Sida 2 av 2
Re: Byte SB till BB
Postat: tor mar 20, 2014 12:56
av hasseh
Ricky skrev:Det stämmer.
Så här beskriver dom fästet på hemsidan:
JEGS Performance Products 60707 - JEGS Billet Aluminum Power Steering Brackets
JEGS Performance Products#555-60707
Billet Aluminum Power Steering Bracket
Big Block Chevy
Short Water Pump
Då var det den jag tittade på. Den är inte helt olik den jag försökte smida till med hjälp av det gamla fästet från SB. Det som strulade för mig var att jag kom ca 1 cm för långt ned och därmed hamnade pumpen på balken. Har funderat lite under dagen och ska försöka göra om det något så att det kan hänga med som ett provisorium till s jag drar om generatorn och får över den på andra sidan. Då lär det bli lite mera plats för pumpen och man kanske till och med kan fylla på utan problem

Re: Byte SB till BB
Postat: lör mar 22, 2014 20:09
av hasseh
Motorbytet går mot sin fullbordan om än i tidvis maklig takt. Mycket småpill som inte märks men tar tid.
Idag har det i alla fall blivit något som kommer att synas och höras. Inga sugrör för avgaserna mera
Fick med dessa med motorn. Trångt att få dit men fränt som en reservdelshandlare i Åkers Styckebruk brukar uttrycka sig

Re: Byte SB till BB
Postat: sön mar 23, 2014 18:15
av hasseh
Mycket småplock som ska tillbaka som kopplingslänkage, slangar osv. Inget som direkt syns.
Passade på att återmontera det nya fästet för generatorn och mäta hur lång rem det går åt.
Detta fäste ger faktiskt bättre plats än det som var original på SB. Tanken är att till nästa vinter flytta generatorn till andra sidan och på det sättet få bättre plats för servopumpen.

Re: Byte SB till BB
Postat: sön mar 23, 2014 18:56
av Jerka
hasseh skrev:Motorbytet går mot sin fullbordan om än i tidvis maklig takt. Mycket småpill som inte märks men tar tid.
Idag har det i alla fall blivit något som kommer att synas och höras. Inga sugrör för avgaserna mera
Fick med dessa med motorn. Trångt att få dit men fränt som en reservdelshandlare i Åkers Styckebruk brukar uttrycka sig

Det där blir ballt , BB o sidepipes
Kolla bara vad du kör med för insatser ,för insatserna är just som sugrör
Jag bytte till mer friflödande insatser och det känndes som jag fick 70 hästar till
Hoppas du kommer o provar bilen vid något racingevenemang
/Jerka
Re: Byte SB till BB
Postat: sön mar 23, 2014 20:47
av hasseh
Jerka skrev:
Det där blir ballt , BB o sidepipes
Kolla bara vad du kör med för insatser ,för insatserna är just som sugrör
Jag bytte till mer friflödande insatser och det känndes som jag fick 70 hästar till
Hoppas du kommer o provar bilen vid något racingevenemang
/Jerka
Om jag fattade Mats Appelgren rätt så har han fixat insatsen som också går att ta bort men då blir jag antagligen mer hörselskadad än jag är nu.
Jag kommer nog inte att testa bana men kanske någon repa på strippen om allt funkar bra.
Re: Byte SB till BB
Postat: sön mar 30, 2014 10:10
av hasseh
Har varit lite tyst ett tag och detta har berott på diverse småsaker.
Nu har jag i alla fall tagit hem bilen men några saker återstår.
BB är vad jag förstår 4,5 cm längre än SB vilket påverkar fläkten och fläktkåpan.
Dessa går inte ihop alls nu. Min lösning på detta är att sätt dit elfläkt istället och då funkar kåpan OK igen.
Värre är att generator och servopump inte vill samsas med de fästen jag har idag.
Har inte någon lösning klar för mig i nuläget men en flytt av generatorn till passagerarsidan verkar vara ett alternativ.
Om någon har ett bra förslag på lösning mottages detta tacksamt.
Sen är det lite andra små strulsaker så som att huven måste höjas en hel del osv med det löser sig.
Re: Byte SB till BB
Postat: tor apr 03, 2014 20:06
av hasseh
Bit för bit faller saker och ting på plats. Idag fick jag klart med elfläkten på kylet och nu ska bara elen kopplas.
En riktig milestone blev det i att jag startade maskinen för första gången. Mycket ljud i garaget det lovar jag.... Sidepipsen låter och det mycket.
Re: Byte SB till BB
Postat: mån apr 14, 2014 19:06
av hasseh
Ytterligare ett steg mot fullbordan inför säsongen blev klart i kväll då jag monterade MSD tändning bestående av fördelare med magnetic trigger, spole och MSD 6 låda. Hade tidigare bara testat med original Hei. Kan konstatera direkt att motorn gick bättre på tomgång och blev rappare i gassvaret. Provkörning blir det under morgondagen.
Re: Byte SB till BB
Postat: fre maj 02, 2014 17:54
av hasseh
Efter sju sorger och åtta bedrövelser med lamell som inte funkar och värmeproblem så damp det ner ett litet fint paket idag.
Nu väntar jag bara på nya remskivor som kommer nästa vecka sen hoppas jag allt funkar.
Re: Byte SB till BB
Postat: sön maj 11, 2014 18:48
av hasseh
Kopplingen på plats
och nu sitter även lådan där.
Väntar nu på ett paket från Summit med ny vattenpump sen är jag förhoppningsvis på G igen.