Smugglers -69 427 renovering

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av axelg89 »

Hej,

Har inte skrivit här förr tror jag men följt desto mer. Måste bara säga att det är helt makalöst vad det blir snyggt, ditt jobb är fantastiskt! Vad ska du göra med all fritid när bilen så småningom åter är bättre än ny 8)

Mvh Axel
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Jäkligt fint Smuggler. Bild

Ser att du ska köra med solida motorfästen också. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
joelpro
Nykomling
Nykomling

Inlägg av joelpro »

hej mycke imponerande jobb du lägger ner på bilen :D ser åxå att du har 2 st solida motor fästen ligger där! klart du ska ha dom!! om du har kört man. å stumma så vet du att det blir hårda slag i drivlinan! det gör ont!! MVH johan ska bli kul å se slutresultatet :lol:
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Vackert!!!!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

axelg89 skrev:Hej,

Har inte skrivit här förr tror jag men följt desto mer. Måste bara säga att det är helt makalöst vad det blir snyggt, ditt jobb är fantastiskt! Vad ska du göra med all fritid när bilen så småningom åter är bättre än ny 8)

Mvh Axel
Tack, har sett ditt pickup bygge och det ser verkligen välbyggt ut. Har svårt att tro att jag skulle fixa ett sånt bygge själv då jag inser vilken enorm tid du fått lägga bara för att få ihop din ram!

/Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Ricky skrev:Jäkligt fint Smuggler. Bild

Ser att du ska köra med solida motorfästen också. :)
hej mycke imponerande jobb du lägger ner på bilen ser åxå att du har 2 st solida motor fästen ligger där! klart du ska ha dom!! om du har kört man. å stumma så vet du att det blir hårda slag i drivlinan! det gör ont!! MVH johan ska bli kul å se slutresultatet
Tack, tack 8) Stumma motorfästen återstår det att se om det blir. Det är i allafall förberett för det.
Jag köpte ju en uppsättning polymotorfästen från dig Ricky och de passade på motorn rakt av, men...
Då jag lagt ner ett halvseriöst jobb på att få till drivlinegeometrin enligt de regelböcker och teorier som finns kring detta ämne dubbelkollade jag naturligtvis polyfästena. Rent utseendemässigt var de rätt lika men det skilde några mm här och några där. Summan av det hela blev att vinkeln på utgående axel ur lådan ändrades en dryg grad jämfört med original nästan nya fästen:shock: :shock: :shock:
Sålunda satte jag rondellen i de fina polyfästena och byggde om dom till stumma som ger korrekt geometri.
Detta bevisar återigen att jänkarna vet vad dom gör, fast inte så ofta. Stora ord kanske, men, jag börjar tappa hoppet om delarna som produceras där borta.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Har skaffat 550 lbs fjädrar fram för att få lite styvare framände. Dessa är kortare än originalen och väldigt enkla att montera. En M16 gängstång genom dämparfästet genom fjädern och en fet platta under bärarmen, sen är det bara att skruva tills det sitter på plats. Ingenting kan flyga iväg och på så vis slipper man ha någon säkerhetskedja runt fjäran å så. Ja, går gängstången av blir det ju spännande men M16 8.8 stång tål några ton...

Om man tittar noga kan man kanske se att övre spindeltappen är ljusgrå. Jag slipade in både övre och undre tappen mot mina nya beggade spindlar för att få en bra anliggning i konan. Använde vanlig ventilslippasta och gnuggade spindeln fram och tillbaka. Detta bör kollas enligt Chevrolets manual. Fel konicitet på bitarna är inge bra. Mina såg finfina ut tack och lov.

Bild

Plattan under bärarmen. Med gaffatejp så inte lacken blir repig :mrgreen: :mrgreen:

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Slängde dit de fina bromssköldarna och bromsoksfästena när jag ändå var igång. Färgerna är de korrekta för min min bil från -69. Inte för att jag tycker det är sådär superviktigt på den här renoveringen men det kostar inget extra att få det korrekt.

Bild

Några till bilder med framvagnsporr :roll:

Bild

Här syns även de nya Bilstein Sportgasdämparna. Hoppas det blir bra.

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av axelg89 »

Smuggler skrev:
axelg89 skrev:Hej,

Mvh Axel
Tack, har sett ditt pickup bygge och det ser verkligen välbyggt ut. Har svårt att tro att jag skulle fixa ett sånt bygge själv då jag inser vilken enorm tid du fått lägga bara för att få ihop din ram!

/Daniel
Önskar verkligen att jag kunde ta åt mig den fantastiska ramen/bygget men det står dessvärre till afa_77 att göra :wink:

Är själv vanlig dödlig :roll:
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Ber om ursäkt!

Naturligtvis är det afa77 jag åsyftar med mitt inlägg :oops: :oops:
axelg89 kanske var för likt afa_77 i min förvirrade hjärna...

Nåja, ingen skada skedd 8)
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Det blir väldigt, väldigt fint !! :D :D ! ( det är bara pallbockarna som drar ner betyget lite, :roll: :wink: !! )
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Ha, Ha, det kan jag hålla med om :mrgreen: De byggde jag och farsan för 25 år sedan och de får fortsätta göra tjänst tills jag inte är kapabel att skruva längre... Lite färg kunde man väl kanske kosta på sig dock :roll:
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Har varit få uppdateringar i min tråd nu men det går trots allt framåt. Har blivit lite mycket på sistone då jag fått en vattenskada i badrummet och det hjälper ju inte direkt till när man bygger bil...

Har i allafall monterat ihop mina spindlar och delar av bakvagnen. Just nu är den halvklar och jag väntar på bakaxeln från Stigs Axle and Parts där den ligger för ombyggnad med ny polerad diff och lite bättre prylar invändigt.

Säkert många som gjort lagerbyte på spindlarna men jag tänkte gå igenom det i allafall, my way :mrgreen:

Köpte Timken made in US lager. Kan ju vara bra grejor fast de är gjorda i staterna men det är vad de stora grabbarna där rekommenderar i allafall.
Började med att montera de nya lagerbanorna i spindelhusen. Mätte lite och då greppet inte är alltför stort mellan bitarna kan man värma spindelhuset till ca 100-120°C och kyla banorna i frysen. Detta ger tillräckligt spel för montage. Normalt pressar man dessa men jag ville prova detta alternativ vilket gick smärtfritt. Tilläggas kan att jag ändå pressade banorna med något ton efter svalning för att undvika att de har rört sig axiellt under svalningen.
Därefter tillverkade jag en fixturplatta för inschimsningen av lagerspelet. Gjorde den ordentligt grov så den blir stadig.
Tillverkade även en dummyaxel för inschimsningen. Dummyaxeln har spel mot lagrens innerbanor, 0,02-0,03mm så man kan laborera med olika schimstjocklekar.

Fixturplattan
Bild

Dummyaxel
Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Spindelhuset med nya banor monterade på plattan.

Bild

Lager provmonterade på axeln. Den guldfärgade hylsan är distanshylsan och ovanför den ligger de tunna schimsen som avgör det axiella spelet.

Bild

Köpte en sats med schims och började med att mäta alla schims med mikrometer för att se om de var parallella runt om. Är tydligen inte helt ovanligt att ytorna ej är parallella och då är det kört att få till axialspelet i spindeln. Alla mina schims var ok. Om de är felaktiga måste de maskinslipas och det är inget man fixar bara sådär...
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Man börjar med ett tjockt schims och monterar allt i spindelhuset (man måste även dra muttern med moment). Sen dit med indikatorklockan för att kontrollera spelet.
Man får upprepa detta tills man kommer i närheten av tillåtana spel som skall ligga mellan 0,025-0,20mm (rätt grov tolerans!). Jag siktade på 0,03-0,05mm.

Nu är det nog som så att man skall ha en sanslös tur om man i sin schimssats hittar ett schims som ger exakt rätt spel. Jag gjorde det inte. Valde istället att tillverka en svarvfixtur på vilken jag kunde skruva fast distanshylsan och bearbeta denna till korrekt längdmått. Även distanshylsan måste vara helt parallell och man måste bearbeta bort endast någon/några hundradelar varje gång och sen prova med dummyaxeln i spindeln. Vet inte hur många gånger jag gjorde denna operation men runt 5-6ggr för varje spindel innan jag hamnade rätt.
Lyckades träffa 0,04mm i axialspel på båda spindlarna och det var mitt i min tänkta tolerans. Detta provar man med lagren endast lätt inoljade. Fett ger en för otydlig känsla när man provar.

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Har även kontrollerat spindlarna och det var nödvändigt att plana flänssidan då den var rejält ojämn. Här måste man före planing indikera upp spindeln så båda lagerlägena går med 0,00 i kast sinsemellan. Sen kan flänssidan planas. Runt 0,1mm fick tas bort för att få den plan och vinkelrät mot lagerlägena.

Monterade sen nya pinnbultar i trailingarmarna. Tog bort all pulverlack där spindelhusen ligger an. Nästan tji omöjligt att på bort färgen... Sitter som berg.

Bild

Sen monterades huset och bromsoksfästet.

Bild
Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Därefter dit med den nyzinkade bromsskölden och handbromsprylarna. Köpte en sats i rostfritt och det passade rakt av !!! Märkligt...

Här kan vi ha en liten tävling 8) Det finns ett montagefel eller misstag i övre bilden och ett felmontage i undre bilden. Någon som kan lista ut vad det är :wink: :lol:

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Smuggler.
Blir ju hur snyggt som helst. Proffsigt!!
Mitt bidrag till din tävling:
Övre bilden, Styr/fästpinnen (kommer inte ihåg dess rätta namn) saknas i ena hålet. Går inte att eftermontera, måste plocka bort bromsskölden.
Undre bilden, Justerskruven (StarWheel) sitter åt fel håll. Den "lilla" lösa delens ända skall vara framåt.

Keep up the good work! :D

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Svempa såg felen på stört :mrgreen: Bevisar ju att han kan sina saker!

Jag fick ju sålunda demontera bromsskölden och montera pinnen för bromsbacken samt vända på justerskruven. Det funkar ju även att ha den bakåt men man får då justera backarna åt olika håll.
Det märkliga var att detta var den andra armen jag monterade, pinnen blev korrekt på den första. Antar att jag blev för stursk när jag monterade den andra...

Jag kan inte utlova nått pris men har du vägarna förbi är du välkommen in på en fika Svempa 8)
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Inre lager monterat väl insmort med ett bra fett. Mobil XHP 222. På detta monteras axeltätningen med lite Loctite packningsklister.
Sen skall spindeln monteras vilket jag gjorde i ett litet 4-pelarställ med hydraulisk domkraft. Hade svarvat flera olika distanser och mothåll för detta. Tror det är viktigt att mothållet vid spindelns fläns ligger an så nära spindelns centrum som möjligt för att undvika deformationer.

Lagren sitter med några hundradelar i press mot spindeln så det kan bli några ton innan de sitter på plats och man skall nog ha koll på att mothållen är plana, stabila och rena... Lagermontaget kan man bara göra en gång. Blir det knas får man byta lager.
Jag hade mätt upp alla lager före montaget och även lagren för att veta att alla mått låg inom tolerans. Allt var ok.

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Fantastiskt fin du gör bilen! Jag är helt imponerad! Ramen med tillbehör blir så mycket bättre och finare än orginalet!
Tittade igenom din tråd från början igen alldeles nyss, du hade hittat ett datum 8 5 68 på ramen och när jag läste din text om detta så vet jag inte exakt hur du menade: Jänkarna har ju lite konstigt sätt att skriva datum så jag tror att det betyder 5 aug. 1968 men det kanske var det du tyckte också! Blev lite kluven vad du menade.

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Hej, Utan att ha kollat vad jag skrev så tror jag att det betyder DAG-MÅNAD-ÅR. Sålunda 8 Maj 1968. Men, jag kan ha fel.

Några bilder till. Yttre lagret påpressat på axeln efter att först ha pressat inre lagret på spindeln. Lite struligt att pressa inre lagret eftersom hela trailingarmen med förmonterat lager/tätning måste träs över spindeln och sedan skall en lång pressdorn ner genom spindelhuset och pressa på inre lagerbanan. Gick dock bra. Även yttre tätningen är monterad på denna bild. Viktigt att komma ihåg distanshylsan och shimset före lagret... Och viktigt att hela tiden hålla reda på rätta distanshylsor och schims då det är individanpasst för respektive spindel.
Sen dit med nya labyrinttätningar på spindelhuset och drivflänsen, en ny bricka samt ny mutter och dra det hela med 100lb/ft, lätt inoljat.
Svarvade egna brickor i 2541-03 kromstål då de gamla inte var så vackra.

Bild
Bild
Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Monterat på ramen. Ursäkta den mediokra bildkvaliteten :(
Bild
Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Avslutar den här delen med bild på (nästan) färdig trailingarm med bromsskiva. Skivorna är ombearbetade och uppriktade till inom 0,02mm i axialkast mot styrplanet mot spindel/hjul. Kändes nödvändigt att fixa detta.
Avslutade med kontroll av axialkast och, med schimsning av delarna fick jag allt inom 0,01mm totalt. Chevrolet tillåter 0,05 som max så det räcker. Detta får jag nog kolla efter en tids körning då allt kommer att sätta sig och sannolikt ha andra värden.
Som synes är nitarna ersatta av försänkta insex, M10. Blir enkelt att schimsa in skivan mot spindeln med detta arrangemang, något som också görs av de stora grabbarna i usa. (tex gtr1999 på DC)
Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Inte för det har någon större betydelse men.. Ta t.ex. World trade center det hände den 11 sept. och jänkarna säger 9/11!

Snyggt jobbat som vanligt!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Tack Magnum!

Vad gäller datumet så tror jag att vi får vända oss till Svempa för att få detta klarlagt då jag själv som sagt är osäker. Hur är det med datummärkningarna på ramen Svempa? Hjälp mig!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Hej!
Månad,dag och år ska det vara.
Smuggler,vad har du för chassinr?Min är också tillverkad i början av augusti.Det är alltså en sen 68:a.

Stefan
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Smuggler.
Tack för förtroendet. :)
Stefan har gett svaret.
Bästa Corvettehälsningar

Svempa

Glömde.... Tack för inbjudan!! Klart jag stannar till om jag har vägarna förbi. :D
Senast redigerad av Mr SIXPACK den tis nov 01, 2011 14:10, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

sh454 skrev:Hej!
Månad,dag och år ska det vara.
Smuggler,vad har du för chassinr?Min är också tillverkad i början av augusti.Det är alltså en sen 68:a.

Stefan
Jag skall kolla chassienumret ikväll. Det är en sen 68 vilket man även kan se på vissa detaljer i motorrum och inredning.

Roligt att datumet blev utklarat. Det innebär att bilen är 2 dagar yngre än jag!!!!! Rätt sanslöst att jag köpte en bil som föddes i stort sett samtidigt som jag...
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Chassiet monterat så långt det är möjligt för tillfället. Väntar nu på min bakaxel som tycks dröja läääänge än.... Nåja det finns mycket annat att syssla med. Visade det sig :shock:

Avslutar chassiet för ett tag med några bilder på mina nyrenoverade bromsar/bromsskivor. Svarvade även skivorna fram efter konstens alla regler. Ja, inte jag då utan en yrkessvarvare som jag jobbar med.
Efter slutlig schimsning av skivorna mot hubben stannade totalkastet på 0,02-0,03mm totalt. Får duga. Cheva anger max 0,05mm men när jag demonterade dom mätte jag upp ett kast på ca 0,12-0,15 mm men inte kändes det när man bromsade.

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Skriv svar