Stötdämpare
Stötdämpare
Jag har en C5 cab 2002. Mina dämpare börjar bli dåliga (läckage). Det är inte orginal. Vad ska man sätta dit. Jag kör lugnt med bilen.Ingen racing.
Re: Stötdämpare
Hej!
Du kan köpa mina orginal C6 Z06 stötdämpare som blev liggande då jag köpte Coilovers.
Dom har rullat 2000 mil utan racing och är i prima skick.
Pris: 3000:- Kronor
Du kan köpa mina orginal C6 Z06 stötdämpare som blev liggande då jag köpte Coilovers.
Dom har rullat 2000 mil utan racing och är i prima skick.
Pris: 3000:- Kronor
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Re: Stötdämpare
Skulle oxå vilja ha några bra tips på stötdämpare. Skulle gärna vilja bättra på väghållningen ett snäpp men behöver ej bli extremt. Bilstein, C6 dämpare, Pfadt? Vad är att föredra vid en liten uppgradering?
MVH Conan999
Re: Stötdämpare
GM C5Z06 -04 dämpare alt. bilstein samt uppdaterade krängningshämmare typ hotchkis/pfadt behöver man inte njurbälte till men bilen blir 500% bättre om rumpkänslan räknas... -04 dämparna ansågs länge som de bästa, utvecklade av GM. Vad som är bäst nu verkar man får gissa sig till
Svårt att hitta OPARTISKA tester, om alls...
O'connell kan ju va nåt nytt, kostar runt 10000kr.
C6Z06 dämpare fungerar också med men inte om man skall sänka bilen mycket(om jag kommer ihåg rätt).
Jag avser att byta ut mina hotchkis / -04 dämpare inom kort(bara för att det är kul att skruva), så det kommer väl en annons på dem(mycket billigare än nya grejor men lika bra).

O'connell kan ju va nåt nytt, kostar runt 10000kr.
C6Z06 dämpare fungerar också med men inte om man skall sänka bilen mycket(om jag kommer ihåg rätt).
Jag avser att byta ut mina hotchkis / -04 dämpare inom kort(bara för att det är kul att skruva), så det kommer väl en annons på dem(mycket billigare än nya grejor men lika bra).
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Stötdämpare
Vad jag kan se så verkar det inte speciellt svårt att byta dämpare själv. Nåt speciellt man skall tänka på? Behöver man göra hjulinställning efteråt?
MVH Conan999
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Stötdämpare
Hejsan !
Om du mäter bilens exakta höjd innan du byter stötdämpare, sen mäter du bilens höjd efter du har bytt stötdämpare !
Ställ bilen på samma ställe när du mäter före/efter, har du samma höjd efter bytet, då borde hjulvinklarna vara bra nära som före bytet !?
! Tips, mät från golvet upp till skärmkanterna, när du bytt dämparna så kör eller rulla bilen lite fram och tillbaka, så att den ev sjunker ihop/sätter sig !
Om du mäter bilens exakta höjd innan du byter stötdämpare, sen mäter du bilens höjd efter du har bytt stötdämpare !
Ställ bilen på samma ställe när du mäter före/efter, har du samma höjd efter bytet, då borde hjulvinklarna vara bra nära som före bytet !?

Re: Stötdämpare
Finns trådar om hur man byter dämpare, kolla på pfadts hemsida eller corvetteforum.com ?
Lossar man t.ex. den främre övre bärarmen skall man HÅLLA KOLL på de ANTAL brickor som hör till respektive bult.
I stort är det enklare att byta dämpare på en corvette än bromsbelägg på en Saab...
Men när man lossar delar i hjulupphängningen skall man alltid kolla 2ggr att man skruvat ihop allt, Anders på RTune berättade om när han provade en kundbil som hela bakvagnsvaggan satt löst på, inte jättekul enligt Anders...
Har aldrig hört talas om att man ställer om hjulvinklar efter dämparbyte ?
Lossar man t.ex. den främre övre bärarmen skall man HÅLLA KOLL på de ANTAL brickor som hör till respektive bult.
I stort är det enklare att byta dämpare på en corvette än bromsbelägg på en Saab...
Men när man lossar delar i hjulupphängningen skall man alltid kolla 2ggr att man skruvat ihop allt, Anders på RTune berättade om när han provade en kundbil som hela bakvagnsvaggan satt löst på, inte jättekul enligt Anders...

Har aldrig hört talas om att man ställer om hjulvinklar efter dämparbyte ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Stötdämpare
Peter: Japp, får se till att komma ihåg att mäta höjden på bilen innan jag börjar arbetet
Bengt: Verkar som C5 Z06 dämpare är ett bra alternativ
Bengt: Verkar som C5 Z06 dämpare är ett bra alternativ
MVH Conan999
Re: Stötdämpare
Conan999 skrev:Peter: Japp, får se till att komma ihåg att mäta höjden på bilen innan jag börjar arbetet
Bengt: Verkar som C5 Z06 dämpare är ett bra alternativ
Ja, men det är -04 dämparna som gäller.
Men köper man nya kan man ju lika gärna testa O'connell varianten..?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Stötdämpare
C5Z06 -04 och hotchkis krängningshämmare.
Samt polybussningar runt om..
Tänkte dock testa ett O´Connell kit mest för skojs skull
Samt polybussningar runt om..
Tänkte dock testa ett O´Connell kit mest för skojs skull

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Stötdämpare
Hej,
Här har du riktigt bra instruktioner. Det var t.o.m. ännu lättare, jag vill minnas att jag kom åt övre fästena fram från hjulhuset.
http://www.rjsmith.com/shock-upgrade-front.html
http://www.rjsmith.com/shock-upgrade-rear.html
Lycka till!
//Tomten
Här har du riktigt bra instruktioner. Det var t.o.m. ännu lättare, jag vill minnas att jag kom åt övre fästena fram från hjulhuset.
http://www.rjsmith.com/shock-upgrade-front.html
http://www.rjsmith.com/shock-upgrade-rear.html
Lycka till!
//Tomten