vad säger bilprovningen???
vad säger bilprovningen???
Tja grabbar!
i min vette sitter det en 350 idag men jag är sugen på att byta till bigblock.
vad säger våra vänner på bilprovningen då???
mvh nicklas
i min vette sitter det en 350 idag men jag är sugen på att byta till bigblock.
vad säger våra vänner på bilprovningen då???
mvh nicklas
är inte helt insatt i detta, men har för mig att man endast får höja effekten med 10 % gentemot registreringsbeviset. Högre än så kräver en ny registreringsbesiktning där du även skall ha papper på att chassi, bromsar m.m. klarar den nya effekten.
Som sagt, inte säker på detta, men det låg där i bakhuvudet någonstans.
MvH Martin
Som sagt, inte säker på detta, men det låg där i bakhuvudet någonstans.
MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
- Don Tomaso
- Corvetteälskare

- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
som sagt, vi har turen att ha sådana bilar som besgubbarna inte är helt insatta i.
Problemet kommer ju den dagen du får en nisse som ser att det är en bb. Vill han vara jävlig då så tror jag han kan kräva en ny registreringsbesiktning.
Sen finns det ju även de gubbarna som bara är glada för att se sådana här bilar på vägen
Om du byter, berätta gärna hur det gick.
MvH Martin
Problemet kommer ju den dagen du får en nisse som ser att det är en bb. Vill han vara jävlig då så tror jag han kan kräva en ny registreringsbesiktning.
Sen finns det ju även de gubbarna som bara är glada för att se sådana här bilar på vägen
Om du byter, berätta gärna hur det gick.
MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
som jag tidigare skrev, de kikar endast på om det blir en effekthöjning vid bytet.
Den nya motorn skall uppfylla samma avgaskrav, samt drivas av samma bränsle som står i regbeviset samt att effekthöjningen endast får vara några % (har för mig 10). Det skall inte vara någon viktförändring (även där tror jag de godkänner några %), då det ändrar fordonets egenskaper.
Hur mycket skillnad är det viktmässigt mellan 350 och 454?
Vet inte hur mycket effekt en 454 lämnar gentemot en 350, men det skiljer lite där med.
Huruvida vilken motor du har så tror jag aldrig att jag sett det utskrivet på ett regbevis, men de kanske finns?
Men, är som sagt inte speciellt insatt i detta, detta är bara riktlinjer jag har hört. Saker som kan ha ändrats osv.
MvH Martin
Den nya motorn skall uppfylla samma avgaskrav, samt drivas av samma bränsle som står i regbeviset samt att effekthöjningen endast får vara några % (har för mig 10). Det skall inte vara någon viktförändring (även där tror jag de godkänner några %), då det ändrar fordonets egenskaper.
Hur mycket skillnad är det viktmässigt mellan 350 och 454?
Vet inte hur mycket effekt en 454 lämnar gentemot en 350, men det skiljer lite där med.
Huruvida vilken motor du har så tror jag aldrig att jag sett det utskrivet på ett regbevis, men de kanske finns?
Men, är som sagt inte speciellt insatt i detta, detta är bara riktlinjer jag har hört. Saker som kan ha ändrats osv.
MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Hmm, detta kanska underlättar något:
http://www.sfro.com/avgasrening.htm
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.
BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment
GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT
Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
- Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK
Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.
Utdrag från hemsidan bara..
MvH Martin
http://www.sfro.com/avgasrening.htm
BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.
BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment
GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT
Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
- Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
- Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK
Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.
Utdrag från hemsidan bara..
MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare

- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Äsch! De fattar inte att du bytt motor... Då får du ha bra otur!
Aldrig någon som kollat mitt gjutnummer på motorn, eller heller aldrig om den är trimmad.
Inte många "gamla" jänkebilar som inte trimmat, eller bytt motorblock... tror inte de bryr sig så mycket.
"Va gött den låter", brukar de bara säga.
Sedan med converter med högt stallspeed sa de bara "vad slö motorn är". de skulle bara veta... hehe
Jag har original matching number i min Corvette, så nu går den lungt å fint
/ Micke
Aldrig någon som kollat mitt gjutnummer på motorn, eller heller aldrig om den är trimmad.
Inte många "gamla" jänkebilar som inte trimmat, eller bytt motorblock... tror inte de bryr sig så mycket.
"Va gött den låter", brukar de bara säga.
Sedan med converter med högt stallspeed sa de bara "vad slö motorn är". de skulle bara veta... hehe
Jag har original matching number i min Corvette, så nu går den lungt å fint
/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed

