Broms problem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
?
Rookie
Rookie

Broms problem

Inlägg av ? »

Hej

Jag provkörde bilen för några dagar sedan för första gången efter 2,5 års renovering och det gick väll hyfsat :) men bromsarna kändes lite "svampiga", så jag undersökte och såg att tre av oken läckte. :(

Ett par timmar senare så var tätningarna bytta :D och sambon hjälper mig att lufta, när vi håller på med det fjärde och sista oket så börjar pedalen kännas stum så jag luftar några gånger till men då helt plötsligt går pedalen i botten :shock: , jag luftar lite till och nån gång i bland så blir pedalen stum sedan nästa gång går den i botten.

Jag bestämmer mig för att lufta alla oken engång till men nu får jag inte pedalen att bli stum, jag har hört att det är svårt att lufta corvetten men är det så här krångligt :cry: ( har tidigare bara luftat ett eller två ok samtidigt och det var inga problem).

Efter en massa svordomar :evil: så upptäcker jag att det pyser ut luft ur en avluftningsventil när den är stängd, men när man trycker på pedalen och öppnar ventilen kommer det bara olja ingen luft :?:

Vad kan vara fel ? kan huvudbromscylindern gått sönder ( hur känner man det ?) eller är det fortfarande luft i systemet ?

Någon som har något tips ?
Jesper
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kalle Mankan »

Hallå!

Alltså jag hade samma problem efter att jag gjort ingrepp i bormsarna, fick inte ut luften. Jag sög, pumpade, tryckte, men det kom bara mer luft. När jag sökte på nätet så kom jag fram till att "gravity bleeding" skulle testas på bilen. Jag trodde inte på det, men döm om min förvåning, 2,4 fram och 2,1 bak, efter en luftning.
Sök av nätet med termen "gravity bleed".

Här är en länk: http://www.hotrodders.com/forum/gravity ... 81243.html
Användarens profilbild
?
Rookie
Rookie

Inlägg av ? »

Provade "gravity bleeding" funkade inte, bromsarna tar fortfarande dåligt.

Hur vet man om huvudbromcylindern är trasig, bilen har bromsservo vad händer om det är trasigt ?

JAG BEHÖVER TIPS, SKA BESIKTA PÅ ONSDAG....
Jesper
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kalle Mankan »

? skrev:Provade "gravity bleeding" funkade inte, bromsarna tar fortfarande dåligt.

Hur vet man om huvudbromcylindern är trasig, bilen har bromsservo vad händer om det är trasigt ?

JAG BEHÖVER TIPS, SKA BESIKTA PÅ ONSDAG....
Har du luftat huvudbromscylindern? Om, inte gör det.
Användarens profilbild
?
Rookie
Rookie

Inlägg av ? »

Jag har ingen luftningsnippel på min huvudbromscylinder :?: , ska det vara det ? jag har en 69:a
Jesper
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kalle Mankan »

Nej det behöver inte vara luft nipplar på HC. Men skall "bench bleed" din HC.
Kolla in länken:

http://www.superchevy.com/technical/cha ... index.html

Eller här:

http://www.misterfixit.com/brakbld1.htm
Kjelle
Rookie
Rookie

Inlägg av Kjelle »

Troligen packningarna i huvudcylindern som gått.

När du har luftat så har du tryck kolven längre än vad normalt slag är.

Packningarna förstörs då dom träffar på vändkant och ev smuts.

Blir nog och köpa ny huvudcylinder tyvärr.

Kjelle C4/94
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Kan va rost i huvudcylindern,min var sådär och jag tog isär cylindern och loppet var skadat i nederkant,syndes inte så mycket men om man tog fingret så kände man gropar= inge bra
Janne Malmgren
Rookie
Rookie

Gravity bleeding

Inlägg av Janne Malmgren »

Jag har själv fixat till bra bromsar med gravity bleeding metoden, men det är inte gjort på en kafferast,snarare ett dygn.
Skriv svar