar
5. Chassie uppgradering
6. Effekt
Jag håller med dig, ibland känns det som att det är viktigare att skruva på någon ny sak än att köra.Ubbe skrev:För min del så behövs det lägga in lite oftare förarutbildning och instruktör i bilen. Har ni kollat på nya vingen på c7R? Notera spår vingen på sidorna
Det blir hårt i CCSRC i sommar........Mange_C5 skrev:Om det blir en tävlingsmässig fördel, så aldrig!
Visst är det så resarch och marknadsföring, sedan tillkommer kostnaden och arbetet med att anpassa den till Corvetten (luften strömmar olika runt olika bilar)Corinthian skrev:det är inte tillverkningen som kostar, utan research'en bakom.Ubbe skrev:Okej;) Men vilket pris ca 20.000kr Man skulle vilja ha kunskaper som plåtslagare och böja lite tunn plåt och fixa till den i kolfiber;)
APR GT-1000 vingen finns ju för $1850 så det bör bli SEK 14.940:- (inkl moms, exkl. frakt)
Det är för att justera vinkeln på endplates.745 skrev:Jag håller med dig, ibland känns det som att det är viktigare att skruva på någon ny sak än att köra.Ubbe skrev:För min del så behövs det lägga in lite oftare förarutbildning och instruktör i bilen. Har ni kollat på nya vingen på c7R? Notera spår vingen på sidorna
Är inte spåren för att justera? Det ser ut som det sitter något som skulle kunna vara justerskruvar i spåren.
Om inte annat blir det kul att se träningen,Ubbe skrev:Men det ska bli roligt att se vad det kan göra på tiden;)
Du menar Mange?745 skrev:Om inte annat blir det kul att se träningen, testa 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vingetesta 4 varv, kolla performance meter, justera lufttryck, chassie, vinge
Därefter är träningen slut
Och när racet börjar har vädret slagit om
![]()
Jag misstänker att jag kan få äta upp det här
men man måste chansa lite
Du är modig som provar, alla kommer att spänt följa ditt test
Visst menar jag Mange, men jag förstår honom han är snabb och duktig.Ubbe skrev:Du menar Mange?
Jag vet att det är full fart med många uppgradering på corvetter som kör trackday 2014;)
Det är blir ett dyrt år igen;)
Jag hade vid mättillfället 89db vid förbikörning med helt original avgassystem (hela vägen), mätt som förbifartkörning.Ubbe skrev:En kanske lite dum fråga men har lite funderingar på nya ljuddämpare på min bil![]()
Nu blir jag lite orolig om jag klarar 95 db.
Hur högt ljud är det på våra bilar![]()
Hur många db är det på era bilar i CCS RCtex Manges,Görans
![]()
Ps Jag har lite och jämföra då

Det är frågan hur mycket dom väger?Mange_C5 skrev: Jag hade vid mättillfället 89db vid förbikörning med helt original avgassystem (hela vägen), mätt som förbifartkörning. Kör numera med headers och standard ljuddämpare och har inte haft några problem någongång, borde dock ligga närmre 95db nu än tidigare. Toni kör headers med vad jag vill minnas 3" slutrör med två stycken Apple Racing Slimbore (?) dämpare, riktade rakt bak/nedåt (han har tagit bort "baljan" i bagaget) http://www.nitroz.se/apple/ Kan säga att han har grymt skönt dovt mullrande ljud extra + för Apples prisbild Märkligt att inte fler använder dessa?Nåt för dig Ubbe.
Jag har svårt att tänka mig att Toni har satt på något onödigt tungt på bilen. Apple arbetar med racinggrejor dvs funktion & vikt framför utseende och hur det låter. För exakt vikt kontakta Apple direkt.Ubbe skrev:Det är frågan hur mycket dom väger?
Har ju titan ljuddämpare nu och vill inte att bilen ska tyngre;) men priset var det inget fel på;)
Jäpp, håller med, det är dämpare byggda för racing.745 skrev:Jag har svårt att tänka mig att Toni har satt på något onödigt tungt på bilen. Apple arbetar med racinggrejor dvs funktion & vikt framför utseende och hur det låter. För exakt vikt kontakta Apple direkt.Ubbe skrev:Det är frågan hur mycket dom väger?
Har ju titan ljuddämpare nu och vill inte att bilen ska tyngre;) men priset var det inget fel på;)