Styrväxel

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Borde inte spela någon större roll om du bara värmer rejält.

Värm upp pitmanarmen och häll olja i splinsen när den är som hetast, med lite tur så sugs oljan in av kapilärkraften och då borde det släppa.

Har du en riktig gassvets när du värmer eller "bara" gasol?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Bara en vanlig gasoltub, men det borde ju kunna bli varmt ändå tycker jag. Skall testa med olja.

Det svåra är att få ett bra tag med avdragaren. Måste nog "vässa" lite på krokarna alternativt skaffa en avdragare av typen med fasta länkar som sitter på en arm.
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,
Jag vill minnas att man kan sätta an den kulan genom att vrida på en skruv i bakkanten av servoventilen.

Finns det någon som vet hur hårt eller med vilket moment den skall dras.
Om du menar skruven under metallkåpan så är det justeringen för "nollningen" av servoventilen. Om hydraulkolven sakta rör sig in eller ut utan att du rör på ratten, är det denna du skall skruva på för att få den att stå still. Tror nog inte att du skall förspänna något alls, bara kontrollera och justera så pass mycket att kolven står still.

mvh
/Mr. Beam

Mvh
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Värm upp pitmanarmen och häll olja i splinsen när den är som hetast, med lite tur så sugs oljan in av kapilärkraften och då borde det släppa.
Jag ändrar mig!
Värm både axel och arm kyl sedan bara axeln med olja, då krymper den fortare än armen och den kokande oljan rinner ner vid splinsen.
Teoretiskt borde det funka, praktiskt kanske????

Tveksamt om gasol räcker till!

Du har inte funderat på att ta växeln i näven, gå till någon bilverkstad som har en pitman avdragare och betala en 50 lapp för att få jobbet gjort?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

gbak, vilken seriefigur föreställer junior i din avatar? Kul bild :lol:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

gbak skrev:
Du har inte funderat på att ta växeln i näven, gå till någon bilverkstad som har en pitman avdragare och betala en 50 lapp för att få jobbet gjort?
Tanken har slagit mig. Visste jag bara att de inte skulle skada splines och gängor på axeln så...
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Elasta flickan!
Och det är inte junior utan den rätta Elastaflickan......eller har jag blivit lurad?

Bild
Tyvärr så lyckades min fru vingla till just när hon tog kortet så det blev oskarpt.

http://www.apple.com/trailers/disney/th ... large.html
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Jag var säker på att det var junior som hade klätt ut sig! he, he, he :oops:


8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Jaha, det går sakta framåt med små steg.
Fick loss pitman armen härom dan mha en 20 tons hydraulisk press på jobbet.
Vid första försöket la jag två 10x40 mm plattjärn som mothåll under pitmanarmen, men dom böjdes som spagetti. Fick ta bredare plattjärn som var stabila nog att kunna bygga upp tryck, då lossnade den till slut med en j-la smäll.
Med en simpel avdragare hade det aldrig gått som den satt.

Men då är det ju nästa problem, hur öppnar jag den? Som jag har förstått det skall man knacka bort låsmuttern i plåt, är denna alltså gängad både på in- och utsida? Den "inre" muttern vid styrstångssidans utgång skall man alltså inte behöva röra?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Ok. Fick isär allting till slut. Inget märkbart slitage och delarna såg fräscha ut så allt jobb kanske var i onödan, men men.

Vad för slags fett använde ni inuti, och hur mycket? Räcker det att smeta in rörliga delar, eller skall man fylla upp hela tomrummet?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Köpte ett billigt std "Valvoline Multi Grease" fett på Micro, mest för att det var en en "fin" röd färg på det. :D Så att det matchar min lack :shock:
Tryckte väl i nån dl eller så.

Passar nog mot din röda färg också!

Det finns betydligt dyrare syntetiska fett som tål höga temeraturer upp emot 140 grader eller så om du tror att styrväxeln blir så varm!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

gbak skrev:Du får köpa en sån här avdragare.
Min passade inte till den lite större kulbulten på servoventilen.
Så jag slipade lite på det invändiga hörnet, så att den går att skjuta in ordentligt på kulbulten.
Min ser precis ut så här och kommer från Micro.
Bild
Drar up en gammal tråd här men håller på å byter min styrväxel nu å jag får inte heller lös pitmanarmen från växeln,så ja funderar på en sån där avdragare,finns den på jula måntro? har inte Micro här i Umeå så..
Tog lös headersen för att komma åt eländet,jäkligt trångt å eländigt
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Kolla på www.Jula.se :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Pitman armen är ett rent elände att få bort.
Jag förstörde två avdragare under mina försök (Jula + Biltema visserligen billigt skit, men ändå).

Köp det bästa du kan hitta, om du tänker göra jobbet själv.
Eller lämna växeln+armen till någon verkstad som har en rejäl avdragare.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

mjo jag ska lämna växeln till en som har en 50 tons press då ska det väl släppa,men ja måste få lös den från servoventilen också :(
får ta å göra nått verktyg skulle ja tro,kan väl inte sitta så jävligt på den sidan tycker ja?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Servoventilen är nog inget större problem.
Tryck undan gummibälgen som tätar in mot ventilen, när du skall skjuta in avdragaren bakom muttern.
Den blir lätt skadad.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Fick lov att ta en tur först innan ja skruvade isär bilen,skön känsla minst sagt! 8)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Var också ute utan takluckorna idag!
Men de' va bra kallt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

fick lös pitmanarmen med en press idag så nu sitter allt på plats igen :)
ja förutom att jag måste hitta en 34 mm hylsa så man kan dra fast armen ordentligt
men ser nu att jag har lite glapp i servoventilen,hur svårt är det att renovera den?
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Renoveringen är ju det lilla problemet, har man väl växeln på arbetsbänken (med bortplockad pitmanarm...) så är 95% av jobbet gjort.

Men att dra fast pitmanarmen när grejorna sitter på bilen är väl inte att rekommendera, den skall dras med nästan 200 Nm. Sätt helst armen i ett skruvstäd så att inte växelns "insida" belastas.


Edit: Sorry, ser att du menade renovering av servoventilen.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag vill minnas att man kan sätta an en invändig mutter/skruv i servoventilen för att minska ev glapp på utgående kulbulten som din pitmanarm sitter på.

Fö så är det lätt som en plätt att renovera servoventilen, köp bara ett kpl kit så får du nya tätningar mm.

Läs Jim Shea's beskrivningar så vet du allt sedan!
http://jimshea.corvettefaq.com/?page_id=4
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

vars skruvar man denna skruv nånstans?
har ju inga läckage eller nått i växeln så jag vill igentligen inte plocka isär den för mycket :)
sen så tar det ju ett tag att få hem delarna om man ska renovera
200 nm! lät otroligt mycket.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Om jag minns rätt så måste du dela på servoventilen för att kunna sätta an glappet.
Men jag är lite osäker, så kanske någon annan kan bekräfta det?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar