Styrväxel
Borde inte spela någon större roll om du bara värmer rejält.
Värm upp pitmanarmen och häll olja i splinsen när den är som hetast, med lite tur så sugs oljan in av kapilärkraften och då borde det släppa.
Har du en riktig gassvets när du värmer eller "bara" gasol?
Värm upp pitmanarmen och häll olja i splinsen när den är som hetast, med lite tur så sugs oljan in av kapilärkraften och då borde det släppa.
Har du en riktig gassvets när du värmer eller "bara" gasol?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Hej,
mvh
/Mr. Beam
Mvh
Om du menar skruven under metallkåpan så är det justeringen för "nollningen" av servoventilen. Om hydraulkolven sakta rör sig in eller ut utan att du rör på ratten, är det denna du skall skruva på för att få den att stå still. Tror nog inte att du skall förspänna något alls, bara kontrollera och justera så pass mycket att kolven står still.Jag vill minnas att man kan sätta an den kulan genom att vrida på en skruv i bakkanten av servoventilen.
Finns det någon som vet hur hårt eller med vilket moment den skall dras.
mvh
/Mr. Beam
Mvh
Jag ändrar mig!Värm upp pitmanarmen och häll olja i splinsen när den är som hetast, med lite tur så sugs oljan in av kapilärkraften och då borde det släppa.
Värm både axel och arm kyl sedan bara axeln med olja, då krymper den fortare än armen och den kokande oljan rinner ner vid splinsen.
Teoretiskt borde det funka, praktiskt kanske????
Tveksamt om gasol räcker till!
Du har inte funderat på att ta växeln i näven, gå till någon bilverkstad som har en pitman avdragare och betala en 50 lapp för att få jobbet gjort?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
COOLMACHINE
- Corvetteexpert

- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Elasta flickan!
Och det är inte junior utan den rätta Elastaflickan......eller har jag blivit lurad?

Tyvärr så lyckades min fru vingla till just när hon tog kortet så det blev oskarpt.
http://www.apple.com/trailers/disney/th ... large.html
Och det är inte junior utan den rätta Elastaflickan......eller har jag blivit lurad?
Tyvärr så lyckades min fru vingla till just när hon tog kortet så det blev oskarpt.
http://www.apple.com/trailers/disney/th ... large.html
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
COOLMACHINE
- Corvetteexpert

- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Jaha, det går sakta framåt med små steg.
Fick loss pitman armen härom dan mha en 20 tons hydraulisk press på jobbet.
Vid första försöket la jag två 10x40 mm plattjärn som mothåll under pitmanarmen, men dom böjdes som spagetti. Fick ta bredare plattjärn som var stabila nog att kunna bygga upp tryck, då lossnade den till slut med en j-la smäll.
Med en simpel avdragare hade det aldrig gått som den satt.
Men då är det ju nästa problem, hur öppnar jag den? Som jag har förstått det skall man knacka bort låsmuttern i plåt, är denna alltså gängad både på in- och utsida? Den "inre" muttern vid styrstångssidans utgång skall man alltså inte behöva röra?
Fick loss pitman armen härom dan mha en 20 tons hydraulisk press på jobbet.
Vid första försöket la jag två 10x40 mm plattjärn som mothåll under pitmanarmen, men dom böjdes som spagetti. Fick ta bredare plattjärn som var stabila nog att kunna bygga upp tryck, då lossnade den till slut med en j-la smäll.
Med en simpel avdragare hade det aldrig gått som den satt.
Men då är det ju nästa problem, hur öppnar jag den? Som jag har förstått det skall man knacka bort låsmuttern i plåt, är denna alltså gängad både på in- och utsida? Den "inre" muttern vid styrstångssidans utgång skall man alltså inte behöva röra?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Köpte ett billigt std "Valvoline Multi Grease" fett på Micro, mest för att det var en en "fin" röd färg på det.
Så att det matchar min lack
Tryckte väl i nån dl eller så.
Passar nog mot din röda färg också!
Det finns betydligt dyrare syntetiska fett som tål höga temeraturer upp emot 140 grader eller så om du tror att styrväxeln blir så varm!
Tryckte väl i nån dl eller så.
Passar nog mot din röda färg också!
Det finns betydligt dyrare syntetiska fett som tål höga temeraturer upp emot 140 grader eller så om du tror att styrväxeln blir så varm!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Drar up en gammal tråd här men håller på å byter min styrväxel nu å jag får inte heller lös pitmanarmen från växeln,så ja funderar på en sån där avdragare,finns den på jula måntro? har inte Micro här i Umeå så..gbak skrev:Du får köpa en sån här avdragare.
Min passade inte till den lite större kulbulten på servoventilen.
Så jag slipade lite på det invändiga hörnet, så att den går att skjuta in ordentligt på kulbulten.
Min ser precis ut så här och kommer från Micro.
Tog lös headersen för att komma åt eländet,jäkligt trångt å eländigt
-
COOLMACHINE
- Corvetteexpert

- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Pitman armen är ett rent elände att få bort.
Jag förstörde två avdragare under mina försök (Jula + Biltema visserligen billigt skit, men ändå).
Köp det bästa du kan hitta, om du tänker göra jobbet själv.
Eller lämna växeln+armen till någon verkstad som har en rejäl avdragare.
Jag förstörde två avdragare under mina försök (Jula + Biltema visserligen billigt skit, men ändå).
Köp det bästa du kan hitta, om du tänker göra jobbet själv.
Eller lämna växeln+armen till någon verkstad som har en rejäl avdragare.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Servoventilen är nog inget större problem.
Tryck undan gummibälgen som tätar in mot ventilen, när du skall skjuta in avdragaren bakom muttern.
Den blir lätt skadad.
Tryck undan gummibälgen som tätar in mot ventilen, när du skall skjuta in avdragaren bakom muttern.
Den blir lätt skadad.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Var också ute utan takluckorna idag!
Men de' va bra kallt.
Men de' va bra kallt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Renoveringen är ju det lilla problemet, har man väl växeln på arbetsbänken (med bortplockad pitmanarm...) så är 95% av jobbet gjort.
Men att dra fast pitmanarmen när grejorna sitter på bilen är väl inte att rekommendera, den skall dras med nästan 200 Nm. Sätt helst armen i ett skruvstäd så att inte växelns "insida" belastas.
Edit: Sorry, ser att du menade renovering av servoventilen.
Men att dra fast pitmanarmen när grejorna sitter på bilen är väl inte att rekommendera, den skall dras med nästan 200 Nm. Sätt helst armen i ett skruvstäd så att inte växelns "insida" belastas.
Edit: Sorry, ser att du menade renovering av servoventilen.
Jag vill minnas att man kan sätta an en invändig mutter/skruv i servoventilen för att minska ev glapp på utgående kulbulten som din pitmanarm sitter på.
Fö så är det lätt som en plätt att renovera servoventilen, köp bara ett kpl kit så får du nya tätningar mm.
Läs Jim Shea's beskrivningar så vet du allt sedan!
http://jimshea.corvettefaq.com/?page_id=4
Fö så är det lätt som en plätt att renovera servoventilen, köp bara ett kpl kit så får du nya tätningar mm.
Läs Jim Shea's beskrivningar så vet du allt sedan!
http://jimshea.corvettefaq.com/?page_id=4
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Om jag minns rätt så måste du dela på servoventilen för att kunna sätta an glappet.
Men jag är lite osäker, så kanske någon annan kan bekräfta det?
Men jag är lite osäker, så kanske någon annan kan bekräfta det?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

