tja!
har problem med bromsdarna igen.
har bytt broms olja för ett tag sen och packade om huvudcylindern.
luftade som ett svin och fick det bra till sist.
efter några mils åkning börgade pedalen att sjunka till golvet igen, luftade åter som ett svin och fick det att funka igen.
åkte och besiktade bil jäveln och bromsarna var jättebra, åkte några mil till och nu är det dags att lufta igen!!
vad kommer det sig. inget läckage någonstans och huvudcylindern är ju renoverad.
den där silikon baserade bromsvätskan, går det att blanda den med den vanliga dot4??
tänkte om man ska fylla med silikonvätskan och lufta tills man fått ut all den vanliga dot4, eller måste jag tömma allt och sedan slå i silikon vätskan??
nån som har nått bra knep som jag kan ta till?
mvh nicklas
trött på bromsarna!!
Svarva bromsskivorna eller schimsa in dem så du har noll i vobbel. Kolvarna suger in luft bakvägen om de åker ut och in med bromsskivorna.
/ Mr. Beam
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Kontakt:
Ajabaja för att blanda siliconvätska och vanlig bromsvätska!
Jag har fått en grundlig lektion om vad som måste göras för att man skall kunna byta till siliconvätska i bromssystemet.
ALLA ingående komponenter MÅSTE plockas loss i sina beståndsdelar och tvättas mycket noggrannt med alkohol (behöver ej vara ev den drickbara typen...) och torkas upp ordentligt innan men kan börja slå i den nya vätskan.
Det lär bli en ordentlig gegga om du mixar de olika typerna och det lär vara urdjävlig att rengöra den geggan istället.
Samma sak om du inte fått tvättat av detaljerna tillräckligt noggrannt och det finns rester av den gamla kvar på "fel" ställe.
Detta beror på att det är vätskor som till sina beståndsdelar är icke blandbara, i alla fall i den mening vi talar om här.
Detta är nog ett klockrent vinterjobb så försök avvavkta vinteruppehållet då du har gott om tid att göra det ordentligt utan att riskera slarv.
Hoppas någon annan kan bekräfta vad jag hört om detta byte?
ALLA ingående komponenter MÅSTE plockas loss i sina beståndsdelar och tvättas mycket noggrannt med alkohol (behöver ej vara ev den drickbara typen...) och torkas upp ordentligt innan men kan börja slå i den nya vätskan.
Det lär bli en ordentlig gegga om du mixar de olika typerna och det lär vara urdjävlig att rengöra den geggan istället.
Samma sak om du inte fått tvättat av detaljerna tillräckligt noggrannt och det finns rester av den gamla kvar på "fel" ställe.
Detta beror på att det är vätskor som till sina beståndsdelar är icke blandbara, i alla fall i den mening vi talar om här.
Detta är nog ett klockrent vinterjobb så försök avvavkta vinteruppehållet då du har gott om tid att göra det ordentligt utan att riskera slarv.
Hoppas någon annan kan bekräfta vad jag hört om detta byte?
-
Janne Malmgren
- Rookie

När Jag bytte ut den vanliga bromsvätskan mot silikon för fem år sedan såg Jag bara till att det kom ut den lilafärgade silikonvätskan ur alla bromsoken,jag gjorde följande : öppnade samtliga luftskruvar ett halvt varv sedan satte jag på en genomskinlig plastslang på samtliga nipplar och "pumpade ut den gamla bromsvätskan,och vartefter fyllde huvudbromscylindern med silikonvätska" jag fick aldrig några problem.
Bromsskivorna är sällan eller aldrig helt OK,oftast kastar dom några tiondelar,därför ett tips ta bort fjädrarna som sitter bakom kolvarna,dom behövs inte. Jag har hållt på med bromsar på C3 i femton år, i dag har jag perfekta bromsar. Men Jag har köpt 12 bromsok med sk stainless sleeves
från USA och 4 st har varit OK dom andra har läckt mellan sleevsen och cylindern, beroende på att rostfritt och gjutjärn har olika utvidgningskoefficient,så försök att hitta bromsok utan sleeves. Jag använder en silikonvätska som uppfyller DOT 5. North American Long life.
På kul gick jag ut i garaget och blandade vanlig bromsvätska med silikonolja i en glasburk,det enda som hände var att silikonvätskan lade sig ovanpå den vanliga bromsvätskan. Men som sagt ta bort fjädrarna i oken, skeva skivor pumpar in luft bakvägen,så då kan det elimineras.
Bromsskivorna är sällan eller aldrig helt OK,oftast kastar dom några tiondelar,därför ett tips ta bort fjädrarna som sitter bakom kolvarna,dom behövs inte. Jag har hållt på med bromsar på C3 i femton år, i dag har jag perfekta bromsar. Men Jag har köpt 12 bromsok med sk stainless sleeves
från USA och 4 st har varit OK dom andra har läckt mellan sleevsen och cylindern, beroende på att rostfritt och gjutjärn har olika utvidgningskoefficient,så försök att hitta bromsok utan sleeves. Jag använder en silikonvätska som uppfyller DOT 5. North American Long life.
På kul gick jag ut i garaget och blandade vanlig bromsvätska med silikonolja i en glasburk,det enda som hände var att silikonvätskan lade sig ovanpå den vanliga bromsvätskan. Men som sagt ta bort fjädrarna i oken, skeva skivor pumpar in luft bakvägen,så då kan det elimineras.