Jaha, medans alla andra verkar åka på träffar och annat roligt med sina corvetter så yxar jag på i garaget

Ska sanningen fram så tycker jag nog att det också är väldigt väldigt roligt, kanske nästan roligare än att åka med grejorna?
Har nu rivit isär spindlarna fram. Inga överraskningar där. Allt var i mycket fint skick. Den gula elzinkningen på fästena för bromsoken var kvar under smutsen och den vita elzinkningen på bromssköldarna såg nästan ny ut under dammet.
Bakre bäramarna däremot...
Ingen rost, allt snyggt och prydligt, bara att helsvetsa sömmarna på armarna.
När jag sen kom till spindeldemontaget fick jag smida ihop en avdragare lite snabbt. Demonterade först vänster spindellagring. Muttern för spindelaxeln satt löst

och brickan var helt deformerad. Det visade sig att någon bytt lager (Koyo) och lyckats sätta en shimsbricka på fel sida lagret, på splinessidan altså!!! Detta har inneburit att lagringen varit helt komprimerad via muttern och brickan och när brickan sen gett upp har muttern suttit löst. Vilka generalklåpare
Bilden nedan visar spineln demonterad. Den lilla shimsbrickan satt altså vid splinesänden utanför lagret. På bilden sitter den korrekt placerad.