hjälp önskas
hjälp önskas
tja! jo det är så att idag skulle jag starta min nya 502:a för första gången, med då lät det bara pfroof sen rök det från förgasaren. skulle tro att tändningen står fel men den är bromsad med fördelaren som sitter på nu och locket är märkt med olika nummer 1-8 (klisterlappar) fattade som att det var så den va inställd nu åxå (har suttit på en 350 engång) så nu till frågan: hur ställer jag tändningen rätt, nollar motorn osv och hur vet jag vilken kabel som ska vart? vad är tändföljden på en bigblock? samma som 350? cylinder ordningen är väl på förarsidan frammifrån 1 3 5 7 och på passagerarsidan frammifrån 2 4 6 8?? har aldrig pysslat med detta tidigare men det borde väl inte vara så svårt?
har även bekymmer med min nya ministarter, verkar som det sitter snett på nått vis, spelar ingen roll hur jag en skimsar så går den inte in i kransen när jag vrider på nyckeln. kan dock pilla in den med fingrarna. har nån vart med om detta?
mvh nicklas
har även bekymmer med min nya ministarter, verkar som det sitter snett på nått vis, spelar ingen roll hur jag en skimsar så går den inte in i kransen när jag vrider på nyckeln. kan dock pilla in den med fingrarna. har nån vart med om detta?
mvh nicklas
-
Vettemannen
- Corvetteälskare

Re: hjälp önskas
Titta här: http://www.boxwrench.net/specs/chevy_bb.htmdixon skrev:tja! jo det är så att idag skulle jag starta min nya 502:a för första gången, med då lät det bara pfroof sen rök det från förgasaren. skulle tro att tändningen står fel men den är bromsad med fördelaren som sitter på nu och locket är märkt med olika nummer 1-8 (klisterlappar) fattade som att det var så den va inställd nu åxå (har suttit på en 350 engång) så nu till frågan: hur ställer jag tändningen rätt, nollar motorn osv och hur vet jag vilken kabel som ska vart? vad är tändföljden på en bigblock? samma som 350? cylinder ordningen är väl på förarsidan frammifrån 1 3 5 7 och på passagerarsidan frammifrån 2 4 6 8?? har aldrig pysslat med detta tidigare men det borde väl inte vara så svårt?
mvh nicklas
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
ok sjysst benny!
motor har ju gott med denhär fördelaren i bänk, hur gör jag för att veta vilken hatt på fördelaren som ska sitta på vilken cylinder. lyfta på locket och dra runt motorn eller? tänder det på en cylinder per varv eller hur funkar det?
motor har ju gott med denhär fördelaren i bänk, hur gör jag för att veta vilken hatt på fördelaren som ska sitta på vilken cylinder. lyfta på locket och dra runt motorn eller? tänder det på en cylinder per varv eller hur funkar det?
-
Vettemannen
- Corvetteälskare

Kan du inte dra runt motorn så att du ser markeringen på vevaxeln stämma med tändförställningsmärket. Då bör ju rotorn peka på ettan. Sedan ger det sig ju av sig självt resten. Så bör det vara. Kan ju hända att kolven står i utblåsningsfas, då får man dra runt ett varv till. Hoppas att nån dementerar detta om det är fel.dixon skrev:ok sjysst benny!
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
nu har jag kollat och det stämmer, den har gått i bromsbänk så det borde vara exakt. har kollat om jag har gnista och det hade jag inte, dock har den tänt till när jag släppt på startnyckeln. har aven hänt att jag kör startmotorn och vrider av tändningen och vrider på den igen så har den tänd till fast "baktänt" har ingen gnista när jag kollar med "strobb lampa" när jag kör motorn på startmotorn men när jag släppt nyckeln har den blinkat till. fick sätta batteriladdaren på batteriet och den har stått hela dagen och ladda från 50% till 75% på 10 timmar!? har 12 volt i batterierna (har 2 st) kan det vara så att dom dött av att stå och det inte finns några ampere kvar och därmed problemen?? den har ju inte gått så mycket de sista åren och jag har aldrig laddat batterierna.
kan tändspolen gett upp??
ända kabeln jag slopat är jord kabeln till startmotorn, ministartern behövde ingen sådan. kan det suttit någon kabel till tändningen eller liknande som behöver jord som jag missat? som sagt, har ju haft gnista några gånger?
är mycket åksugen nu så alla tipps jag kan få är värdefulla=)
kom igen nu kompisar och berätta vad som är fel!!=)
är ju så nära fast ändå så långt borta=(
mvh nicklas
kan tändspolen gett upp??
ända kabeln jag slopat är jord kabeln till startmotorn, ministartern behövde ingen sådan. kan det suttit någon kabel till tändningen eller liknande som behöver jord som jag missat? som sagt, har ju haft gnista några gånger?
är mycket åksugen nu så alla tipps jag kan få är värdefulla=)
kom igen nu kompisar och berätta vad som är fel!!=)
är ju så nära fast ändå så långt borta=(
mvh nicklas
En tanke som dök upp när jag läste tråden är om det skulle vara fel på tändningslåset.
Typ att strömmen till tändningen försvinner när man har nyckeln i startläget.
Typ att strömmen till tändningen försvinner när man har nyckeln i startläget.
ja det är en god tanke för att det är precis så den beter sig. det var därför jag funderade på om batterierna var slut.
det funkade ju när jag hade andra motorn i och allt sitter likadant kopplat nu som då bara det att den stått nästan ett år och det var ju ganska kallt i vintras därav batteri döden?
det funkade ju när jag hade andra motorn i och allt sitter likadant kopplat nu som då bara det att den stått nästan ett år och det var ju ganska kallt i vintras därav batteri döden?
- Don Tomaso
- Corvetteälskare

Testa med ett annat batteri, de kan mycket väl dö över en vinter om de inte får någon laddning. Batteriet till mitt reservelverk dog i vintras då jag glömde att ladda det, och det batteriet är i princip oanvänt/nytt. Jag köpte ett beg. på skroten, kostade 150:- och har fungerat perfekt i 3 år nu.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
hej grabbar!
felet är löst! det var så att när jag mätte strömstyrkan på motståndet till spolen med tändningen på så hade jag 12V men när jag vred på starter så startmotorn gick hade jag 0V när jag släppte nyckeln hade jag åter igen 12V. så jag tog en kabel och drog från + så jag hade 12v även är startmotorn gick. hitade en kabel som satt där och var av så jag använde den, det är säkert den som gått av när jag plockade ner grejerna i höstas. den var av i änden. när allt var igång fick jag se att turbinen levde jävel, flexplattan flexade 4-5mm i bilens färdriktning när den snurrade. lossade turbinen och sköt in den i lådan och startade, ingen flexning alls då nästan, kanske 1,5mm. hade egna schims mellan turbin och flexplatta och förmodligen så pass tjocka att styrtappen glidit ur vevaxeln lite därav obalansen. tryckte in turbinen mot flexplattan men det fattas ca 1,1mm innan den ligger mot plattan så jag ska göra nya schims på 1,25mm istället, dom gamla var 3mm och allt detta enbart för att få rätt spel mellan låda och turbin. spelet kommer nu bli större men jag hoppas det funkar. kan ju inte schimsa mer då den glider ur styrtappen ju. nån som har erfarenhet av detta??
spelet kommer bli ca 4mm mellan varm motor och varm låda det bör väl funka tycker jag.
mvh nicklas
felet är löst! det var så att när jag mätte strömstyrkan på motståndet till spolen med tändningen på så hade jag 12V men när jag vred på starter så startmotorn gick hade jag 0V när jag släppte nyckeln hade jag åter igen 12V. så jag tog en kabel och drog från + så jag hade 12v även är startmotorn gick. hitade en kabel som satt där och var av så jag använde den, det är säkert den som gått av när jag plockade ner grejerna i höstas. den var av i änden. när allt var igång fick jag se att turbinen levde jävel, flexplattan flexade 4-5mm i bilens färdriktning när den snurrade. lossade turbinen och sköt in den i lådan och startade, ingen flexning alls då nästan, kanske 1,5mm. hade egna schims mellan turbin och flexplatta och förmodligen så pass tjocka att styrtappen glidit ur vevaxeln lite därav obalansen. tryckte in turbinen mot flexplattan men det fattas ca 1,1mm innan den ligger mot plattan så jag ska göra nya schims på 1,25mm istället, dom gamla var 3mm och allt detta enbart för att få rätt spel mellan låda och turbin. spelet kommer nu bli större men jag hoppas det funkar. kan ju inte schimsa mer då den glider ur styrtappen ju. nån som har erfarenhet av detta??
spelet kommer bli ca 4mm mellan varm motor och varm låda det bör väl funka tycker jag.
mvh nicklas