Ännu en sprucken vipparm!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Ännu en sprucken vipparm!!

Inlägg av Bred »

Hejsan.
Fick problem förra sommaren att en vipparm sprack vid kraftig acceleration. Som tur var hände inget allvarligt och jag kom hem i lugn och ro och kunde snabbt konstatera detta felet. En vipparm byttes och ventilspelet ställdes in.
Nu, denna sommaren har alltså nästa smällt av (dock på motsatt sida av motorn). Det handlar ju inte om många timmars körning mellan den första och denna, så varför händer detta (2 vipparmar spricker inom loppet av max 40 drifttimmar)?
Skall jag ta och byta alla vipparmar direkt? Kan de spricka eller gå av pga ålder? Känns snarare som felet ligger någon annanstans, men rätta mig gärna.
Själv börjar jag fundera på ventilspel som felar som gör att det blir kraftiga slag.

Hjälp mig, hur hade ni gjort?

MvH Martin

PS: 350 från 1975, mussetoppar, okänd kamaxel.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ännu en sprucken vipparm!!

Inlägg av janbanan24 »

Berätta mer om vilka vippor du har!
...är det orginalvipporna som är en pressad plåtbit, eller någon form av rullvippor?

Har du solida lyftare eller hyudraliska?

Mvh. Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: Ännu en sprucken vipparm!!

Inlägg av Bred »

Hej igen.
Det är orginalvipporna som sitter i.
Är tyvärr inte särskilt kompetent inom detta omdrådet så jag vet faktiskt inte om det är hydrauliska eller ej.

Jag gjorde dock följande när jag var i garaget nu, alla obelastade vippor tycktes ha ett litet spel (hittade inte bladmåtten så jag fick aldrig mätt det, men vippan gick att vrida på väldigt lätt samt möjligtvis en minimal vickning). Dock tyckte jag att det var för litet spel för att vara manuell. Tog då nästa steg och försökte pressa ner stötstången för hand, med resultatet att jag inte kände någon fjädring förutom i hela bilen. Läste då att man kan spänna åt vippan tills stötstången inte går att snurra på för hand för att sedan dra åt ytterligare och se hur den trycker ner stötstången (detta hände då aldrig heller utan ventilen trycktes endast ned). Så jag antar då att det är manuella lyftare jag har, eller?

För övrigt, vad är det för skillnad på manuella och hydrauliska (beror väl på kamaxeln om jag inte minns fel?). Gissar på att de hydrauliska håller rätt ventilspel längre, eller? Är det någon effektskillnad?

Problemet med ventilspelet är ju även att jag inte vet vilket jag ska ha då kamaxeln är okänd (inget jag tänkter undersöka nu i sommar :wink: ). Antar att jag får måta på alla andra ventiler och ta ett genomsnitt därifrån.

MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ännu en sprucken vipparm!!

Inlägg av janbanan24 »

Ja, det finns de som kan detta jättebra, här på forumet, men jag är inte en av dem, så ta mina tankar med en nypa salt! :oops:

Om du har solida lyftare och för litet spel så tror jag att vippan kommer att flexa, vilket borde resultera i materialutmattning och sedan sprickor.

Om jag var du så skulle jag lägga ut ett par femhundringar på bättre vippor i aluminium med rulle, och sedan ställa ventilspelet enligt konstens alla regler. (Tror inte att du behöver veta vilken kam du har, det räcker om du vet vad det är för typ av lyftare som står på kammen, om de är solida eller hyudraliska.)
...vore tråkigt om en flisa av en havererad vippa hamnar på fel ställe! :shock:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Ännu en sprucken vipparm!!

Inlägg av Ricky »

Chevas org plåtvippor tappar spænst over tid och fortare med vassa kammar, ett slags standardfel på gamla maskiner kan man nog påstå.

Vid en renovering bør man nog MINST byta till nya plåtvippor.

Då jag jysterar ventilspelet brukar jag gøra detta genom att dra vippan tills den ligger an mot støtstången (så den ej går att snurra med fingrarna) och sedan dra ett 1/2 varv till.

Innan jag gør detta så lossar jag alla vippor och låter lyftarna få fjædra ut ordenligt.

Jag inbillar mig att lyftarna behøver en stund på sig før att komma helt ut sedan man æven med lætthet kan kænna ett spel i en vippa som ær korrekt jysterad men som stått och bløtt ut under ventilfjædertrycket.

Går man "rakt på" en vippa och kænner ett spel och jysterar denna kommer man att få før lite spel och riskerar att ventilen inte kommer att stænga ordentligt.

Så hær såg en av mina vippor ut.
Bilagor
dubbla.JPG
dubbla.JPG (28.34 KiB) Visad 3125 gånger
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: Ännu en sprucken vipparm!!

Inlägg av Bred »

hmm..
sådär såg min första vippa ut som gick.
Den andra däremot låg ena delen i toppen av topplocket (märkligt uttryck?).

Nåväl... behöver inte fundera så mycket mer på det, då jag fick ett motorhaveri ett par åkturer efter att jag hade fått justerat alla ventilerna. Snopet, men åtmindstone inte i början av sommaren.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Ännu en sprucken vipparm!!

Inlägg av Ricky »

Trist.

Enda førdelen med ett ras ær att man får lov att bygga något nytt och det kan ju också vara kul. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar