TPMS US / Europa

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
PutsAnders
Nykomling
Nykomling

TPMS US / Europa

Inlägg av PutsAnders »

Hej,
Har en -99 Europabil och behöver nya TPMS och en låsfjärr. Har hittat ett koverteringskit i USA för att kunna använda de nya, billigare sändarna för -01 till -04 bilar. Det som ingår är 4xTPMS, låsfjärr 1 och 2, receiverboxen samt ett kabelstycke för att få den att passa. Frågan är om detta kommer funka på min Europabil? Sitter all dekodning i receivern eller finns det någon mer box nånstans som är inblandad i detta? Finns det månntro någon här som har stenkoll på elektroniken?
MickeLina
Rookie
Rookie

Re: TPMS US / Europa

Inlägg av MickeLina »

Vad är det du behöver?

Är det den som du monterar i hjulet/fälgen dvs själva sensorn så monterade jag en från 01-04 i min 99:a när jag behövde byta en gång i tiden.
Var inga probs alls och ett lägre pris oxå på de "nya" än till 99:orna.

Förtydligande: ägde en 99:EU och köpte ifrån US sensorer för EU bil för modell 01-04 istället, dessa nya var mycket billigare än de äldre sensorerna.
PutsAnders
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PutsAnders »

Intressant! All info jag har hittat säger att de nyare billiga sensorerna inte ska gå att använda i min -99:a. Eftersom jag behöver både en ny fjärrkontroll till låset samt alla fyra däcksensorer blir det superdyrt med -97 till -00 sorterna. Blev därför glad när jag hittade konverteringskitet som även byter ut mottagaren i bilen och ändå blir alltsammans billigare än bara sensorer till min. Sen försvann glädjen igen när jag lärde mig att US och EU bilar använder olika sensorer och fjärrkontroller. Om jag förstått rätt använder de olika frekvenser. Om nu all sån avkodning sker i mottagarboxen borde det vara lugnt, men hur vet man det...? Och nu alltså senaste nytt att -01 till -04 sensor funkar problemfritt i en -99:a.
Jahapp. Frågan är vad jag gör nu...
MickeLina
Rookie
Rookie

Inlägg av MickeLina »

Jag hittar tyvärr inte mailet som jag fick när jag köpte sensorerna, har för mig att det stod att det var på US bilarna man behövde konvertering för att nya modellen ska fungera.

Jag köpte 01-04 sensorn av just den anledningen som du skriver om att den är billigare, (även mindre om inte minnet sviker mig).

Har åtminstone en som jag känner som kör med 4 st nya sensorer i sin 98:a EU bil, fungerar perfekt för honom åxå.

Nyckelfjärren måste ju bara vara att beställa en för EU frekvens och sedan proga själv ihop med bilen.
PutsAnders
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PutsAnders »

Låter ju fantastiskt bra! Minns du var du köpte sensorer så kan jag maila dem själv och fråga?
Nyckelfjärren är förresten samma sak som sensorerna, dyr till 97-00 o billig till nyare. Vore ju skoj att slippa betala massor för så trista saker..
Skriv svar