Motorn spikar, hur justera tändningen bäst!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Motorn spikar, hur justera tändningen bäst!

Inlägg av gbak »

Motorn spikar vid kraftigt gaspådrag från 2500 rpm och uppåt.
Jag har MSD mekanisk fördelare och alltså inget vacum tjafs!

Min setup var innan jag bytte vevaxel/svängningsdämpare:
-Två blå fjädrar och "all in" vid 2800 rpm
-Blå bussning (21° advance stopp).
Vilket då ger vid ca 18° förtändning (tomgång) ca 37° vid 2800 rpm.
Innan bytet funkade allt perfekt, men troligen så skiljer det en smula mellan de två olika vevaxlarna/dämparna.
Kanske är det kilspåren som diffar lite eller graderingarna på svängnings dämparna.

Vad är smartast att göra?
-Backa hela fördelaren i två graders steg tills spikningarna upphör.
-Byta till hårdare fjädrar för motvikterna i fördelaren, så att jag får all in vid t.ex 3200 rpm (kurva C).
-En kombination av bägge alternativen ovan.

Kurva D är vad jag har just nu.
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Motorn spikar, hur justera tändningen bäst!

Inlägg av Jake »

Det är mycket provande för att få det optimalt. Men med tanke på att det funkat så testa att backa och se hur motorn går ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Motorn spikar, hur justera tändningen bäst!

Inlägg av Mr. Beam »

Behöver du verkligen 37 grader för att få ut max? Du har högt komp och fina moderna toppar...

Jag skulle backat i första hand och ha kvar en brant ramp.

Och fetat på bränslet två storlekar på båda.

Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Motorn spikar, hur justera tändningen bäst!

Inlägg av gbak »

Jag ligger nog lite fett redan nu på bränslet, då stiften är mer svarta än grå. (Det är just med tanke på att inte få en snål blandning)

Mr Beam:
Menar du att om man har bra/snabb förbränning så kan man gå ner ett par grader i total förtändning.
Jag har nog bara läst Grimserud's rekomendationer att man bör ligga runt 36-37° för att få optimal effekt.
Men det stod ju också i Grimserud's papper att det krävdes ett bra bränsle, kanske inte V-power är tillräckligt bra?

Vad är din motivering till en brant rampning?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Motorn spikar, hur justera tändningen bäst!

Inlägg av Mr. Beam »

Kolla lite artiklar av CHP också, de har kört några byggen med både GMs Fast Burn och Vortec som båda hör till de "modernare" designen på förbränningsrummen. Ser ut som spannet ligger 34-36 grader i deras bromsningar.

Typ denna
http://www.chevyhiperformance.com/techa ... index.html

Snabb ramp så länge det inte spikar upplever jag ger mycket piggare gassvar från dellast till fullgas.

Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Motorn spikar, hur justera tändningen bäst!

Inlägg av gbak »

På min MSD fördelare sitter det några små paddar under motvikterna.
Motvikterna skall vila på dessa och de skall säkert också se till att friktionen av motvikterna inte blir onödigt hög.
Dessa paddar har med tiden smulats sönder till små fragment, och är mer eller mindre helt borta!
På lite vinst och förlust så skickade jag ett mail till MSD i US och hörde mig för angående en ev ersättning av paddarna.
Bild

Här är svaret som kom efter 48 tim:
"Dear Sir:
We have placed some replacement pads in the mail and are sending them to you.
They will ship via the U.S. Postal service.
Expect them shortly.

Thanks,
MSD Tech
"

Vilken otroligt bra support av MSD, eller hur?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar