problem att hitta rätt startkrans

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
pitemicke
Nykomling
Nykomling

problem att hitta rätt startkrans

Inlägg av pitemicke »

har haft stora problem med startmotorn och har lokaliserat problemet till en fullständigt uppnött startkrans.

ringde till norrlandscustom för att beställa en startkrans till min -69 stingray, manuell fyrväxlad låda, 350cui.
Då säger dom på norrlandscustom att dom startkransar dom har inte passar till en -69 corvette med fyrväxlad låda (enligt tillverkaren), men den skulle passa till en som är treväxlad enligt dom uppgifter dom hade !!

Är det verkligen nån skillnad på startkransen om man har en 3 eller 4-växlad manuell låda ????
Känns inte så kul att beställa en krans som inte passar :( så jag hoppas nån här kan ge mig vägledning :D !!
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: problem att hitta rätt startkrans

Inlägg av kungricky »

det är ju olika storlekar på kopplingarna mellan 3 å 4 pet. så då är väl säkert pressformen på svänghjulet också olika .. men tycker alla cheva motorer med stora kransen me 4 pet i dom årsmodellernaborde passa... motormetropolen i lule har högvis me såna lådor liggandes så då borde dom även ha svänghjulen till dom tycker jag. så ett komplett svänghjul därifrån kan du ju kolla
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
pitemicke
Nykomling
Nykomling

Inlägg av pitemicke »

kanon, tack för tipset :D , ringer å hör med dom !!
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Det finns som sagt 2 olika storlekar, 153 kuggars och 168 kuggars. Det finns nog något mått oxå 10,5 tum och 11 tum (väldigt osäker, sitter inte så till så jag kan kolla). Jag skulle nog inte förlita mig på vad som skall sitta där original eftersom det kan vara utbytt under resans gång, jag skulle mäta och räkna kuggen :mrgreen:
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
pitemicke
Nykomling
Nykomling

Inlägg av pitemicke »

har fått hem en flång ny startkrans :D . vad är bästa metoden att pressa på den på svänghjulet ?
värma startkransen och slänga svänghjulet i frysboxen och sen pressa ihop eller.....
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

pitemicke skrev:har fått hem en flång ny startkrans :D . vad är bästa metoden att pressa på den på svänghjulet ?
värma startkransen och slänga svänghjulet i frysboxen och sen pressa ihop eller.....
Låter som en bra plan.
Vet att folk ibland har byggt sig en liten frigolitlåda som dom la svänghjulet i för att sedan frysa ner den med hjälp av en kolsyresläckare. Funkade bra.
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar