Lyfta ur motor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Lyfta ur motor

Inlägg av Johan Fräjdin »

Jag har lyft karossen av ramen, och skall nu plocka av allt från ramen för att byta till en nyrenoverad.

Har ingen direkt erfarenhet av att lyfta motorer så jag är lite fundersam på hur jag skall hantera den. Vad väger hela paketet med lådan på, och hur förvarar man den enklast? Jag har inget motorstöd, men kan man ställa den på oljetråget om man pallar upp lite stöd så den inte välter?

Fråga två, jag har inte tänkt göra något direkt med motorn nu, men vad är det minsta man bör göra när man ändå har allt så lätt åtkomligt?

Bild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Lyfta ur motor

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Fråga 1.
Har för mig att en 350 väger ca 250 kg + lådan då, säg ca 300 kg totalt. Du skall nog inte ställa den på tråget, försök att snickra ihop ett motorstöd i trä istället där den bla. vilar på motorfästena.

Fråga 2.

Kolla hur kopplingen är, är betydligt lättare att byta med hela paketet ur. mitt kopplingsbyte förra vintern slutade med att jag lyfte ur motorn då det var ett helsike att centrera kopplingen trots att jag hade verktyg + att det är j--ligt trångt och tungt att få dit växellådan underifrån, då manuella bilar inte har demonterbar tvärbalk.
Plocka av tråget och titta hur det ser ut i vevpartiet + ev. "gegga" i botten av tråget. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Skriv svar