Kamaxel

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Kamaxel

Inlägg av Don Tomaso »

Hej alla!

Ni som kan mycket om motorer, vet inte riktigt vilken kam jag skall välja. Den här http://www.summitracing.com/parts/EDL-7102/, eller den här http://www.summitracing.com/parts/LUN-60103LK/.
Jag har Edelbrocks RPM alutoppar (64cc), RPM insug och tänkte byta från 1,52 till 1,6 rullvippor på motorn. Vet att det är en djungel det här med kammar. Är ute efter en bra gatkam i första hand + en och annan gång på stippen kanske. 8) :?:

Glömde nämna det är en 350
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Kamaxel

Inlägg av Jake »

Det enda sättet att veta vad som är bäst är att köpa bägge och göra två dynokörningar... Troligtvis så skiljer det inte särskilt mycket....Vet annars att RPM-toppen är mycket välavstämd. 8)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Kamaxel

Inlägg av Don Tomaso »

Tack, lutar nog åt Edelbrock kammen, den är ju matchad till toppar o insug.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Göran Björn
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: mån aug 15, 2005 12:55
Ort: Göran Björn 506

Re: Kamaxel

Inlägg av Göran Björn »

Hej
Jag tror du blir mest nöjd med Edelbrockkammen, den är lite vassare men lagom
till hobbybilen
Har du möjlighet att lägga in dina motordata i nåt dynoprogram (på nätet) så får du
en bra hint om skillnaden mellan olika kamaxlar, kompressionsförhållanden med mera
som påverkar var i varvtalsområdet du får ditt vridmoment

Inte förrän du börjar komma upp i 0.580 i lyft och lobeseparation ner på 108 grader
börjar motorn bli halvt jobbig som cruisingmaskin

Mvh Göran
Skriv svar