Som Ricky skriver så är det insuget som är den stora begränsningen, och motorn är så att säga uppbyggd runt just insuget.Taggen skrev:hur många hk blir det.
Det var inte helt snabbt och enkelt gjort att räkna fram en kamaxel som får motorn att uppföra sig som jag vill när insuget sätter stopp för varvtalet förhållandevis tidigt.
Och när insuget begränsar varvtalet får man ju ta till andra små knep för att hitta effekt lite här och där, och trixet är då att försöka öka fyllnadsgraden per tidsenhet, för att på sätt lura upp det totala vridmomentet lite.
Kompressionsförhållandet är ca 10,5:1 vilket är ungefär samma som 1971 års 454 LS6. Och den motorn gav enligt spec 425 hk, och det vore väl fan om vi inte kunde lura fram ytterligare några hk ur Rickys motor.
Jag har ju pillat lite i topparna, och kamaxeln är en betydligt effektivare sak än den flat-tappet mekankam som fanns 1971.
Jo, det där är speciell ”bromspasta” som jag kan aktivera via fjärrkontroll, om det skulle vara så att din bil blir snabbare än min..Ricky skrev:Någon klet Jonas haft på vipparmsbultarna.. (antagligen något som gör att min bil inte ska bli snabbare än hans.)![]()

Tack för tipset!Mr. Beam skrev:Ett hett tips: Det är bäst att du kollar så att rulllyftarna inte tar i oljestänkplåten på det där LS6-insuget....
Det är ju ganska trångt även utan värmeskyddsplåten, men som Ricky skriver så är originalplåten redan bortrationaliserad, och tanken är att använda plåten som sitter standard på Gen V / VI HP-motorer. Dvs den stora som sitter fastklämd mellan topparna.
Men nu när jag nyss kollade så visade det sig att denna plåt inte passar med insuget, så det blir till att modda lite (igen) för att få till det..
Bilder kommer när jag kommer hem ikväll.
Tjenare Svempa!Mr SIXPACK skrev: När beräknas motorn vara klar, senare i höst eller tidigt i vår?
Motorn kommer att bli klar om någon månad, och köras i bromsbänken kort därefter.
Skiten står ju tar plats i verkstan, så jag jobbar på att få ut den så fort som möjligt..

Jag såg förresten att jag hade fått mail från dig, och jag svarar när jag kommer hem från verkstan ikväll.