Sida 3 av 3

Postat: tis jul 29, 2008 17:17
av NOsilence
frisk skrev:Jo men va e bilen värderad till hos IF? Och vad har dom för konstiga regler? Och vad måste du göra med bilen för att få den försäkrad hos IF?
Joo jag måste bli medlem i den där veteranbilsklubben, 265kr per år. Sedan så ska man skicka några foton på bilen och låta någon titta på den. Men nu under semester så var det svårt att få tag på rätt gubbe så det räcker med att någon kan intyga att bilen är i bra skick.

När det gäller värderingen på bilen så får man komma överens med veteranbilsklubben vad bilen har för marknadsvärde. De låter trevliga/vettiga i telefon så det borde inte vara några problem.

Sedan så får man endast hobbyköra, alltså inte ta bilen för att handla mjölk eller att åka till jobbet. 500mil max

Om det är mer regler vet jag inte nu, jag får pappren om villkoren i veckan.

Jag såg fel också på premien hos Trygghansa. 5000kr skulle de ha för helförsäkring / 500 mil

Postat: tis aug 12, 2008 19:55
av NOsilence
Jag försöker identifiera min Holley förgasare.
Bild

Bild

Det står 1850 - 5 på den bland annat. Har sökt runt lite... Innebär det att det kan vara en holley 600? =

1850 4160 600 Vacuum Man Side hung float bowls. Power valve blow-out protection.

Om det stämmer... Är det en bra förgasare eller ska man drömma efter något annat? :D

------------------------------------

Bakaxeln har jag nu legat en bra stund under för att försöka identifiera.

Det är dock inte lätt eftersom id-nr är övermålat sedan gammalt.

Men det fanns text som va:
2AM10 <- (nollan kan kanske vara ett U) 25 7
GM4
3871375
H37O <--- (tveksamt O eftersom det knappt syns)

Någon som blir klok på dessa koder? Jag har sökt runt lite och har kommit fram till att det kanske är utväxling 3.36 pga första koden där "AM" finns med. Någon som tror sig veta bättre? :D

Postat: tor aug 14, 2008 12:05
av Nexxus
Om du har en hyfstat standard 350 motor, så funkar den förgasaren alldeles utmärkt.
Jag har precis satt i en likadan, enda skillnaden är att min är blankpolerad samt att jag har elchoke där din har en pluggad choke.
Hade en 750 Holley i min tidigare, men det är alldeles för stort för en standard 350 med headers. Men på den förra motorn som var trimmad, funkade 750 bra.
bättre bränsleekonomi än en 750 dessutom, den enda nackdelen som finns på den är väl att det är sidupphängd float ... men det finns ju konverteringssatser till centrum upphängd float.

Postat: tor aug 14, 2008 13:18
av NOsilence
Nexxus skrev:Om du har en hyfstat standard 350 motor, så funkar den förgasaren alldeles utmärkt.
Jag har precis satt i en likadan, enda skillnaden är att min är blankpolerad samt att jag har elchoke där din har en pluggad choke.
Hade en 750 Holley i min tidigare, men det är alldeles för stort för en standard 350 med headers. Men på den förra motorn som var trimmad, funkade 750 bra.
bättre bränsleekonomi än en 750 dessutom, den enda nackdelen som finns på den är väl att det är sidupphängd float ... men det finns ju konverteringssatser till centrum upphängd float.
Det är en 327:a inte en 350 8). Uppborrad, bättre kolvar, vassare kam, balanserad, alu-toppar, headers osv osv..... Men förgasaren får nog hänga med ett tag till iaf :)

Postat: tor aug 14, 2008 16:55
av Nexxus
Ja, ialla händelser ska du inte ha större såvida motorn inte är trimmad ordentligt.

Saxat frånnånsite på nätet, och det stämmer ganska väl:
Here’s a formula for working out the correct size of carb for your motor:

395cu/2 =197.5
6000rpm/1728=3.47
197.5 x 3.47 =685 cfm assuming 100% efficiency,but take it you did a good job on cams head exhaust etc we will use 80%

685 x 0.8 =548 cfm

Just substitute your engine size in cu” and your redline max revs in the above formula.
So if your carb is jetted and set right a 600 cfm will be perfect.Here’s a link for you to find the correct carb size for your motor.

Good luck.

PS. It does not help to overcarb your motor!
Det som skiljer mest är hur hur mycket du kan varva motorn:
Har du en 327:a som kan varva 5500,så bör du ha en 520-570
Kan du varva 6000, så är en 570-600 tillräcklig.
Kan du däremot varva 7500, ja då kanske du ska fundera på att stoppa i en 700-750 cfm förgasare.

Allt detta baseras ju på att din "Volumetric Efficiency of Engine" ligger på runt 80%, vilket är ganska normal... det är näst intill omöjligt att uppnå 100%

här har du en liten länk du kantesta själv:
http://www.paulfinkmotorsports.com/Calc_3.htm

Postat: tor aug 14, 2008 17:14
av NOsilence
Nexxus skrev:Ja, ialla händelser ska du inte ha större såvida motorn inte är trimmad ordentligt.

Saxat frånnånsite på nätet, och det stämmer ganska väl:
Here’s a formula for working out the correct size of carb for your motor:

395cu/2 =197.5
6000rpm/1728=3.47
197.5 x 3.47 =685 cfm assuming 100% efficiency,but take it you did a good job on cams head exhaust etc we will use 80%

685 x 0.8 =548 cfm

Just substitute your engine size in cu” and your redline max revs in the above formula.
So if your carb is jetted and set right a 600 cfm will be perfect.Here’s a link for you to find the correct carb size for your motor.

Good luck.

PS. It does not help to overcarb your motor!
Det som skiljer mest är hur hur mycket du kan varva motorn:
Har du en 327:a som kan varva 5500,så bör du ha en 520-570
Kan du varva 6000, så är en 570-600 tillräcklig.
Kan du däremot varva 7500, ja då kanske du ska fundera på att stoppa i en 700-750 cfm förgasare.

Allt detta baseras ju på att din "Volumetric Efficiency of Engine" ligger på runt 80%, vilket är ganska normal... det är näst intill omöjligt att uppnå 100%

här har du en liten länk du kantesta själv:
http://www.paulfinkmotorsports.com/Calc_3.htm
Min motor ska varva runt 6500rpm så förgasaren bör ju vara helt ok. Tack för ditt inlägg :)

Postat: tor aug 14, 2008 17:16
av Nexxus
Glömde att lägga till att Cu. givetvis också påverkar cfm ...
En bigblock trivs tex kanske inte lika bra med en 600 som en 750 :)

Postat: tor aug 14, 2008 17:25
av Nexxus
En sak jag noterade som lite underligt på din förgasare, är ju att vaccum porten på sidan av förgasaren som ska gå till klockan på fördelaren är pluggad med en slang och skruv?
Du har ju en klocka på fördelaren om jag inte såg fel på några tidigare bilder, så jag undrar bara vart du har dragit vaccumslangen? den ska ju i den port som du har pluggat igen? :)

Det är alltså "timed spark vaccum source" porten jag pratar om...

Postat: tor aug 14, 2008 17:28
av NOsilence
Nexxus skrev:En sak jag noterade som lite underligt på din förgasare, är ju att vaccum porten på sidan av förgasaren som ska gå till klockan på fördelaren är pluggad med en slang och skruv?
Du har ju en klocka på fördelaren om jag inte såg fel på några tidigare bilder, så jag undrar bara vart du har dragit vaccumslangen? den ska ju i den port som du har pluggat igen? :)
Idag sitter det en malloryfördelare med dubbla brytare, det är ingen vaccumklocka på den. MEN jag har köpt en HEI fördelare som kommer monteras nästa vecka, då jäklar ska vaccumet monteras också :D Så den på förgasaren som är igenpluggad gjordes av förra ägaren.

Postat: tor aug 14, 2008 17:29
av Nexxus
Ah, då fattar jag :)

Postat: ons aug 27, 2008 19:16
av NOsilence
Var köper man sådana där kromslangar så motorrummet ser trevligare ut TYP till vattenkylaren etc etc etc.

Dessutom finns det väl några som har bytt ut sina vacumslangar till kromade. Vilka dimensioner gäller och hur många meter behöver man=?
:)

Postat: tis sep 02, 2008 14:15
av Nexxus
Köpte mina billigt av GBAK som hade lite över ... han borde veta var man hittar dem.
Har dock för mig att det inte var gratis...

Postat: tis sep 02, 2008 20:01
av gbak
Kommer inte ihåg längre men jag har skrivit i nån tidigare tråd så om du söker så hittar du säkert info om vart jag handlade.
Det var i Gbg/Malmö häraden någonstans tror jag.

Postat: ons sep 03, 2008 7:41
av NOsilence
gbak skrev:Kommer inte ihåg längre men jag har skrivit i nån tidigare tråd så om du söker så hittar du säkert info om vart jag handlade.
Det var i Gbg/Malmö häraden någonstans tror jag.
Jo jag hittade din gamla tråd, men vad handlar det om för priser och typ
vilket mått ska kylarslangen ha?

Postat: ons sep 03, 2008 7:50
av gbak
Om du kommer över en kväll och tar med dig lite kaffebröd så kanske du kan övertala mig om att leta rätt på mina gamla undanstoppade fakturor, där står det nog?

Priset för hela klabbet blev ca 2,5 loppor men då blev det en del över också.

Postat: ons sep 03, 2008 7:52
av NOsilence
gbak skrev:Om du kommer över en kväll och tar med dig lite kaffebröd så kanske du kan övertala mig om att leta rätt på mina gamla undanstoppade fakturor, där står det nog?

Priset för hela klabbet blev ca 2,5 loppor men då blev det en del över också.
Ahhh då vet jag ungefär vad det kostar. Du behöver inte leta upp fakturan men jag kan komma över med kaffebröd ändå så vi får snacka skit :)

Postat: ons sep 03, 2008 7:57
av gbak
Kräftskiva på torsdag kv, annars är jag hemma och fixar med huset som är ute på Hemnet för försäljning!

Postat: ons sep 03, 2008 7:58
av NOsilence
gbak skrev:Kräftskiva på torsdag kv, annars är jag hemma och fixar med huset som är ute på Hemnet för försäljning!
Nu fick du med lite gratis reklam också :wink:

btw: hur kan du ha kräftskiva på en torsdag? Hur ska man då komma upp till jobbet dagen efter? :shock:

Postat: ons sep 03, 2008 8:12
av gbak
I Linkeboda (Linköping) och jobb relaterat