Har en relativt ny holley 750 förgasare, vakum (4 kammare, 2 flottörhus).
Idag så började bilen plötsligt gå väldigt dåligt och tomgången försvann. Kändes dock som att den gick på alla burkar så jag började med att lossa luftfiltret. Ser då att det droppar bensin ner i accelrationskammarna hela tiden.
Känns som om att flottören inte stänger till där. Är detta en korrekt gissning? Gasar jag till ordentligt sprutas det in bensin i de kammarna , men släpper jag sedan igen fortsätter det att droppa ner bensin.
Om jag gissar rätt och det är flottören, vad gör man först? Skall man börja med att försöka sänka flottörnivån, eller vad? Den har fungerat fint de senast 2 åren med denna förgasare och inställning.
MvH Martin
Droppande Holley?
Droppande Holley?
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Droppande Holley?
Börja med att kolla flottörnivån för den jysterar du från utsidan på din förgasare.
Annars tycker jag det låter lite märkligt om det droppar bränsle ur accpumps munstyckena, det är inte genom spridarna (venturi) som det kommer bränsle?
Annars tycker jag det låter lite märkligt om det droppar bränsle ur accpumps munstyckena, det är inte genom spridarna (venturi) som det kommer bränsle?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Är som sagt inte speciellt haj på förgasare, men skickar här en bild på var det droppar ifrån.
Från munstycke 1 droppar det hela tiden, även en stund efter att man stängt av.
Från munstycke 2 droppade det när bilen gick som sämst.
Nu tycks det endast droppa från munstycke 1 igen. Funderar på om det är skit i flottörhuset eller i munstycken.
När man mekaniskt trycker på accelrationsspjällen så sprutas det ju in bensin lite längre ned i förgasaren (från annan plats än det läcker nu alltså).
Så varför detta dropp?

MvH Martin
Från munstycke 1 droppar det hela tiden, även en stund efter att man stängt av.
Från munstycke 2 droppade det när bilen gick som sämst.
Nu tycks det endast droppa från munstycke 1 igen. Funderar på om det är skit i flottörhuset eller i munstycken.
När man mekaniskt trycker på accelrationsspjällen så sprutas det ju in bensin lite längre ned i förgasaren (från annan plats än det läcker nu alltså).
Så varför detta dropp?

MvH Martin
Ok.
Det som pilen pekar på är spridaren eller "venturi" på engelska.
Det betyder att bränslet passerar huvudmunstyckena för att nå dit och jag är inne på Tobbes linje med en läckande nålventil som resulterar i att bränslenivån i flottörhuset blir för hög.
Accpumpsmunstycket är förresten det som sitter med stjärnskruven mellan portarna.
//Edit:
Det är enkelt åtgärdat på din förgasare sedan du kan byta nålventil och jystera flottörnivån utan att öppna förgasaren.
Det betyder att bränslet passerar huvudmunstyckena för att nå dit och jag är inne på Tobbes linje med en läckande nålventil som resulterar i att bränslenivån i flottörhuset blir för hög.
Accpumpsmunstycket är förresten det som sitter med stjärnskruven mellan portarna.
//Edit:
Det är enkelt åtgärdat på din förgasare sedan du kan byta nålventil och jystera flottörnivån utan att öppna förgasaren.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Aha. Tackar för förklaringen. Allting löste sig. Dock går bilen fortfarande lite ojämnt. Men men, trevlig helgRicky skrev:Ok.
//Edit:
MvH Martin