Jag undrar om nån vet, om yoken som sitter original på en kardan till en -93 aut,låda ( 4L60 ) går att byta till en som är ca 25 mm kortare ? Det är klumpen som sitter utanför lådan, där knutkorset sitter som ska vara ca 25 mm kortare ! Jag såg en tråd om det här i C3 avdelningen, det kanske funkar på en C4 oxå ?
Kardan till 4L60 / -93
-
Peter Anjou
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Kardan till 4L60 / -93
Hejsan !
Jag undrar om nån vet, om yoken som sitter original på en kardan till en -93 aut,låda ( 4L60 ) går att byta till en som är ca 25 mm kortare ? Det är klumpen som sitter utanför lådan, där knutkorset sitter som ska vara ca 25 mm kortare ! Jag såg en tråd om det här i C3 avdelningen, det kanske funkar på en C4 oxå ?
! Knutkorsen kanske inte är lika på C3 som C4 ? Annars så får man kapa kardan, mera jobb men det skulle vara smidigt om det gick att byta yoken !
Jag undrar om nån vet, om yoken som sitter original på en kardan till en -93 aut,låda ( 4L60 ) går att byta till en som är ca 25 mm kortare ? Det är klumpen som sitter utanför lådan, där knutkorset sitter som ska vara ca 25 mm kortare ! Jag såg en tråd om det här i C3 avdelningen, det kanske funkar på en C4 oxå ?
-
Peter Anjou
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Kardan till 4L60 / -93
Hejsan !
Ingen som har några ideer eller tips ?
Eller känner nån, som kanske vet nån, som har tips ?
!!
Ingen som har några ideer eller tips ?
Eller känner nån, som kanske vet nån, som har tips ?
Re: Kardan till 4L60 / -93
kolla på forumet digitalcorvette, finns nog någon där som kan ha en aning
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: Kardan till 4L60 / -93
Förstår inte vad du vill göra. Men om du behöver korta kardan ( vilket jag läser mellan raderna ) så rekomenderar jag att du lämnar bort jobbet till sveabil.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Kardan till 4L60 / -93
Håller med Jake, förstår inte heller riktigt vad du vill göra
Kortare yoke går väl att lösa med vinkelslipen men det kanske inte är bästa metoden...
En gissning: Du har bytt till Dana 44 och nu är kardan för lång?
Kortare yoke går väl att lösa med vinkelslipen men det kanske inte är bästa metoden...
En gissning: Du har bytt till Dana 44 och nu är kardan för lång?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
-
Peter Anjou
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Kardan till 4L60 / -93
Hejsan Hot Rod !
Din gissning var helt rätt !!
Jag har varit inställd på att lämna in kardan
och få den kortad, men jag såg här på Forumet
att det var nån som skulle byta yoke på en C3
kardan, för att få den kortare och då tänkte jag
att det kanske går att göra med min kardan oxå ?
Jag har kollat på DigitalCorvette, och vad jag har förstått
så är det bästa att lämna in kardan och få den kapad !
Din gissning var helt rätt !!
Jag har varit inställd på att lämna in kardan
och få den kortad, men jag såg här på Forumet
att det var nån som skulle byta yoke på en C3
kardan, för att få den kortare och då tänkte jag
att det kanske går att göra med min kardan oxå ?
Jag har kollat på DigitalCorvette, och vad jag har förstått
så är det bästa att lämna in kardan och få den kapad !
Re: Kardan till 4L60 / -93
Låter bra att du jobbar med Vetten
Om din förra kardan passade till Dana 36 så kanske en kardan till en Dana 44, alltså från en manuell bil, kan passa? Såg en C4 manuell till salu i delar på Blocket för några veckor sedan.
Sen är frågan vad som är bäst/billigast? En beg original som passar eller en som ex Sveabil kapat? Sveabil har gott rykte såvitt jag vet.
Om din förra kardan passade till Dana 36 så kanske en kardan till en Dana 44, alltså från en manuell bil, kan passa? Såg en C4 manuell till salu i delar på Blocket för några veckor sedan.
Sen är frågan vad som är bäst/billigast? En beg original som passar eller en som ex Sveabil kapat? Sveabil har gott rykte såvitt jag vet.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
-
Peter Anjou
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Kardan till 4L60 / -93
Hejsan Hot Rod !
Det känns som att jag hellre lämnar in kardan
till nån som kapar och balanserar den, än köper
en beg, har jag kostat på bilen så här mycket
då är det ingen vits med att spara några kronor
på en beg kardan !
Får jag kardan kapad och balanserad och nya
knutkors, då är den som ny och borde hålla !?
Hade det bara varit att byta yoken då hade det ju
varit det enklaste, fast å andra sidan, varför ska
allt vara så enkelt ?!
Det känns som att jag hellre lämnar in kardan
till nån som kapar och balanserar den, än köper
en beg, har jag kostat på bilen så här mycket
då är det ingen vits med att spara några kronor
på en beg kardan !
Får jag kardan kapad och balanserad och nya
knutkors, då är den som ny och borde hålla !?
Hade det bara varit att byta yoken då hade det ju
varit det enklaste, fast å andra sidan, varför ska
allt vara så enkelt ?!

