Smugglers -69 427 renovering

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Mr SIXPACK skrev:Snyggt Daniel!!! Grattis till delmålet och nu börjar det roliga....
/Svempa
Tack Svempa, kul att även proffs som du ger tummen upp!

Du kommer nog att bli konsulterad kring bakre bärarmsrenoveringar framöver har jag en stark känsla av :mrgreen: :mrgreen:
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Jonas Rohwer
Rookie
Rookie
Inlägg: 84
Blev medlem: lör jun 12, 2010 2:46
Ort: Fjollträsk

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Jonas Rohwer »

I vanlig ordning ett enastående resultat, Daniel! Bild

Denna tråd blir en fantastisk inspiration för mig i höst, när det är dags att lyfta på karossen och börja svetsa ramen på min egen bil. Bild
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Jag ser fram emot att få följa ditt arbete Jonas! Är övertygad om att det kommer att bli 1:a klass på jobbet!

/Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Jaha, medans alla andra verkar åka på träffar och annat roligt med sina corvetter så yxar jag på i garaget :( Ska sanningen fram så tycker jag nog att det också är väldigt väldigt roligt, kanske nästan roligare än att åka med grejorna?

Har nu rivit isär spindlarna fram. Inga överraskningar där. Allt var i mycket fint skick. Den gula elzinkningen på fästena för bromsoken var kvar under smutsen och den vita elzinkningen på bromssköldarna såg nästan ny ut under dammet.

Bakre bäramarna däremot...
Ingen rost, allt snyggt och prydligt, bara att helsvetsa sömmarna på armarna.
När jag sen kom till spindeldemontaget fick jag smida ihop en avdragare lite snabbt. Demonterade först vänster spindellagring. Muttern för spindelaxeln satt löst :shock: och brickan var helt deformerad. Det visade sig att någon bytt lager (Koyo) och lyckats sätta en shimsbricka på fel sida lagret, på splinessidan altså!!! Detta har inneburit att lagringen varit helt komprimerad via muttern och brickan och när brickan sen gett upp har muttern suttit löst. Vilka generalklåpare :shock: :shock:

Bilden nedan visar spineln demonterad. Den lilla shimsbrickan satt altså vid splinesänden utanför lagret. På bilden sitter den korrekt placerad.

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Rev sen isär höger sida. Lös mutter och deformerad bricka även här. Spindeln satt betydligt hårdare men med avdragaren lossnade den efter att jag hamrat på avdragarbulten ett par gånger. När fettet var borttorkat upptäcktes nästa misstag av någon tidigare ambitiös och "duktig" ägare eller verkstad för den delen, det saknades både shimsbrickor och distansrör mellan lagren :shock: :shock: Detta förklarar också här den löst sittande mutter och den deformerade brickan.
Känns bra att få gå igenom och renovera detta :mrgreen: :mrgreen:


Fyndskicket...
Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Tillbaka i verkligheten igen efter en lång semester. Har inte gjort så mycket på bilen men lite småplock har det blivit.

Började gå igenom bakre bärarmarna. Pratade ju tidigare i tråden om att överlåta detta till Svempa (som jag har fullt förtroende för!!) men, jag tänker fixa detta själv ändå. Är lite envis liksom...
Steg ett var att kontrollera måttet från främre bussningsfästet till den plana ytan på bärarmen. Detta skall ligga på 47.6mm med sedvanlig amerikansk tolerans därpå (någon mm hit eller dit typ...). Ena armen var ok den andra behövde knäckas ca 1mm. Det skall sannerligen understrykas att stålet i dessa bilar är av oroväckande mjuk kvalitet. Detta gäller både ram, bärarmar och även stålgjutgods som typ främre spindlar. Sålunda inga problem att justera måtten på bärarmarna!

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Fortsatte sen med att blästra grejorna för att förbereda för helsvetsning av alla skarvar. Armarna är ju gjorda av 2 bockade U profiler.
Snygga originalsvetsar :lol:
Som synes är det en del fläckar kvar men de skall blästras igen efter svetsningen före pulverlacken.

Bild

Bild
Senast redigerad av Smuggler den tis aug 09, 2011 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Då U profilerna "lappar över" varandra i topp och botten ut till varje lodrät kant kan man genom att punktsvetsa dessa överlapp höja styrkan i armarna en del med denna enkla operation. Man får ju då 2 plåttjocklekar som jobbar tillsammans över hela bredden istället för i princip 1 plåt.

Efter svetsningen kontrollmättes armarna igen men inget speciellt hade hänt.
På bilden syns punkterna på ena sidan. Görs enklast genom att borra igenom bara översta plåten och sedan fylla hålet med svets.
Passade även på att flytta handbromsvajerns infästning så den fungerade. Den var redan flyttad till översidan på armen (för att få in fetare däck) men totalt felsvetsad så vajern blir avnött mot fästet...

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Har därefter ägnat 1 vecka åt att blästra smådelar och dokumentera bult/skruv och mutter till allt. Allt i bärnade delar i hjulupphägningar och drivlina blir nytt men en hel del skall ytbehandlas och återanvändas.

Tänkte göra en penselrenovering av diffen tills vidare, som ju har funkat fint utan oljeläckage. Öppnade bakre kåpan och ser man på, torr på olja. Inte undra på att den inte läckte.

Dreven var dock helt utan märken och såvitt jag kan bedöma i ett perfekt skick. Jag har kanske kört bilen 50-60 mil sen jag köpte den men vad den förra ägaren hunnit med vet jag inte.

Började sen titta på diffklumpen med lamellerna och då blev det plötsligt väldigt dyrt. Hela huset är sprucket på flera ställen :shock: :shock: från de vassa gjuthörnen som syns på bilden strax ovanför fjäderändarna men även från "pinnen" i mitten och utåt. syns ju inte på bilden men, ja , ni fattar.

Vore roligt/intressant att få höra om några andra råkat ut för detta. Jag har sett på usa forum att det inte är helt ovanligt.

Bild
Senast redigerad av Smuggler den tis aug 09, 2011 23:15, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

För dom som orkar läsa blir det lite mer elände :mrgreen:
Främre spindlarna är rökta. Båda två.
Noterade efter närmare granskning att lagren ätit sig axiellt mot spindelcentrum. Det skiljer 1.5mm mellan spindlarna på djupet. Vidare har det lilla lagret ätit sig in i axeln och lagersätet är bortom räddning på båda.

Någon som sett detta på sina spindlar eller har erfarenhet av detta problem?? Skulle uppskatta om ni kunde höra av er i tråden då.

Satte upp spindlarna i svarven och det främre läget kastar totalt 0,07mm mot det bakre p.g.a nernötningen. Vidare har jag en vikelavvikelse eller axiellt kast på bakre lagrets anslag i förhållande till sätet på 0,02mm. Båda spindlarna ungefär samma värden. Nu är denna mätning inte så noggrant utförd men det är tillräckligt krokigt för att spindlarna skall vara oanvändbara.

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Åsså skall jag be att få hälsa till fancluben på Ringhals :lol: :lol:

Mvh. Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Mr. Beam »

Någon som sett detta på sina spindlar eller har erfarenhet av detta problem?? Skulle uppskatta om ni kunde höra av er i tråden då

Tja.... känns bekant på något vis....

Bild

Bild

mvh
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Häpp, där ser man!! Vad kan det bero på? Kan felaktigt åtdragen/ansatt mutter i spindeltappens ände vara orsaken?

Beställde hur som helst 2 begagnade i bra skick från EAT idag. Bara utgifter :(

Tack för ditt inlägg Mr. Beam!
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Mr. Beam »

Den vänstra spindeln är den begagnade jag köpte från CC och som skulle ersätta den till höger....

Donatorbilen lär nog ha varit luftburen ett tag....

Edit: Ja, jag misstänker att någon tidigare stjärna "dragit åt stumt och släppt lite..." på kronmuttern när lagret ansattes och så skar hela skiten ihop. Spelet skall ju mätas in med klocka även på framlagret.

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Jag hoppas att mina "nya" begagnade spindlar inte ser ut sådär :shock: :shock: :shock:

Hur i hela friden kan man sälja nått dyligt? Hoppades dom på att du bodde så långt från staterna att du inte skulle orka klaga? CC är väl kända för att vara ett rätt seriöst företag annars.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Mr. Beam »

CC redde ut saken, men så bodde jag också i US då...

/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Här händer inte så jättemycket just nu då jag väntar på 30kg delar från pulverlack samt 16kg skruv osv som är på elzinkning/kromatering.
Trots att jag byter ut varenda skruv som sitter i drivlinan/hjulupphängningar/styrning mot helt nya så blir det ändå kilovis som skall återanvändas.

Har i allafall monterat nya rostfria bränslerör. 3/8" dimension på matarledningen som original. Kommer att räcka för de effekter jag framöver skall plocka ur motorn. Köpte dessa från ZIP och passformen var sådär. Fick bocka om de flesta böjar en del men det gick rätt så bra och väl på plats ser det ok ut. Nya RF klammer och skruvar också.

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Har också bytt ut samtliga bromsrör mot nya. Passformen var även på dessa sådär... Enkelt att knäcka om. Nya clips, skruvar och fördelningsstycken i mässing såklart.

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Här är den grova matarledningen bakåt som är metallomspunnen enligt originalet. Här var passformen tvärdålig men efter en del brytande blev det bra :mrgreen:

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Har även skruvat dit växellådsbalken. Riktigt roligt att montera kliniskt rena delar med nya bultar 8)

Bild

Använder här MC6S 8.8 bult med Nordlockbrickor. Nordlockbrickorna är riktigt bra grejor som har bättre låsfunktion än tex Nylockmuttrar.
Här ser man också vad lite färg kan göra för utseendet på amatörsvetsar :mrgreen: :mrgreen:

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

I brist på delar att montera på ramen har jag ägnat tid åt att renovera lite kringutrustning. Styrservopumpen tex.
En konstruktion i gediget gjutjärn som väger 6 kg :shock: :shock: Detta utan fästen, blir nog 1kg till med dom...
Jag gissar att det numera finns lättare konstruktioner och tipps om väl fungerande såna emottages tacksamt!

Med bilen följde en renoveringssats och den stoppades i. Rätt så enkel konstruktion men antagligen slitstark. Allt såg som nytt ut inuti. Det enda som jag behövde fixa till var pumpaxeln som hade rostskador där axeltätningen löper. Tog ned axeln precis där tätningen löper 0.2mm för att få en ren yta.
Blästrade och lackade sedan allt. Halvblank svart.

Bild

Bild

Bild

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

För tillfället är jag mitt uppe i renoveringen av rattaxeln. Sällan har väl så många delar fått plats på så liten yta... Och ändå är det ingen tilt/tele axel. Med lite tur kanske jag får ihop den igen.

Någon som har koll på om det går att montera en annan typ av lager längst ned på axeln?
Har för mig att någon sagt det till mig. Tydligen tar de veka originallagren stryk när man har kuggstångsstyrning pga. ökade brytningar som överförs från styrknutkorsen. Sista utvägen blir att bygga ett eget lager med keramkulor och svarvade lagerhus :roll:
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Mr SIXPACK »

Daniel, härligt å se dina byggbilder. Vad snyggt det blir!! :)
När man ser dina framsteg så blir jag sugen att sätta igång med egna renoveringen. Tyvärr är det för lite ledig tid just nu... :cry:
Följer med spänning dina framsteg.
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Ricky »

STILGT DANIEL! :D

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Tack gubbar!! (är ju gubbe själv 40+ :lol: ).

Det är väl det här som är den absolut roligaste delen av en renovering, att få montera ihop alla nya fina delar. Vägen dit är ju fylld av blodiga knogar, huvudvärk och förtvivlan, men även det har ju sin charm!

Ser fram emot att få läsa om dina fortsatta modifieringar i vinter Ricky.
Kul att du läser tråden Svempa, jag uppskattar om du kliver in och pekar med hela handen när du tycker något verkar bli galet, nått alla är välkomna att göra när man tycker man kan bidra med sin kunskap.
Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Det blir bättre än nytt!
Jobba på bara!
Skriv & fota också, jätte kul!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Ricky »

Smuggler skrev:Tack gubbar!! (är ju gubbe själv 40+ :lol: ).

Ser fram emot att få läsa om dina fortsatta modifieringar i vinter Ricky.
Mvh: Daniel
Smider som bäst planer på vinterns arbete.

Förstunden mallas det även för en demonterbar störtbåge för att göra bilen lite säkrare. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Dags för en uppdatering igen. Det är som sagt en hel del prylar på en bil och styrstången tar nog rekordet på antal delar per ytenhet... Något jag blev varse när jag demonterade den för en översyn. Ändå är detta den enkla typen av styrstång utan tilt och tele.

Tänkte i allafall visa lite från renoveringen av styrstången och det blir då en bildserie med monteringen av delarna steg för steg. Kanske inte så intressant men kanske hjälper det någon. Ser ni nått som ser galet ut så hojta till så jag får ändra det. Vill inte att grejorna skall sluta funka på vägen...

Fyndskicket, har antagligen läckt bromsolja på stången som legat och frätt under många år. Ingen vacker syn. I övrigt såg allt bra ut vid demonteringen utom det nedre styrlagret som var totalslut. Blir dock ett nållager istället i den änden. Tål mer stryk och tämligen enkelt att modifiera delarna för att få in ett sånt. Vad gäller axialkrafter så tar ju inte ett nållager upp några sådana så jag kommer att vara noggrann med att rikta in kardandelarna till kuggstången för att undvika ev. såna krafter. Detta får dock provas fram och skiter det sig stoppar jag dit ett originallager och håller koll på hur det mår över tiden.

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Efter demontage tvättade jag allt i en industritvättmaskin för att få bort fett, gammal handsvett, nysningar, hostattacker och annat trevligt som krälade omkring bakom rattnavet :mrgreen: :mrgreen:

Därefter blästrades plåtdetaljerna utom rattaxeln och "växelröret", det rör i vilket rattaxeln löper. Växelröret löper i sin tur i det yttre rattröret, det man ser. Rattaxeln och växelröret måste behandlas med stor försiktighet då de består av två delar som skall kunna glida över varandra vid en krock. De är sammanhållna med injekterad plast och går den sönder måste grejerna bytas ut.

Aluminiumdelarna putsade jag efter tvätt då blästring ger en för grov yta och isåfall måste slipas en hel del för att få ok struktur.

Här är samtliga delar klara för montage.

Bild
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Smugglers -69 427 renovering

Inlägg av Smuggler »

Först monteras växelröret i yttre röret med plastbussningen. Detta är på rattsidan.

Bild

Sen monteras inre plåthuset eller "shift shroud" som det heter i manualen.

Bild

Därefter gjorde jag en ny tätning till nedre delen av växelröret. Gjorde den av polyuretanskumgummi som inte åldras speciellt. Tätningen är nog mest till för att förhindra damm att blåsa in i rattstången.

Bild

Tryckte sen dit nedre lagret för att styra upp rattaxeln.

Bild
Senast redigerad av Smuggler den tis sep 06, 2011 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Skriv svar