Sida 2 av 2
Postat: tor okt 20, 2005 9:20
av 2QIK4U
Det är en std 302 orginalblock som har stora tapparna på 327 veven...stakar och kolvar är lite av hemligeheten och jag har lovat att inte yppa dem då jag hjälpt han en del vet jag lite mer än andra om innehållet...
han varvar den utan probs 8.000 rpm, den har hållt hela sommaren problemfritt I Birka cup,alla Tullinge, SO och till och från kiosken....
Ät på den Stroker fans...*blink*
Postat: sön okt 23, 2005 23:42
av gbak
Jag har testat min uppsättning på Dyno 2003 och resultatet blev med kamen i normalläge 0 blev ca 370 hk.
Men om jag ställer kamen i 4 grader retard så säger Dyno2003 att jag får 405 hk.
Kan någon förklara det för mig?
Är det verkligen möjligt att det skiljer så mycket?
Eller kan det ha att göra med att min kam har 112 graders LCA (lobe centerline angle)?
Förövrigt så hittar ni Dyno2003 i Brasilien.......
http://www.4x4brasil.com.br/forum/viewtopic.php?t=10579
Postat: mån okt 24, 2005 6:33
av 2QIK4U
Förklaringen ligger i att det är en hacker som gjort programmet,,,de brukar inte vara så duktiga på IRL motorer,,,,
fast Du visste redan svaret,,,,med tanke på tillägget att han bor i Brazil...*s*
mvh R
Postat: mån okt 24, 2005 12:08
av Jake
Ok ...
Sedan angående användade av DD..
DD är ett utmärkt program, för att testa IDEALA motorer.. Men verkligheten är ju som bekant inte ideal. Det är mycket bättre än någon människa någonsin kan gissa sig till, oavsett hur mycket speedshop man äger.. Problemet med DD är som alltid med simmulering, SKIT in SKIT ut..
Så nu i gbaks fall om hans motor hade sett ut EXAKT som den simmulerade så hade skillnaden blivit exakt så stor.. Nu är det så att din motor, cam, toppföden osv, inte är ideala. Så därför skall alla plötsliga skutt som programmet gör, tas med en nypa salt. Däremot så är en bra tolkning att, du inte kommer att förlora på att backa cammen 4grader. Och om du har tur så så vinner du nån häst, men troligtvis så förlorar du den nånannanstans i intervallet..
Sedan angende smygrasistiska påhopp, om att DD skulle kasta felaktiga svar har ett SKVATT med att det skulle vara kodat i Brasilien att göra..
Så för att höjja kompetensnivån här på forumet, vilket vissa uppenbarligen behöver.. DD är kodat av jänkare för MRG corp (som fasktisk är ett jänkebaserat företag).. Sedan att mjukvaruproduker (och mycket annat) som kommer från Jänkeland i många fall är rent skräp är en annan sak.. Men beskyll inte brassarna för jänkrans snedsteg.. Anlednignen till att programmet finns tillgänligt på en brasse site är för att SUSA är en av de få ledrana i världen som har stake.. världssamfundet faller platt för Billz vilja medan SUSA gav honom fingret och bad honom åka HEM.
Nu ska vi inte söla ner en bra tråd med massa OT, utan om nån nu vill ha en disskution om brasilien osv, PM eller starta en ny tråd..
Postat: mån okt 24, 2005 12:16
av gbak
Jake, menar du att jag borde ställa kamen 4 grader retard då?
Vad är nackdelen med att göra det?
Postat: mån okt 24, 2005 12:31
av Jake
gbak skrev:Jake, menar du att jag borde ställa kamen 4 grader retard då?
Vad är nackdelen med att göra det?
JA, du bör testa att ställa cammen 4 grader retard.. För att verkligen avgöra om Toppeffekten blir bättre måste du dynoköra bilen med bägge setuperna.
"Nackdelen" är att eftersom kurvorna "flyttar" så kan du att tappa effekt nånannanstans i intervallet. har du tur så tappar du efter max effekt (men det finns det ju inga garantier för).. Hur som helst kan även detta utläsas ur VE, och några andra tabeller som finns i DD..
Postat: mån okt 24, 2005 13:07
av M Nordin
Jag röstar på att installera kammen som tillverkaren tänkt sig! De har nog fräsigare prg än DD + erfarenhet. Vill du lajja med detta så smäll dit en delad transkåpa! Tycker DD är kul att leka med men man blir fundersam på när man inte får samma resultat som från början om man pillat med olika variabler ett tag. Annars har det stämt bra för de refmotorer jag matat in.
MVH
MN
Postat: mån okt 24, 2005 13:48
av gbak
Har du bromsat motorerna också?
Postat: mån okt 24, 2005 14:17
av M Nordin
gbak, jag har ingen speedshop... Har bara pilat in värden från motorer med känd set up ex Edelbrocks crate engines, TPI motorn mm och jämfört effektkurvorna. Ta min Crossfiremotor, skall ge 205 hk vid 4200 rpm. DD sa i stil med 211 vid 4200!
MVH
MN
Postat: mån okt 24, 2005 14:57
av 2QIK4U
Kan bara hålla med Nordin!
Tillverkarna hade nog slipat kammen annorlunda ifall den skulle vara 4gr retard/advance.... sen kan en specifik motor funka lite bättre med kammen si eller så men det kjan bara provas i bänk....
När den sen kommer ut i bil visar det sig ändå att den kanske var bäst på det vis tillverkaren rekomenderade,,,varför? jo för ....we dont race dynos
mvh R
Postat: tis okt 25, 2005 12:25
av Jake
Jake skrev:gbak skrev:Jake, menar du att jag borde ställa kamen 4 grader retard då?
Vad är nackdelen med att göra det?
JA, du bör testa att ställa cammen 4 grader retard.. För att verkligen avgöra om Toppeffekten blir bättre måste du dynoköra bilen med bägge setuperna.
"Nackdelen" är att eftersom kurvorna "flyttar" så kan du att tappa effekt nånannanstans i intervallet. har du tur så tappar du efter max effekt (men det finns det ju inga garantier för).. Hur som helst kan även detta utläsas ur VE, och några andra tabeller som finns i DD..
Hmm det blev inte så solklart nu när jag läste det i efterhand..
Lite beroende på hur du vill att motorn skall vara, så kan du titta efter toppeffekt eller Integralen (Arean under HK kurvan)..
Som robban är inne på här är det att kammen kanske inte är slipad för just toppeffekt utan för att bilen skall dra så bra som möjligt i ett så bredd område som möjligt (integralen).. Eller kanske lite av bägge

, bara fåglarna vet hur comp har kompromissat.. Med största säkerhet så är cammen gjord för att funka i ett brett spektrum av motorer, och för att ingen skall bli missnöjd så har man kollat mycket på integralen..
och min poäng som inte gick fram

, är att om du är mer sugen på toppeffekt backa cammen 4 grader. Men det kan bli så att du får toppeffekt till bekostnad på tex mellan&låg varv häst, Eller så har du tur och du tappar häst i ett område över maxeffekt.. Men som vi alla vet så bor murphy i alla våra bilar, så Turen kan man inte lita på.. Det går att läsa ut var tappen i effekt kommer att ligga.. Men det är inte helt trivialt, men jag har ju å andra sidan fördelen av att sitta och göra värmesimmuleringar hela dagarna.
Postat: tor okt 27, 2005 12:25
av 2QIK4U
Senaste nytt om den snabba 327!!!
Kompisen kan tänka sig att sälja topparna och även kolvar,vevaxel för han ska bygga ännu mer trim.
Topparna som gått 10.14 säljes nu för 13.500:-
helt kompletta bara att bulta på.
Portade Aluminium RPM toppar.
hör av Er om intresse finnes
mvh R