Behöver hjälp med att tyda felkoder (problem löst)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
White91
Nykomling
Nykomling

Re: Behöver hjälp med att tyda felkoder

Inlägg av White91 »

Hej. Funderade lite på beskrivningen av felet. Så länge mototrn är kall så fungerar värdena ok (open loop="choke") Då styr inte lambdasonderna har jag för mig. De börjar väl inte jobba förrän motorn går över i "Closed loop".
Om detta stämmer så kan det ju innebära att en lambdasond inte fungerar som den ska, defekt eller kabelbrott. Då försöker ju elektroniken att leta efter ett idealläge för bränsleblandningen och går i hela registret från Rich till Lean, motorvarvet vandrar då upp och ned normalt. Nu fungerar ju denna motor som två eftersom den har dubbla lambdasonder så ena sidan kör ju på som vanligt och det kan ju innebära att varvtalet inte rör sig så mycket.

En annan fundering gäller katalysatorerna. Du har ju en per sida på den. Har du kollat så att det inte är stopp i den ena? Det skulle ju kunna förklara att den går bättre på lite varv med bra gasflöde än på lägre varv med lägre gasflöde. Eftersom en katalysator är av metall så kan temperaturen påverka flödet. Varm metall utvidgas ju och är den på upphällningen så kanske det blir tätare i katen ju varmare den blir.

Även jag reserverar mig för dessa idéer, man är ju bara en glad amatörmekaniker.

Hoppas att du får till en lösning snart så du kan njuta av bilen till våren.
Mvh Johan

Nykomling

Inlägg av martin 73 »

hej johan och tack för tippsen,tror du att några av dessa fel kan påverka tändningen.vid hastigt gaspådrag dålig gnista på två cylindrar nr3 nr4 mvh martin
White91
Nykomling
Nykomling

Inlägg av White91 »

Hej igen

Hur har du kommit fram till att det är de två cylindrarna som får dålig gnista? Kollat stiften eller mätt med instrument?
Om det blir en dålig gnista så borde det vara en defekt fördelare med radiellt glapp eller liknande. Möjligen en kass tändspole men då borde det vara lika på alla cylindrar. Tändkablar? De ligger inte emot och rör sig vid gaspådrag? Tänkte om det är momentrörelse i motorpaketer så något trycker på tändkablarna vi pådrag.
Verkar skumt att det är på två speciella cylindrar.

Känns som vilda gissningar men hoppas att du kan använda någon av idéerna.
Lycka till i letandet.
Mvh Johan

Nykomling

Inlägg av martin 73 »

Tjena Johan.tändningen kollade jag med stroboskoplampa(eller vad det heter)Fördelaren byttes av förra ägaren(fick med den gamla)stift+kablar+tändmodul+tändspole är bytt.fått tag i en kille som oxå har en 92a.ska prova med hans ecm om alla siffror stämmer.mvh martin
martin 73
Nykomling
Nykomling

Inlägg av martin 73 »

Provade med kompisens ecm hjälpte tyvärr inte :)
martin 73
Nykomling
Nykomling

Inlägg av martin 73 »

Beställde en ny optispark från ecklers.leveranstid 5dagar pris 199$.Som jag monterade förra helgen (5timmar två man)nu går bilen kanon :) felet var den redan bytta orginal-optisparken.Kört 30 mil nu utan problem :lol:
Skriv svar