Förbryllande guvenör

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Förbryllande guvenör

Inlägg av Mr. Beam »

Hej...

Jag håller på med justering av växelpunkterna på en TH400 och det går väl sådär kan jag erkänna...
Jag vill få ned 1-2 ca 5-600 varv så det inte smäller i varvstoppet innan växling... (satt på 5750...kammen har ändå gjort sitt mesta då, samt att jag inte törs höja stoppet...= fegis).
Konstigt nog sker sedan 2-3 vid ca 5000 och alltså inga problem där.

Fråga:
Original satt där två identiska vikter, men en mjuk och en hård fjäder på var sin vikt. Vilken funktion får då fjädrarna och vilken fjäder styr vad?

Började sedan att byta ut EN av vikterna mot i mitt tycke en något tyngre (#3) och satte den på den mjukare fjädern. Hände inte ett dugg med 1-2 (vackra eldsflammor där bak då varvstoppet slog till igen :twisted: ) och oklart vad som hände med 2-3 (dvs försummbar skillnad).
Vad blir nu nästa steg ?
Skall jag kasta om vikterna/fjädrarna eller skall jag byta ut #3 mot en tyngre #2 eller vad...? Vill ogärna krångla ur guvenören fler ggr än nödvändigt för att hitta rätt bland oändliga kombinationer...

Tacksam för all ökad insikt i detta.

mvh

/ Mr. Beam

Edit: Ändrat värde på varvstoppet till det rätta.
Senast redigerad av Mr. Beam den mån aug 17, 2009 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Förbryllande guvenör

Inlägg av gbak »

Jag har hållit på och micklat med guvernören och fjädrar vikter mm men aldrig fått det att funka riktigt bra.
Vilket väl mest beror på att jag aldrig tagit mig tid att testa ut alla kombinationer.
"De som vet" säger att man måste testa en kombination sedan ut och köra ,notera växlingspunkterna, plocka ut guvernören, montera i nya vikter eller fjädrar, ut och köra osv...osv.
Jag borrade hål i golvet med en dosborr så jag kan komma åt skruvarna till guvernören innifrån bilen.

Allt är väl också avhängit din stallspeed, högre stallspeed ger högre växlingar.
Nedan är rek från en hemsida som jag hittat:
GM#24202127 = 4400 rpm
Blue&Yellow 2 & 3 = 4900 rpm
GM#24202117 = 5000 rpm
Blue & Yellow 4 & 3 = 5100 rpm
GM#24202122 = 5200 rpm
Blue & Yellow 2 & 5 = 5300 rpm
Blue & Yellow 5 & 3 = 5500 rpm
Blue & Green 4 & 5 = 5600 rpm
Blue & Green 3 & 5 = 5600 to 5700 rpm



Här finns en bra beskrivning med bilder:
http://www.dragracingonline.com/technic ... -bm-1.html
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Förbryllande guvenör

Inlägg av Mr. Beam »

Gbak, tack för tabellen och länken - den blir användbar.

Angående stallspeed så dök problemet upp efter att jag bytt till högre stall (TCI Breakaway 2400-2600). Kan det ökade sliret lura lådan till att "tro" att motorvarvet är lägre än vad det är?

Tog i alla fall och vägde in alla vikter på digitalvåg , #3 och originalvikten var väldigt nära varandra (11g mot 10g) så jag misstänker att det kanske var för liten skillnad. Nu sitter #2 där men har inte hunnit inte provköra pga regn och rusk (samt endast helg-mekande ett tag framöver).

Såga hål i golvet säger du...? Hmmmm, skall undersökas.

/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Förbryllande guvenör

Inlägg av Jonathan »

Får du ut din guvernör utan att släppa ner lådan?
-69, 502, Coupé
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Förbryllande guvenör

Inlägg av Mr. Beam »

Nätt och jämt för den tog i kardantunneln och lämnade ett vackert skrapmärke i glasfibret...Fick snurra, lirka och bryta lite men den kom ut.

Krävdes däremot att jag fick plocka bort 2.5"-rören efter passagerar headersen - det är därför jag tycker det blir drygt i längden...


/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Förbryllande guvenör

Inlägg av Jonathan »

Ja, som jag minns det får jag inte ut min utan att släppa lös lådan lite..

Jag nöjer mig med att min växlar vid 4500 v i driven, vill jag dra den längre spakar jag själv.
-69, 502, Coupé
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Förbryllande guvenör

Inlägg av Mr. Beam »

Nu har jag krånglat ur guvenören och bytt fjädrar hela dan' börjar bli haj på det här....

#2 på ena vikten, i övrigt original gav för lågt, 1-2 vid 4300 och 2-3 strax under 4000. Ingen hit, växlade precis när det börjar dra på.

Satte tillbaka originalvikten och började prova ut fjädrar för att se vad de gör och kolla en sak i tagen... det visade sig att den svagaste original fjädern var något styvare än den mjukaste i kitet, tog ett snäpp styvare till orange.
1-2 vid 4600 och 2-3 vid 4100. 1-2 börjar närma sig men 2-3 behöver komma upp lite i varv. Skall nu börja kombinera lättare vikter och styvare fjädrar.

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: Förbryllande guvenör

Inlägg av Bred »

hehe, tala gärna om när du lyckas hitta en bra kombination. Verkar vara mycket pill med det, något som jag inte orkar.
Själv kör jag manuellt med min låda när jag vill dra på :wink:

Good Luck
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Förbryllande guvenör

Inlägg av Mr. Beam »

Blev less på att skruva och var passar det bättre att prova ut grejjorna än på Street Legal så man fick släppa loss lite...?

Jag fick precis som sagts ovan manuellväxla 2-3 efter ett par repor för att få lite fart på grejjorna, 1-2 utan slicks behöver dock båda händerna på ratten om man är lite för hetsig.... kul som fan var det med ett bra arrangemang och med perfekta förhållanden.

Bild
Bild

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Skriv svar