broms hjälp behövs!
broms hjälp behövs!
tja grabbar!
mina bromsar tar dåligt som sjutton vid låga motorvarv, killen som hade den innan mig sa att det hade med camen att göra, att den var för vass, men jag tror att det är något annat, finns ju massor med trimmade bilar som bromsarna funkar utmärkt på ju.
sitter nya ok på nu så det lär inte vara problemet, luftat har jag åxå gjort men ingen förbättring. kan det vara så att motorn bygger för lite vacum? eller är det kanske någon backventil som är på g att ge sig? den var ny besiktigad när jag köpte den och då var bromsarna såhär åxå. vid 4000 varv så tar dom bra men inte under dom varvtalen. har ni några tipps på vad det kan vara? kanske ska byta klockan??
tack på förhand nicklas
mina bromsar tar dåligt som sjutton vid låga motorvarv, killen som hade den innan mig sa att det hade med camen att göra, att den var för vass, men jag tror att det är något annat, finns ju massor med trimmade bilar som bromsarna funkar utmärkt på ju.
sitter nya ok på nu så det lär inte vara problemet, luftat har jag åxå gjort men ingen förbättring. kan det vara så att motorn bygger för lite vacum? eller är det kanske någon backventil som är på g att ge sig? den var ny besiktigad när jag köpte den och då var bromsarna såhär åxå. vid 4000 varv så tar dom bra men inte under dom varvtalen. har ni några tipps på vad det kan vara? kanske ska byta klockan??
tack på förhand nicklas
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare

- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hej Dixon.
Har du provat att mäta ditt vacum med en vacummätare? Vacumläckage någonstans?? Har du provat att plugga allt annat vacum förutom till bromsarna?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Har du provat att mäta ditt vacum med en vacummätare? Vacumläckage någonstans?? Har du provat att plugga allt annat vacum förutom till bromsarna?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
tjena sixpack!
nix har inte mätt någonting, hur bär jag mig åt för att göra det? vad för slags mätare ska jag använda? bara att sätta den på slangen som går från insug till klockan för bromsarna eller?
har inte pluggat annat vacum, men pop up lysena får jag dra upp manuellt för dom är bort kopplade, tror inte att slangarna till dom är pluggade, vart kommer dom slangarna ifrån i så fall?
tack för hjälpen
nix har inte mätt någonting, hur bär jag mig åt för att göra det? vad för slags mätare ska jag använda? bara att sätta den på slangen som går från insug till klockan för bromsarna eller?
har inte pluggat annat vacum, men pop up lysena får jag dra upp manuellt för dom är bort kopplade, tror inte att slangarna till dom är pluggade, vart kommer dom slangarna ifrån i så fall?
tack för hjälpen
kan tillägga att pedalen inte blir stum när man pumpar på den, varken när motorn är avstängd eller när den är igång och man håller 4000rpm.
pedalen är rätt seg tillbaka när man trampat ner den åxå.
någon som vet vad en ny klocka kostar?
ska besiktiga snart så det vore svin bra om man fick igång den tills dess=)
vet du mr sixpack hur mycket vakum det ska vara, ska kolla om jag kan få tag på en mätare i morgon och tänkte kolla om du vet några siffror på hur mycket vacum det ska vara?
tack för hjälpen. mvh nicklas
pedalen är rätt seg tillbaka när man trampat ner den åxå.
någon som vet vad en ny klocka kostar?
ska besiktiga snart så det vore svin bra om man fick igång den tills dess=)
vet du mr sixpack hur mycket vakum det ska vara, ska kolla om jag kan få tag på en mätare i morgon och tänkte kolla om du vet några siffror på hur mycket vacum det ska vara?
tack för hjälpen. mvh nicklas
Rost i botten på huvudbroms cylinden kanske?
Om bromsoljan inte är bytt regelbundet så kan du ha vatten i bromsvätskan och då rostar garanterat cylinderloppet.
Kan räcka med nya tätningar till kolven oxå.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?p=25352
Om bromsoljan inte är bytt regelbundet så kan du ha vatten i bromsvätskan och då rostar garanterat cylinderloppet.
Kan räcka med nya tätningar till kolven oxå.
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?p=25352
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
okey tack! ska undersöka det med det samma, har kollat vakumet idag föressten, det suger rätt bra i slangen som går till klockan. har inte mätt upp det men det känns helt klart att den suger iaf=)
ska ut och kolla upp det där med rosten nu. borde väl synas om man suger ur oljan ur huvudcylindern va??
mvh nicklas
ska ut och kolla upp det där med rosten nu. borde väl synas om man suger ur oljan ur huvudcylindern va??
mvh nicklas
har nu plockat bort huvudcylindern och ser ingen rost i botten på burken, har dock inga grejor att ta bort kolven med så jag vet ej om det är rost där ännu, ska försöka kolla det i morgon. inanför vänster framskärm bakom framhjulet sitter det 2 burkar, en genomskinlig som jag kan tänka mig är till spolarna?? men under den sitter det en svart rund burk ca 15 cm hög med tre anslutningar på. på en utav anslutningarna sitter det en slang som sedan går över till ett koppar rör som går längs med en balk hela vägen bak på bilen men sedan finns det 2 anslutningar till som som det inte sitter några slangar på, dom anslutningarna sitter som på ett litet lock som det står " rockshester control" eller något på. vad har den burken för funktion och kan den ha något med bromsarna att göra?
hehe vart lite krångligt det här kanske men jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta bekymmer så jag kan åka lite vette i sommar=)
mvh nicklas
hehe vart lite krångligt det här kanske men jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta bekymmer så jag kan åka lite vette i sommar=)
mvh nicklas
Jag har för mej att jag hört att det kan byggas upp för lite vaccum med en trimmad cam.
Sen har det ju betydelse vart du tar vaccumet till bromservon, hade vissa problem med min trimmade motor i 75:an till vaccumet till lysena behövde tid och lite varv för att funka.
Sen har det ju betydelse vart du tar vaccumet till bromservon, hade vissa problem med min trimmade motor i 75:an till vaccumet till lysena behövde tid och lite varv för att funka.
_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Det är alltså i själva botten på huvudbroms cylindern där kolven/tätningarna löper som rosten bildas.dixon skrev:har nu plockat bort huvudcylindern och ser ingen rost i botten på burken, har dock inga grejor att ta bort kolven med så jag vet ej om det är rost där ännu, ska försöka kolla det i morgon.
mvh nicklas
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag hade en bra bild på det som Gbak säger... nere i loppet kan det finnas gravrost som orsakar inre läckage.
Seg pedal och svårt att få stumt är klara signaler på att du bör riva isär huvudbromscylindern och kolla.

/ Mr. Beam
Seg pedal och svårt att få stumt är klara signaler på att du bör riva isär huvudbromscylindern och kolla.

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
tack grabbar! ni är guld värda, känns riktigt bra att det finns kunnigt folk som delar med sig av sina erfarenheter till blåbär som mig=)
plockade bort cylindernförut idag men fick inte bort ring säkringen som håller kvar kolven så den inte ploppar ut.
min pedal är helt omöjlig att få stum så det är säkert den där rosten som spökar.
vakumet till mina bromsarna tas ifrån baksidan på insuget precis under förgasaren, finns det något bättre ställe att ta vakum på så man får ett högre vakum? någon som vet hur mycket vacum det skall vara? ska mäta det i morgon.
tack för all hjälp grabbar!
//nicklas
plockade bort cylindernförut idag men fick inte bort ring säkringen som håller kvar kolven så den inte ploppar ut.
min pedal är helt omöjlig att få stum så det är säkert den där rosten som spökar.
vakumet till mina bromsarna tas ifrån baksidan på insuget precis under förgasaren, finns det något bättre ställe att ta vakum på så man får ett högre vakum? någon som vet hur mycket vacum det skall vara? ska mäta det i morgon.
tack för all hjälp grabbar!
//nicklas
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare

- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hallå Dixon.
Om jag minns rätt så skall ett "bra" vacum på en standardmotor ligga mellan 18-22 inHG.
Är motorn trimmad = 8 - 12 inHG och en ren Racemaskin 2 - 3 inHG.
Jag köpte en vacummätare på Biltema och den kopplade jag in på slangen mellan vacumklockan till fördelaren och förgasaren med en t-koppling.
Går motorn bra? Är tändningen rätt inställd?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Om jag minns rätt så skall ett "bra" vacum på en standardmotor ligga mellan 18-22 inHG.
Är motorn trimmad = 8 - 12 inHG och en ren Racemaskin 2 - 3 inHG.
Jag köpte en vacummätare på Biltema och den kopplade jag in på slangen mellan vacumklockan till fördelaren och förgasaren med en t-koppling.
Går motorn bra? Är tändningen rätt inställd?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Den svarta burken är "charcoal canister", innehåller aktivt kol för att ta hand om bensinångor. En anslutning är till för bensintanken, en annan går till förgasaren, den tredje till PCV för vidare anslutning till förgasaren. Denna burk har inget med bromsarna att göra.dixon skrev:men under den sitter det en svart rund burk ca 15 cm hög med tre anslutningar på. på en utav anslutningarna sitter det en slang som sedan går över till ett koppar rör som går längs med en balk hela vägen bak på bilen men sedan finns det 2 anslutningar till som som det inte sitter några slangar på, dom anslutningarna sitter som på ett litet lock som det står " rockshester control" eller något på. vad har den burken för funktion och kan den ha något med bromsarna att göra?
/Jerkee
1970 350/350
Tjena dixon!
Jag har själv haft stora problem med att få ordning på bromsarna på min 75a. Det sista jag bytt i bromssystemet var just bromsservon och jag tror att det skulle kunna va den som är felet på din också. Min anslutning för vakumslangen på servot hade nog på något sätt satt igen sig (vet inte om där sitter någon slags "ventil" där). Detta tror jag resulterar i att varje gång jag luftade bromssystemet med motorn avstängd pressade jag in lite luft i huvudbromscylindern i stället för att luften pressas ut ur vakumanslutningen. På detta sätt går det liksom aldrig få systemet stumt. Det skulle även kunna resultera i att servot ej fungerar riktigt om man har lite dåligt vakum från motorn.
Angående lossa säkringen som håller håller cylindern i huvudbromscylindern kan du sätta huvudcylindern i ett skruvstäd med hålet där servon pressar uppåt, sen tar du ett smalt vasst stämjärn och liksom knackar ett spår rakt uppifrån i säkringen och bänder ut den med stämjärnet. Väldigt svårt att förklara nåt i text.
Ett nytt servo kostar 2730 kr på hansenracing, en repsats till huvudcylinder 295 kr och ny huvudcylinder 1120 kr
Lycka till!
Jag har själv haft stora problem med att få ordning på bromsarna på min 75a. Det sista jag bytt i bromssystemet var just bromsservon och jag tror att det skulle kunna va den som är felet på din också. Min anslutning för vakumslangen på servot hade nog på något sätt satt igen sig (vet inte om där sitter någon slags "ventil" där). Detta tror jag resulterar i att varje gång jag luftade bromssystemet med motorn avstängd pressade jag in lite luft i huvudbromscylindern i stället för att luften pressas ut ur vakumanslutningen. På detta sätt går det liksom aldrig få systemet stumt. Det skulle även kunna resultera i att servot ej fungerar riktigt om man har lite dåligt vakum från motorn.
Angående lossa säkringen som håller håller cylindern i huvudbromscylindern kan du sätta huvudcylindern i ett skruvstäd med hålet där servon pressar uppåt, sen tar du ett smalt vasst stämjärn och liksom knackar ett spår rakt uppifrån i säkringen och bänder ut den med stämjärnet. Väldigt svårt att förklara nåt i text.
Ett nytt servo kostar 2730 kr på hansenracing, en repsats till huvudcylinder 295 kr och ny huvudcylinder 1120 kr
Lycka till!
tja!
rev isär huvudcylindern idag, ingen rost där inte, verkar som det är 2st kolvar som glider omkring där nere, stämmer det? hur fasen får jag ut den andra??=) går det att blåsa ut den med tryckluft lite försiktigt kanske?
gummi packningen som tätar mot vakumklockan och den utgående axeln som trycker in kolven i cylindern verkar vara torr och dålig. klämmer inte åt någonting runt pinnen utan är bara tät i vissa lägen, testade att suga i klockan och vicka på den samtidigt och då försvann vakumet som jag byggt upp. ska beställa en ny i morgon, huvudcylindern verkar vara rätt ny för den är i rätt bra skick, kanske ska köpa renoverings satts i allafall till den innan jag sätter ihop den?
tack för all hjälp grabbar!
mvh nicklas
rev isär huvudcylindern idag, ingen rost där inte, verkar som det är 2st kolvar som glider omkring där nere, stämmer det? hur fasen får jag ut den andra??=) går det att blåsa ut den med tryckluft lite försiktigt kanske?
gummi packningen som tätar mot vakumklockan och den utgående axeln som trycker in kolven i cylindern verkar vara torr och dålig. klämmer inte åt någonting runt pinnen utan är bara tät i vissa lägen, testade att suga i klockan och vicka på den samtidigt och då försvann vakumet som jag byggt upp. ska beställa en ny i morgon, huvudcylindern verkar vara rätt ny för den är i rätt bra skick, kanske ska köpa renoverings satts i allafall till den innan jag sätter ihop den?
tack för all hjälp grabbar!
mvh nicklas
Jo, det är en för varje krets. Blås på du med tryckluft men glöm inte bort att ducka...verkar som det är 2st kolvar som glider omkring där nere, stämmer det?

Bra att den verkar nybytt, men byt packningar och montera ihop den igen och lufta i bänk INNAN du monterar tillbaka. Finns en hel del luft kvar i huvudbromscylindern som kan bli kvar annars.
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Hej,
som Ornet säger så är det en kanon idé att byta de gamla bromsslangarna i gummi till stålomspunna, passa på med det när du ändå har tömt systemet på bromsvätska.
Att pedalen inte känns stum kan ju också bero på att du har luft i bromssystemet, det blir en väldigt "svampig" känsla i bromspedalen om du har det.
När du luftar bromsarna så börjar du med vänster bak (två nipplar att lufta), sedan höger bak (samma sak här, två nipplar att lufta). Här är det en fördel om du har bakvagnen upplyft och framvagnen på backen, hjälper till att få luften att transporteras mot bakre bromsoken.
Tyvärr kommer jag inte ihåg om nästa steg för luftningen är vänster fram och sedan höger fram......
Men det kanske någon annan här på forumet har i huvudet !
Hur som helst, luftningen är jätteviktig att utföra på rätt sätt om man vill få den där riktigt stumma känslan i bromspedalen.
Jag har bytt samtliga bromsok och monterade samtidigt stålomspunna slangar (2003) och jag har (fortfarande) ett riktigt bra nyp i bromsarna.
Lycka till (och lufta, lufta, lu....) !
//Hagge
som Ornet säger så är det en kanon idé att byta de gamla bromsslangarna i gummi till stålomspunna, passa på med det när du ändå har tömt systemet på bromsvätska.
Att pedalen inte känns stum kan ju också bero på att du har luft i bromssystemet, det blir en väldigt "svampig" känsla i bromspedalen om du har det.
När du luftar bromsarna så börjar du med vänster bak (två nipplar att lufta), sedan höger bak (samma sak här, två nipplar att lufta). Här är det en fördel om du har bakvagnen upplyft och framvagnen på backen, hjälper till att få luften att transporteras mot bakre bromsoken.
Tyvärr kommer jag inte ihåg om nästa steg för luftningen är vänster fram och sedan höger fram......
Men det kanske någon annan här på forumet har i huvudet !
Hur som helst, luftningen är jätteviktig att utföra på rätt sätt om man vill få den där riktigt stumma känslan i bromspedalen.
Jag har bytt samtliga bromsok och monterade samtidigt stålomspunna slangar (2003) och jag har (fortfarande) ett riktigt bra nyp i bromsarna.
Lycka till (och lufta, lufta, lu....) !
//Hagge
var ute och mätte nu, köpte en klocka på biltema jag med, kopplade den på slangen som går till bromsservon. på ojämn tomgång (kall motor) fick jag 4 inHG ock vid jämn gas på 2500 varv 13inHG och vid lite gas på drag 24 inHG visst borde väll det räcka?? eftersom cylindern var fin i loppet så måste det ju ha vart luft i systemet iaf?Mr SIXPACK skrev:Hallå Dixon.
Om jag minns rätt så skall ett "bra" vacum på en standardmotor ligga mellan 18-22 inHG.
Är motorn trimmad = 8 - 12 inHG och en ren Racemaskin 2 - 3 inHG.
Svempa
har bestält rep kitt till cylindern och ska meka ihop den på fredag.
tack för all hjälp grabbar!
(Tack för tippset hagge! ska hissa ordentligt=)
mvh nicklas
Har 7 inHg vid 800 rpm med min hyfsat vassa rullkam, vilket väl är på gränsen för att slippa montera in en extra vacumbehållare.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
plocka upp den nya pckningssattsen till huvudcylindern och det var en hel del saker som inte hör till min cylinder. bla ettpar backventiler som sitter mellan kolvarna och nipplarna där oljan presses ut. dock för stora för att passa på min, ska det inte sitta backventiler på min då eller? tog bort mina och såg att jag inte hade några. kanske är det som är felet??
hur luftar jag huvudcylindern på bästa sätt innan jag sätter dit den på bilen???
tror ni inte att det går att öppna locket på cylindern och trycka ner bromspedalen och låsa den så den är nere och öppna båda nipplarna på oket (bak) och med hjälp av ett t-kors och slang pressa oljan den vägen så att luften tvingas till huvudcylindern istället??
menar att man trycker på slangen över nipplarna och med hjälp av olje kanna sprutar in olja genom slangen in i oket och vidare i bromsledningen upp till huvudcylindern där luften åker ut, sedan göra denna procedur på samtliga ok istället för att göra på det traditionella "vanliga" viset?
eller säg mig, är jag helt dum i huvudet=)
hoppas på många svar ikväll då jag ska köra igång i morgon bitti.
mvh nicklas
hur luftar jag huvudcylindern på bästa sätt innan jag sätter dit den på bilen???
tror ni inte att det går att öppna locket på cylindern och trycka ner bromspedalen och låsa den så den är nere och öppna båda nipplarna på oket (bak) och med hjälp av ett t-kors och slang pressa oljan den vägen så att luften tvingas till huvudcylindern istället??
menar att man trycker på slangen över nipplarna och med hjälp av olje kanna sprutar in olja genom slangen in i oket och vidare i bromsledningen upp till huvudcylindern där luften åker ut, sedan göra denna procedur på samtliga ok istället för att göra på det traditionella "vanliga" viset?
eller säg mig, är jag helt dum i huvudet=)
hoppas på många svar ikväll då jag ska köra igång i morgon bitti.
mvh nicklas
När jag luftade min huvudcylinder anslöt jag korta slangar som jag bara stoppade ner i oljebehållaren igen sen var det bara att pumpa.
"Pumpa på bara Gren mera mera" Jönssonligancitat.
Angående luftning av systemet har jag kört olja åt alla möjliga håll med en stor spruta och med bromspedal. Men jag tror att det bästa är att lufta huvudcylindern först i skruvstäd och sedan pressa oljan den rätta vägen för att inte köra upp luft i huvudcylindern igen. Sen vilket som är bäst att pumpa med pedalen eller ta som i mitt fall en stor spruta och pressa ner olja i hålet i botten på behållaren så vet jag inte vilket som är bäst. Om du pumpar med pedalen medföljer det att du får lite undertryck i systemet när du släpper upp pedalen. Pga detta undertryck kan du suga in luft via gängan på luftnippeln om den är mycket öppen när du släpper upp pedalen. Tips är att sätta gängtejp på nipplarna och sätta på slangar som går ner i en behållare med bromsolja, då behöver du inte öpna och stänga nipplarna hela tiden utan öppna den första och sen bara pumpa sen tar du nästa i ordningen osv osv.
Fler tips om luftning och vilken ordning finn i andra trådar här på forumet.
Lycka till nu och hoppas inte du får samma helvete som jag haft. Har pumpat igenom ca 10 liter olja i olika omgångar
. När jag tänker efter ska du kanske inte ta tips av mig
.
"Pumpa på bara Gren mera mera" Jönssonligancitat.
Angående luftning av systemet har jag kört olja åt alla möjliga håll med en stor spruta och med bromspedal. Men jag tror att det bästa är att lufta huvudcylindern först i skruvstäd och sedan pressa oljan den rätta vägen för att inte köra upp luft i huvudcylindern igen. Sen vilket som är bäst att pumpa med pedalen eller ta som i mitt fall en stor spruta och pressa ner olja i hålet i botten på behållaren så vet jag inte vilket som är bäst. Om du pumpar med pedalen medföljer det att du får lite undertryck i systemet när du släpper upp pedalen. Pga detta undertryck kan du suga in luft via gängan på luftnippeln om den är mycket öppen när du släpper upp pedalen. Tips är att sätta gängtejp på nipplarna och sätta på slangar som går ner i en behållare med bromsolja, då behöver du inte öpna och stänga nipplarna hela tiden utan öppna den första och sen bara pumpa sen tar du nästa i ordningen osv osv.
Fler tips om luftning och vilken ordning finn i andra trådar här på forumet.
Lycka till nu och hoppas inte du får samma helvete som jag haft. Har pumpat igenom ca 10 liter olja i olika omgångar



