hei fördelare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

hei fördelare

Inlägg av kungricky »

hur många grader ska orginal hei fördelaren till 75 corvetten öka förtändningen på varvtalsförtändningen, inte vaccumsidan. och vid vilka varvtal? Har problem sen med lite glödtändning när man lugnt och vid tomgång när jag släcker bilen, inte efter man kört lite hårdare. förgasaren är en holley 650 dubbelpump med 71 mynstycken på primär och 76 på sekundär. övrigt så svarar den jättebra på gasen även från tomgång har försökt leta vaccumläckor även haft isär den och rengjort. stiften är ljusbruna på gränsen till vita, statiska kompet ligger på ca 10 till 1 , kammen är en summit med ,480 i lyft 234 grader i duration vid 0,050 på insug å avgas. har även förställt kammen 2 grader tidigare än det ska vara. den går annars jättebra på alla varv, drar fint mellan 2500 och 6500. :? glömde att säga när man gasar till så går den långsamt ner till tomgångsvarven 800
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: hei fördelare

Inlägg av kungricky »

provade med 76 på primär, då går den bra ibland men kan börja bluddra å rycka, men fortfarande en tendens till glödtändning när man släcker och när man släpper gasen så går den fortfarande sakta ner i varv. glömde att säga att det är bortkapat chokehus om det har nåt att göra med det, undrar hur lågfarten ska gå i förgasaren, skulle vara fint med en sprängskiss, den på holleys sida ser man ju inte mycke på så det borde ju finnas nån mycket bättre att gå efter. 4150 dubbelpump centerfloats
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: hei fördelare

Inlägg av kungricky »

nu har man ledsat lite så det blir väl att fila upp lågfarten lite så får det bli vad det blir, för snart har man ju inga däck kvar av allt ursotande, långa metmaskar över hela området. och hållt på att tappa bakdäcken två ggr nu.... kan ju inte bara bra när det bara är bultarna som ska centrera fälgen.. och dessutom smått oroväckande småljud från bakaxeln,,,, allt detta kanske för 2 små simpla lågfartsmynstycken hade nog blivit billigare att köpa en ny förgasare :?
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: hei fördelare

Inlägg av Peter »

Här finns det lite att läsa om HEI:
http://www.thirdgen.org/hei
Annars är ju corvettefaq.com en guldgruva av information samt att jag kan ha lite info sparat någonstans i burken. Om du ger mig din Emailadress så ska jag skicka det om jag hittar.
Kasta inte bäver i trähus.
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Re: hei fördelare

Inlägg av kungricky »

nu börjar jag äntligen få till den sista justeringen.... den stora boven i dramat var tändstiften... gick från delco R45TS till R42TS som är betydligt kallare stift och bestyckningen på min 4150 650 dp med avkapat chokehus blev slutligen 71 på primär 76 på sekundär :D
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Skriv svar