Vinkel på diffaxel??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Vinkel på diffaxel??

Inlägg av Smuggler »

Hej,

Håller på att mäta/justera in drivlinan i min 69:a. Vad är normal vinkel på pinjongaxeln i diffklumpen i förhållande till horisontallinjen??

Har sett siffror på 0°-1° men inte lyckats utröna om det är uppåt eller nedåt från horisontallinjen. Min lutar nu 0.8°-1.3° nedåt beroende på var man mäter på klumpen.
Någon som har koll på detta?

Är hur som helst totalt åt skogen då det borde ligga på 3-4,5° uppåt för att få rätt fasning i drivlinan med avseende på växellådans lutning.

Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Vinkel på diffaxel??

Inlägg av PG-son »

Hej!
Här finns en bra beskrivning som visar hur de inbördes förhållandena skall vara.
Jag använde ett digitalt "vattenpass", för att mäta vinklarna.

http://www.hurst-drivelines.com/files/U ... 111606.pdf
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Hej,

Tack för länken!

Har forskat lite mer i ämnet nu.
http://www.vettemod.com finns det en tråd som behandlar ämnet. En av inläggsförfattarna (även moderator tror jag) har mätt diffaxelvinkeln på ett antal Corvette C3 och på de flest ligger den neutralt eller 1° nedåt!. Inte så bra med tanke på att utgående axel ur lådan brukar ligga runt 4° nedåt.
En skillnad på 5° från att vara parallella med andra ord. (diffaxeln borde luta 4° uppåt för att vara parallell med vxl. axeln).

Jag måste således modifiera en del för att få mina i rätt förhållande till varandra. Tror inte det finns en chans att få upp diffen till 4° men rimligen 2-2,5° kan vara möjligt. Infästningen av växellådan måste då även den modifieras så motsvarande lutning åt motsatt håll fås. Här kan det ju även uppstå problem med frigång mot tunneln men detta borde gå att mäta sig till...
Kardanaxelns vinkel mot diff/vxl. axel bör ligga på mellan 1-3° vilket borde gå att erhålla.

Kolla även www.prostreetcamaro.com för utförlig beskrivning av teorierna kring dessa vinklar

PG-son, har du lite bilder från din installation så tror jag säkert att många skulle uppskatta om du skapade en tråd med lite text och bilder kring detta i garagedelen!!

Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hej!
Det verkar som om ”alla” säger samma sak ungefär. Mkt teori blir det.

Mitt byte
Tyvärr har jag inga bilder, eftersom mitt byte av växellåda skedde för 1 år sedan ganska precis.
Bytet kom så att säga lite hastigt på, (som flickan sa när hon blev med barn.)
På Hurst hemsida, finns mkt bra Tekniska instruktioner med tips hur en installation görs, samt tips om felsökning vid vibrationer. Jag köpte mitt paket av Hursts, och fick mkt bra hjälp vid beställningen. Då visste jag inte ens att vi hade olika knutkors på våra bilar. Men Hurstarna fick till det direkt. Jag svarade väl rätt på någon fråga jag inte förstod.
Eftersom mitt byte skedde i början av säsongen, syndade jag genom att bara smacka dit grejerna, och inte så noga kolla ”vinklarna”. Synden resulterade i vibrationer. När sedan (någon vecka senare) bakaxeln ”sade upp sig” var lyckan fullständig. Som tur var räddades säsongen av Svempa, som lånade ut en ” gammal klump,(tack igen Svempa)
Under vintern gjorde jag som jag skulle gjort, kollade och mätte enligt Hurst Tekniska instruktioner. Samtidigt som Svempa renoverade bakaxeln, nu med 3.70 i utväxling (1 700 varv på 5:an i 100 km/t)

Främre delen.
Centreringen av kopplingshuset var ok.
Motorn ligger ju på motorfästena, och dess vinkel (våg) kan väl sägas avgörs hur högt växellådsfästet är, för justering av vinkeln,(vågen) fanns i kittet olika shims..
Jag ”grovmätte” genom att lägg ”vattenpasset” på topplocket, antog att den linjen skulle vara lika ”rak” som utgående axeln i växellådan. (Det var nog så också)

Bakre delen
Bakaxeln hänger ju i övre tvärbalken, och stöds upp av bakre fästet, min bussning var väl använd, och bra mycket hopdragen, vilket gjorde att vinkeln på bakaxeln, nog var fel.
När jag satte dit den nyrenoverade bakaxeln, med ny bussning, grovmätte jag vinkeln, genom att hålla vattenpasset mot ytan på bakaxeln där fjäderpaketet skall sitta.

Sen shimsade jag in höjden på motorn (vid växellådsfästet) så att vinklarna blev lika.
Därefter kollade jag vinklarna igen genom att mäta på kardanstången. Den mätningen är svår att utföra enligt Hursts instruktion, det är lite småtrångt på våra bilar.

Jag vred stången så att knutkorsen stod vertikalt (=kardanstången blev en vinkelrät förlängning av axeln), döm om min förvåning, vinklarna var lika som i ovan beskriven grovmätning.

Nu har jag provkört och vibrationerna verkar vara borta, förhoppningsvis förblir det så.

Resume
Konstruktörerna har säkert tänkt till från början. Har man originaldelar och schysta bussningar, är det inga problem med ”dessa” vinklar”, problemen uppstår när harmonin störs. Den enda justeringen av vinklen man göra är ju att shimsa vid växellådan, om man inte skall frångå, ursprungsdesignen/konstruktionen.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Tack för utförligt svar!
Då jag har lyft karossen på min bil har jag lyxen att kunna kalibrera in hela drivlinan utan krångel.
Jag skall shimsa upp lådan som du gjort men det är tight med utrymme uppåt så detta måste kollas noga.

Har skaffat polybussningar till diffen men de är för höga (som originalen vilka heller inte ger rätt vinklar...). Dessa kan enkelt fimpas så diffen vinklas uppåt. Dessutom skulle diffen kunna sänkas några mm i bakkant med en fräst kil. Kilen motverkar brytning på diffbalken vilket man bör undvika.
Dessa åtgärder tillsammans borde ge tämligen korrekta vinklar men det återstår att se.
Har en mycket bra digital vinkelmätare som jag mäter allt med.

Är du nöjd med ditt lådbyte? Jag köpte min sats ( en TKO 600) från Keisler Engineering och jag är nöjd så långt.
Inga problem med frigången i tunneln för lådan?

Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av PG-son »

Hej!
Joodå, jag är mkt nöjd med lådan, härligt att växla, underbart att kunna lägga i backen när som helst utan skorr.
Inga problem i ”tunneln” men trångt är det, precis som Hurst installationsguiden säger, det finns ju en del andra problembeskrivningar om hela karossen sjunkit osv. Det lär väl inte du drabbas av, eftersom du kommer att ha nya bussningar till karossen. Jag har ngn millimeter tillgodo mellan lådans överdel och tunneln. Jag tittade också på Keisler, men valde Hurst, dels för att Summit rekommenderade mig att köpa direkt från dom, eftersom de tillverkade satsen för växelspakens placering, samt att deras koncept i frågan verkade genomtänkt, och komplett.
Åter till vinklarna, det gör ju ingenting om höjden på de utgående axlarna från växellådan respektive bakaxeln inte är lika, (se Hursts installationsguide)det viktigaste var ju att vinkarna är lika. Kardanstången får alltså luta lite. Jag tror nog inte att man skall behöva ändra på själva infästningen mot diffbalken, det måste räcka att ”hitta” rätt bussning.
Har du koll på koppling och urtrampningslager? Jag har en RAM koppling RAM-98764, och ett McLoud, MCL-16505 justerbart urtrampningslager, samt en justerbar kula som kopplingsarmen ligger på. Det var vad jag behövde för att få kopplingen att fungera.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Som du säger så skall inte höjden på in och utgående axlarna vara lika. Höjdskillnaden ger ju vinkeln på kardanen i förhållande till växellådsaxeln respektive diffaxeln vilket är en förutsättning för att få rotation på nållagren i kardankorsen.
Jag har alla delar jag behöver för installationen då jag köpte ett komplett kit men tack för erbjudandet.

Kul att du är nöjd med lådan! Jag tror de flesta upplever detta lådbyte som ett riktigt lyft jämfört med en vanlig 4 pet eller automat. Ber att få återkomma och bolla lite ideer om det uppstår fler frågor under min ombyggnad.

Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Skriv svar