Framvagns kit
Framvagns kit
Köpte min Corvette i sommras och en av de saker som känns angeläget att titta över är framvagnen. Upplevde den som väldigt spårig. Till viss del kanske detta kan förklaras med däcken som är 255:or runt om men jag misstänker att inget är bytt i framvagnen sen den var ny 1978.
Jag undrar därför om ni som har mera erfarenhet av C3:orna kan ge mig lite tips om lämpliga kits och vart jag bäst köper dessa, Sverige eller US.
Jag undrar därför om ni som har mera erfarenhet av C3:orna kan ge mig lite tips om lämpliga kits och vart jag bäst köper dessa, Sverige eller US.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Framvagns kit
Styrväxeln/servoventilen var de största bovarna på min bil vad beträffar spårighet. Allt styrglapp försvann när jag renoverade dem.
Innan du börjar handla, kolla var du har problemen, är det styrningen, kulbultar, stötdämpare, krängningshämmare eller bussningar?
Jag kör fortfarande med orginal grejor på de flesta punkter och har 245'or fram, så det behöver nödvändigtvis inte vara ett polyuretan kit + kulbultar mm som är lösningen på dina spårningsproblem.
Om du ändå skall börja byta delar i fram/bakvagnen kan det vara vettigt att köpa ett kpl kit på en gång, då det blir billigare än att köpa lösa delar.
VBP är ju annars där många handlar sina kit.
http://www.vbandp.com
Bara att öppna plånboken.......
Innan du börjar handla, kolla var du har problemen, är det styrningen, kulbultar, stötdämpare, krängningshämmare eller bussningar?
Jag kör fortfarande med orginal grejor på de flesta punkter och har 245'or fram, så det behöver nödvändigtvis inte vara ett polyuretan kit + kulbultar mm som är lösningen på dina spårningsproblem.
Om du ändå skall börja byta delar i fram/bakvagnen kan det vara vettigt att köpa ett kpl kit på en gång, då det blir billigare än att köpa lösa delar.
VBP är ju annars där många handlar sina kit.
http://www.vbandp.com
Bara att öppna plånboken.......
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Framvagns kit
Tack för det tipset. Har bytt tätningen i hydralkolven (säger man så) vilken läckte en hel del. Har kollat övrigt så gott det går i ett trångt garage och det verkar inte vara något som är helt slut och direkt pockar på byte.
Att jag ändå funderar på att gå över framvagnen beror på att de C3 ägare jag pratade med i sommras helt enkelt rekommenderade detta och att min egen tanke var att har det suttit i över 30 år så är det nog dags ändå inom en snar framtid.
Men på ett forum finns det mycket kunskap och erfarenhet som jag inte besitter så jag lyssnar gärna på er alla.
Att jag ändå funderar på att gå över framvagnen beror på att de C3 ägare jag pratade med i sommras helt enkelt rekommenderade detta och att min egen tanke var att har det suttit i över 30 år så är det nog dags ändå inom en snar framtid.
Men på ett forum finns det mycket kunskap och erfarenhet som jag inte besitter så jag lyssnar gärna på er alla.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Framvagns kit
Jag kör också med 255:or runt om och efter byte till nya BFGoodrich som har lite rundare skuldra än de som tidigare satt på så upplevs bilen mindre spårig.
Personligen så tror jag dock inte att spårighets-känslan enbart kommer från framvagnen utan konstigheter i bakvagnen kan nog påverka även det.
Rätta mig gärna ni som vet.
Själv ska jag hursomhelst starta med att gå igenom min egen framvagn så får man se hur det blir, bakvagnen får komma lite senare.
Men att byta lite sönderklämda gummibussningar, jaga bort alla glapp och göra en framvagnsinställning lär förmodligen vara en utmärkt start.
Personligen så tror jag dock inte att spårighets-känslan enbart kommer från framvagnen utan konstigheter i bakvagnen kan nog påverka även det.
Rätta mig gärna ni som vet.
Själv ska jag hursomhelst starta med att gå igenom min egen framvagn så får man se hur det blir, bakvagnen får komma lite senare.
Men att byta lite sönderklämda gummibussningar, jaga bort alla glapp och göra en framvagnsinställning lär förmodligen vara en utmärkt start.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Framvagns kit
Kan tänka mig att däcken står för en del på min. Sitter några US däck på den och jag misstänker att dom inte direkt är bäst i test ens i USA.
Dom har dock väldigt bra mönster så man kanske skulle spara dom som besiktningsdäck
Av någon konstig anledning slits mina alltid mera i bak. Kan det ha med inställningen att göra tro
( min inställning inte bakvagnens)
Dom har dock väldigt bra mönster så man kanske skulle spara dom som besiktningsdäck
Av någon konstig anledning slits mina alltid mera i bak. Kan det ha med inställningen att göra tro
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Framvagns kit
Haha, ja det är undligt det där.. -samma på min också faktiskt.hasseh skrev: Av någon konstig anledning slits mina alltid mera i bak. Kan det ha med inställningen att göra tro( min inställning inte bakvagnens)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Framvagns kit
Ska man få ordning på väghållningen måste både fram och bakvagnens alla bussningar vara bra samt stötdämpare.
För att slutligen göra en ( 4-hjulsinställning)
Hälsn. Christer.
För att slutligen göra en ( 4-hjulsinställning)
Hälsn. Christer.
/Christer 
Re: Framvagns kit
Chrippe skrev:Ska man få ordning på väghållningen måste både fram och bakvagnens alla bussningar vara bra samt stötdämpare.
För att slutligen göra en ( 4-hjulsinställning)
Hälsn. Christer.
Ja så är det nog säkert men när plånboken är lite för tunn för allt så tänkte jag börja framifrån och jobba mig bakåt.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: Framvagns kit
gbak:
Kan du berätta mer om renovering av servoventilen? Tror det är där jag har mitt glapp. Vad gjorde du? Vad bytte du?
/Erik
Kan du berätta mer om renovering av servoventilen? Tror det är där jag har mitt glapp. Vad gjorde du? Vad bytte du?
/Erik
1970 350/350
Re: Framvagns kit
Det är ganska rakt på, lossa ventilen och öppna den för att kolla slitaget på delarna.
Köp ett renoveringskit för några hundringar så att du har nya frächa tätningar.
I mitt fall så var också ledkulan sliten, men jag vill minnas att jag satte an den ganska hårt och fettade in den ordentligt.
Sedan var allt glappet borta!
Köp ett renoveringskit för några hundringar så att du har nya frächa tätningar.
I mitt fall så var också ledkulan sliten, men jag vill minnas att jag satte an den ganska hårt och fettade in den ordentligt.
Sedan var allt glappet borta!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Framvagns kit
Jim Shea's sidor är en guldgruva och absolut allt man kan behöva veta vad beträffar styrning finns här.
Jim var väl om jag inte har fel en av konstruktörerna bakom bl.a styrningen i våra bilar.
Man blir ju helt matt bara man surfar in på sidan......
http://jimshea.corvettefaq.com/?page_id=4
Jim var väl om jag inte har fel en av konstruktörerna bakom bl.a styrningen i våra bilar.
Man blir ju helt matt bara man surfar in på sidan......
http://jimshea.corvettefaq.com/?page_id=4
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h



