Under julhelgen kom jag till punkten på vinterlistan som handlar om kupéfläkten. Den har inte fungerat senaste säsongen och när hösten kom kändes behovet av värme lite påtalande, varför det hamnade på listan. Tidigare under säsongen kör man ju helst med luckorna av och behovet av fläkt finns inte på samma sätt.
Jag angrep problemet med att först studera elschemat och fundera på var felet kunde vara. Sedan ut i garaget, fram med voltmetern och började lossa på sladdar och mäta. Ingen spänning vid fläkten, ingen spännig vid motstånden. Spänning fanns dock både före och efter säkringen. Vad kunde felet ligga? Skruvade loss växelspakskonsolen. In och bökade runt där ett tag . Inget konstigt.
In i stugan och fram med elschemat igen. ”Men vad är det där? Master switch”, vad kan det vara. Det har väl inte jag i min Corvette ?? Fram med manualen till bilen. Där stod att finna angående klimatanläggningen, ”The left thumb wheel operates the compressor,….and operates the blower at low speed….When this control is in the off position, the system is totally inoperative”. Det stämde ju, “totally inoperative”. Men inte står väl tumhjulet i avstängt läge på min Corvette??
Jo, det gjorde den.
Ett klassiskt RFM, Read the F—king Manual. Varför tror man alltid det värsta?
Hade det varit en C6 hade man ju inte börjat med att lossa paneler och sladdar men med en C3 är det det första man gör.
/Jerkee
Felsökning med start i fel ände - RFM
Felsökning med start i fel ände - RFM
1970 350/350
Re: Felsökning med start i fel ände - RFM
Har för mig att GM ändrade fläktinställningarna så man aldrig kunde stänga av kupefläkten vid ett visst årtal. Orsaken var att folk som körde Corvair hade blivit kolmonoxidförgiftade pga undertryck i kupen drog in avgaser i kupen på något sätt om kupefläkten var avstängs.
Kasta inte bäver i trähus.