Sida 2 av 4

Postat: sön dec 25, 2005 1:19
av frisk
Jo Jag har nått i den stilen .... men jag förstog inte många av dom orden :oops:

Postat: sön dec 25, 2005 3:26
av STINGRAY454
Jag har aldrig haft kylproblem med tidigare maskin, men den blev då alltid som varmast när man cruisade iaf, inte när man körde normalt, så jag satsar på att få bra kylning när fartvinden inte finns i första hand.

På dubbelfläkt kåpan jag beställt är det utkonat mot fläktarna så att luftgenomsläppet styrs igenom istället för att stoppas upp är det väl tänkt, samt har man de lite större fläktarna så blir ju den naturliga genomströmnings-arian på vinden genom fläktvingarna åxå större.

Jag har ingen motoroljekyl (än iaf,) men har installerat tempmätare, så det får visa sig om jag behöver en eller ej, isf så blir det en med termostat hade jag tänkt, så att motoroljan kommer upp i temp snabbt iaf.

Har stoort oljetråg som rymmer mycket olja, samt extern filterhållare med dubbla filter i kylvinden i fronten (När sådan finns), så oljemängden i sig kanske kan göra så den håller sig inom rätt temp, men man får se.

Postat: sön dec 25, 2005 10:37
av 2QIK4U
Johan Lu/
Låter spännande att förstå-sig-påarna vet merom vad motorn ska ge än vad Pekka vet????

Låter likaså intressant att Du förkastar råd från de som lever på att bygga kylare,,,,,de borde vara proffs,,,,De flesta andra tillverkare ger samma råd med...hmm
Hoppas Dina teorier håller!
mvh R

Postat: sön dec 25, 2005 12:59
av johan lu
Jag påpekade det hela för pekka som fick ansvaret att bygga motorn och sätta i den. Och det var han som menade på att det skulle vara en 16" fläkt och intye 2 11" are. Det var då diskussionen uppstod. Nu sitter fläkten där och det funkar ju men jag håller med er när man förjupar sig.

Men låter det inte lite underligt att genom att hänga dit 2 13" fläktar ökar kapaciteten på kylet med 250% från 400hk till1000hk.

Man lär sig alltid något!!!

Postat: sön dec 25, 2005 13:37
av Peter
Jag har modifierat en Volvo V70 fläkt med kåpa till min. Ska bli intressant att se om den funkar.

Postat: sön dec 25, 2005 14:25
av STINGRAY454
2QIK4U skrev:
STINGRAY454 skrev: Känner mig manad att bara säga det att jag har en Derale version med dubbla el-fläktar färdig inbyggda i feting kåpa på väg hem från US till vetten så ingen tror att jag tog bort orginalet för att jag trodde den var dålig på att kyla... :lol:

http://store.summitracing.com/default.a ... search.asp

Till Auto-kyl har jag en B&M med inbyggd termostatkyld el-fläkt på.

http://store.summitracing.com/default.a ... search.asp

Skall sedan åxå byta ut den 4-radiga orginalkylaren till en Griffin eller Be-cool dubbelradig feeting är det tänkt.
ihop med Derale fläktarna/kåporna så skall det då kunna hålla 700+ hästar kallt enligt Be-cool iaf.

http://www.becool.com/products_rads_dual.cfm
Jag är förvånad att Du inte valde Derales aut kylare med fläkt då den är absolut finast i branschen,,,,förstår på samma vis inte varför Du inte satsar på en Ron Davis kylar då de bara är nån tusing dyrare när jag fåttt intrycket att Du gärna unnar Din bil "Det bästa"????
http://www.speedpro.se/rondavies.html
mvh R
Visste inte att Derale hade en sådan Auto-kyl när jag köpte B&M:arn förr, annars kanske det blitt en sån istället,

Skulle tydligen få en dubbelradig Griffin enligt min spec för 2500:-
då blir det svårt för farbror Ron att konkurera när min tomma plånbok skall betala, även om nu Ron skulle vara något bättre/häftigare.

Postat: sön dec 25, 2005 14:30
av STINGRAY454
johan lu skrev:Jag påpekade det hela för pekka som fick ansvaret att bygga motorn och sätta i den. Och det var han som menade på att det skulle vara en 16" fläkt och intye 2 11" are. Det var då diskussionen uppstod. Nu sitter fläkten där och det funkar ju men jag håller med er när man förjupar sig.

Men låter det inte lite underligt att genom att hänga dit 2 13" fläktar ökar kapaciteten på kylet med 250% från 400hk till1000hk.

Man lär sig alltid något!!!
Jo det låter lite väl mycket ökningen iof, men det är så de uppger, å jag antar att BeCool har lite "kött på benen" för en sådan specificering.

Det är ju åxå det ända man kan gå efter som lekman, dvs, rekomendationerna från proffs-fabrikerna, sen får man väl prova sig fram till bästa personliga lösning efter det.

Postat: sön dec 25, 2005 15:51
av johan lu
Ursäkta min dåliga matte 150% ökningskall det va.
Med andra ord får jag problem med kylningen kommer jag att svära och leva och byta ut enkelfläkten till dubbla med kåpa. Verkar ju vettigt.

Likadant här kände bara till b m kylet med fläkt och hoppas det räcker till.

ps Det är lätt att känna sig som en förståsigpåare.

Postat: mån dec 26, 2005 13:03
av 2QIK4U
STINGRAY454 skrev: skulle vara något bättre/häftigare.
Lite förvånad över resonemanget,,,,
Vill ha det bästa får man satsa...
Det är skillnad på ärtoer och pannkaka....

Annars åkte Du runt i en Fiat utan preppad bakaxel....samlade konsumkvitton, samt köpte oxfile från en belgian blue....
allt självklart hembeställt via I-net...*blink*

Postat: tis dec 27, 2005 14:38
av STINGRAY454
Som sagt, väljer alltid det bästa jag kan till kärran men då inom de begränsningar den tunna plånboken ger, & bedömer att jag inte skulle känna mig så mycket lyckligare med en dyr Ron-kyl än en motsvarande "billig" Griffin, men att det inte alls skulle kännas helt fel att få råd till lite annat extra utöver kylen, tex nåt som jag behöver bättre...

Visst man kan säkert spara längre tid & få råd till en Ron då tex, (OM man nu jättegärna skulle vilja haft just en sån då) men nu är det så att jag redan sparat ihop till allt jag har på kärran, så tiden har dragit iväg med det mångdubbla mot först tilltänkt, så nu när det är så "nära" så tror jag att jag blir lika nöjd med en Griffin då de inte är direkt från skroten heller väl.

Postat: tis dec 27, 2005 15:00
av KrilleN
Griffin är väl inga dåliga grejer.

Postat: tis dec 27, 2005 15:24
av STINGRAY454
KrilleN skrev:Griffin är väl inga dåliga grejer.
Näe, duger säkert kanoon åt mig iaf, är ju många "meriterade" som kör med Griffin åxå, så nå junk är det nog inte :wink: .

Postat: tis dec 27, 2005 15:48
av 2QIK4U
Griffin är inga dåliga grejor,,,de är lika bra som orginal,,,,fast i annat material...
Vill man däremot ha något som är snäppet bättre och håller längre på G av gedigen konstruktion finns det andra märken att tillgå.
Griffin är i första hand konstruerad på det sätt den är för att hålla nere priset.
När Du har tillfälle att jämföra med 2 olika kylare brevid varandra så ta tillfället i akt
mvh R

Postat: tis dec 27, 2005 16:45
av STINGRAY454
Olackad aluminium som en Griffin lär väl avleda värme bättre än en orginalkyl det, Alu här väl en väldigt hög värmeledningsförmåga.

Sen så lär den väl inte ska vara tyngre heller...

Postat: ons dec 28, 2005 1:22
av 2QIK4U
Titta på hur de är konstruerade när Du tillfälle att se på en.
Du är en intelligent kille så Du märker nog skillnaden. Känns onödigt att skriva en uppsats om det här.
mvh R

Postat: ons dec 28, 2005 1:24
av 2QIK4U
en bra jämförelse är:
org, BB gjutjärnstopp......org. alutopp......eftermarknadstopp i alu.







tror Du org. L88 från -67( closed chamber) är lika bra som AFRs senaste CNC portade topp??
mvh R

Postat: ons dec 28, 2005 8:40
av STINGRAY454
Har 2st kompisar som kör med Griffin kylare på sina som jag kollat in, vet dessutom säkert en handfull till i "gamet" här i kring som kör med just Griffin, tror jag bara har sett en med BeCool å ingen alls med en Ron-kyl.

Vad jag vet iaf, så har väl ingen av dessa Griffin users klagat på vare sig kylförmåga eller bristande kvalite osv. :idea:

Vad du menar med din liknelse hajjar jag faktiskt inte riktigt, så jag kanske inte är så intelligent som du säger ändå... :lol:

Har iof, inte kollat in nån BeCool eller Ron kyl som direkt jämförelse, vet bara att de är dyrare å kostar ännu mer pengar som jag inte har att avsätta nu, Även om de nu skulle vara så mycket bättre...
& att en flång ny dubbel-radig feeting Griffin Alu-kyl inte skulle kunna vara bättre än en 35år gammal orginalkyl har jag faktiskt lite svårt att ta in :shock: .

Tror iaf, att en sådan kan duga till min lilla maskin tillsvidare, men det visar sig väl till sommarn i vilket fall som helst :? .

Postat: ons dec 28, 2005 8:47
av STINGRAY454
2QIK4U skrev:en bra jämförelse är:
org, BB gjutjärnstopp......org. alutopp......eftermarknadstopp i alu.







tror Du org. L88 från -67( closed chamber) är lika bra som AFRs senaste CNC portade topp??
mvh R
Jag kör ju åxå med gamla järnisar av samma anledning, -Money!! Även om det finns bättre toppar ute på marknaden för massor av mer pengar så är jag faktiskt helnöjd med vad dessa gamla järnklumpar kunde åstadkomma i förhållande till prislappen, vet faktiskt om flertalet som inte alls presterat samma eller mycket bättre resultat motormässigt med den svindyra lock-varianten men i övrigt väldigt snarlik uppbyggnad på puffran.

Postat: ons dec 28, 2005 9:44
av 2QIK4U
OK... då är jag med på resonemanget!!

Trodde Du var ute efter bästa möjliga delarna till Din bil då Du har satsat på väldigt fina och fräna bitar på bilen, men självklart satsar man så långt som plånboken räcker och det är viktigare att f ut bilen varje sommar än att vara värst i garaget...
BRa resonerat!!

Även om man kan få en bättre oljekylare till lådan, kylare till motorn och toppar så måste plånboken få styra.

Alla är vi olika och har olika förhållande till vår roliga hobbby...själv är jag så dum att jag hellre går utan mat en månad om det innebär att jag kan köpa en bättre produkt och ska jag ändå öppna plånboken vilket alltid gör ont,,,kan jag gärna öppna den lite till och få det där jag VERKLIGEN vill ha,,,,för annars kommer jag ändå gå och sukta efter det senare....
sen går alla och garvar åt en för jag inte har nån NMT,MSN,MP3,DVD,IRC...osv

mvh R

Postat: ons dec 28, 2005 10:53
av KrilleN
Så värst mycket bättre kan väl inte en Ron kylare vara. Det viktiga är ju att motorn inte går varm, och det gör den inte med tex. en griffinkylare. Samt båda väger säkert ganska lika också. Sen kanske kvaliten på en Ron kylare är bättre, men det märkar man nog inte av så värst mycket.

MVH Krille

Postat: ons dec 28, 2005 12:24
av 2QIK4U
inte förräns kylaren börjar läcka...*s*


Jag säger varken bu eller bä för många av de kunder vi har på firman där jag jobbar väljer att köpa Griffinkylare av oss,,,men jag försöker då ändå visa att det finns bättre alternativ.


För att det inte ska kvarstå noga frågetecken är det lika bra vi benar ut det hela.

En Gri. är tillverkad som en orginalkylare( av kostnadssskäl) med tankar som består atv pressade plåtar.
En kvalitetskylar( typ RD) är gjorda av en aluminium profil.

samtliga anslutningar (som kylarlockshalsen) på en Gri. är gjorda av pressad plåt medans de på en RD ( och en del andra bättre kyl) är frästa ur ett solid stycke i en CNCfräs.

själva paketet är annorlunda uppbyggt vilket gör att ju mer potentare maskin man har ju större krav ställs på en kylare. Det är bla. därför som flera av de snabbaste gatbilarna i Sthlm(Birka) väljer en kvalitetskylare.

Ska man sedan bygga en SNYGG värsting väljer man ju att få ett par fläktar och en fläktkåpa tillverkat för sin kylare på en gång....
Det är ingen tillfällighet att tex. Jesse James Choppers mfl. väljer RIKTIGA grejor .....

Allt handlar om man är kär i sin bil eller om man tar vad man har...*blink*

Är det någon som fortfarande tvekar på att pris ocjh kvalitet går hand i hand??
kan man sedan få "det bästa för en tusenlapp mer ser i vart fall jag ingen tvekan ( har själv gjort det valet på 5 av mina hobbybilar)
mvh R

Postat: ons dec 28, 2005 12:27
av 2QIK4U
Tillägg Krille: en 250 hk maskin går inte varm vad man än har för kyl...*s*
Man borde nog kunna leda ner slangarna i en hink med vatten så är det lugnt.....
mvh R

Postat: ons dec 28, 2005 15:25
av Jonathan
Tur man har En Ron Davis kylare på väg till mitt garage och min kära bil då!

:lol:

Postat: ons dec 28, 2005 18:08
av KrilleN
Jo självklart så går ju pris och kvalite hand i hand. Man får ju oftast det man betalar för.

Vad skiljer det i pris på en Griffin och en Ron till tex en Camaro-70?

MVH Krille

Postat: ons dec 28, 2005 18:25
av 2QIK4U
runt en tusenlapp ca. beroende på vara man handlar....

Postat: ons dec 28, 2005 18:27
av 2QIK4U
Jonathan skrev:Tur man har En Ron Davis kylare på väg till mitt garage och min kära bil då!

:lol:
Är Du säker på det???...*s*




Du är värst!!....så sa Jan-Olof i vart fall....

Postat: tor dec 29, 2005 9:19
av Jonathan
2QIK4U skrev:
Jonathan skrev:Tur man har En Ron Davis kylare på väg till mitt garage och min kära bil då!

:lol:
Är Du säker på det???...*s*




Du är värst!!....så sa Jan-Olof i vart fall....
Värst kommer man aldrig att bli..
Köper Janne sin 632:a och ev. kompressormata den blir han rätt mkt värre än mig.. fast innan det händer så kommer han ligga med sin 454:a bakom och smaka gummiräster! =)

Lite off topic.. sorry..

Postat: tor dec 29, 2005 12:12
av 2QIK4U
Janne verkar både kunnig och vild så det är inte alls omöjligt....

skulle det bli allvar i de planerna och DU skulle hamna efter och få gummirester....tror jag säkert Du får motivation och börjar ändra,,,
det är sånt som är sporren för folk och driver på utvecklingen...
Det är bara kul!!

Gott Nytt år!
mvh R

Postat: tor dec 29, 2005 12:53
av Jonathan
Japp!
Det är det som är kul!

Mitt mål till våren är bara att få motorn att gå! Och se om den överhuvudtaget går att köra på gatan med.. Och om den klarar sig utan Racebränsle..

Delarna i den är ju inte direkt anpassade för fiskörning..
Bara den inte blir helt hopplös att köra lungt med.. (Inte för att jag ska köra den lungt, men tjejen lånar ju bilen ibland.. :D )

God fortsättning!!

Postat: tor dec 29, 2005 13:33
av KrilleN
Jonathan skrev:Japp!
Det är det som är kul!

Mitt mål till våren är bara att få motorn att gå! Och se om den överhuvudtaget går att köra på gatan med.. Och om den klarar sig utan Racebränsle..

Delarna i den är ju inte direkt anpassade för fiskörning..
Bara den inte blir helt hopplös att köra lungt med.. (Inte för att jag ska köra den lungt, men tjejen lånar ju bilen ibland.. :D )

God fortsättning!!
Får man fråga vad det är för motor du har?