titanventiler

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

titanventiler

Inlägg av kungricky »

undrar om det är någon som har erfarenhet av titanventiler? har ett par afr 220 toppar portade till 230 med 2,08in 1,6ut ventiler och jag undrar hur bra dom är jämfört med rostfria ventiler. och den ska gå på gatan . hur bra är värme avledningen, och livslängden är ju bra att veta + hur man ser på ventilerna ifall dom ska kasseras eller om dom går att använda.....
vet ju sen tidigare att dom används på flertalet hojar idag och att problemet är att dom blir snea till slut, men har inte hört att någon gått av iallafall.. jag vore tacksam om någon insatt skulle kunna kommentera detta.... jag kan även säga att viktminskningen blir jämfört med orginal 1,94 1,5 ventiler blir ca 50 gram per ventil inräknat titan retainers.... borde ju spara en hel del på ventilmekanismen då man inte alls behöver lika hårda fjädrar

ricky
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: titanventiler

Inlägg av Jake »

Har inte varit här pga att jag inte har behövt. Lätta ventiler är bra om du skall varva uta helvete. Men i våra stötstångsmotorer så visst du sparar 50 g på ventilen, men lägg det till hela ventilpaketet, dvs vippa, stötstång och lyftare så har du inte sparat särskilt många %.

Sedan har titan några andra egenskaper, HCP gitter, värmeledningsförmågan, vikt/hållfasthet. dvs den blir inte utmattad på samma sätt som tex aluminium i vevstakar men är lättare. samma pinal i titan har halva viken och halva hållfastheten. Det påverkas inte på samma sätt av värme, mer likta alu. lite slarvigt kan man säga att titan är en starkare och tyngre form av alu inte en lättare form av stål.

Sedan så är titan hit och dit mycket en marknadsföringsgimmick, pinalen blir oftast/alltid bara marginellt bättre och MYCKET dyrare :). dvs får du problem med ventilerna så överväg titan annars kör bra i stål.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: titanventiler

Inlägg av kungricky »

men då törs jag ha i ventilerna iallafall, dom verkar ju vara riktigt dyra jämfört med rostfria ventiler och man kommer ju att få se livslängen svart på vitt om inte annat. men vet inte riktigt hur mycket dom gått sen tidigare, men då bara på strippen
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: titanventiler

Inlägg av Ricky »

Titan är otroligt stumt, det sträcker sig väldigt motvilligt och då det når sin gräns smäller det tvärt av med en smäll.

Drar du tex av en titanbult i titangods pga overtorque kan du lätt skruva ut den avdragna stumpen med en liten instrumentskruvmejsel.
Faschinerande material!

Många tror att titan inte korroderar vilket desvärre inte är riktigt, dock får det inte oxidbeläggning och förtärs som tex aluminium eller stål utan korrosionen visar sig som "pitting", dvs knappnås-spets-små hålrum som kan vara svåra att uptäcka på ytan.

Hur materialet lämpar sig som ventiler i en motor vet jag dessvärre inget om.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: titanventiler

Inlägg av kungricky »

det var ett bra svar på frågan =) . så jag tog mig en titt med förstorningsglas på dom olika delarna av ventilerna och retainersen för att jämföra med varann , och till min stora förvåning så syns det att det varit kraftiga ventilsläpp på retainersen men knappt något på ventilerna. lite porighet finns mitt i skaften som alltid ligger innuti styrningen . det finns någon liten grad på tätningsytan i ventilen som tätar mot sätet men ventilerna är då aldrig omslipade... avgasventilerna är blånerade som i jämförelse med rostfritt eller vanligt stål borde varit uppe i 6-700 grader... så nu nästa fråga. när blir titan blånerat ?
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: titanventiler

Inlägg av Ricky »

Har sett på motorcyklar som har titanavgasrör att de brukar vara bånerade nära toppen så jag antar att det är normalt..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: titanventiler

Inlägg av kungricky »

ja det är ju sant det :)
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Skriv svar