Beträffande inkopplingen av PVC:n

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Beträffande inkopplingen av PVC:n

Inlägg av Bred »

Hejsan.
Skrev lite i NO$ilence tråd innan, men provar istället att starta en egen då min fråga egentligen handlar om inkopplingen av PVC:n. Vet att det finns flera trådar om just detta, men har inte funnit svaret till dessa frågorna.

2 frågor:
Spelar det någon roll i vilken av kåporna PVC:N hamnar? Har för mig att den ska sitta i vänstra kåpan (sett inifrån bilen)?

Beträffande inkopplingen av PVC:n så har jag endas en ansutning mot förgasaren av den dimensionen och den används redan av bromsservon. Har köpt ett t-stycke och funderar på att montera in det på slangen till bromsservon, men är orolig för att få en försämrad effekt på bromsservon. Vad tror ni?

Är en 350 snurra med en Holley 650 på.

Önskas bilder kan jag lägga upp det, bara någon talar om hur :oops:
Misstänker att de ska läggas upp på nåtet någonstans och länkas hit.

MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej

PCV ventilen ska sitta i ventilkåpan som sitter på förarsidan. På andra sidan ska du dra upp en slang till luftfiltret, eller ha en breather.

Det går aldeles utmärkt att köra med t-stycke ihop med broms-servon. Har hört nån gång att det inte ska vara bra, men jag och flera andra jag känner kör så utan problem.

Bilder kan du tanka upp på tex. www.photobucket.com

MVH Krille
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Inlägg av Bred »

Tackar.
Var bara lite fundersam på vad som sker i samma stund man trycker ner bromsen. Kan tänka mig att man inte vill ha in de ångorna och oljeskvättet i bromsservon.

MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Inlägg av Bred »

Efter tips från Nexxus kopplade jag in pcv:n på slangen till lamporna.

Men, funderade lite på vad som händer i samma ögonblick man kopplar in pcv:n någonstans. Tankarna vandrade åt att man borde få samma resultat som om det vore ett läckage.

Mycket riktigt, efter att ha kopplat in den på slangen till lamporna orkar inte lamporna resa sig när man aktiverar dem. Sätter jag igång dem och blockerar pcv:n reser de sig däremot utan problem.

Så, där gick inte, bromsservon borde ju inte heller gå då eftersom det blir som ett läckage där med ifall man kopplar in den.
Så, nu undrar jag, den andra slangen (brevid slangen till lamporna) går ner till någon klocka nere på automaten. Vad gör den? Kan man koppla på där?

MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Den går till vaccummodulatorn och styr växlingar "shift points", så det är ingen bra lösning att använda den.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar