Hej nån som vet hur en kretsbrytare funkar. Är det en återgående 'säkring' som slår av vid för stor ström och sen återgår?
/Börje
Kretsbrytare
Jo, en kretsbrytare ska funka precis som du säger, vid för stor belastning bryter den krestsen för att sedan återgå till att sluta densamma när belastningen minskat, typ automatsäkring som återställer sig själv.
Sedan finns det ju sk "fusable links" i våra Corvetter men det är mer som rena smältsäkringar som ryker när belastningen på kretsen överstigit maxvärdet för dessa.
Men om jag kommer ihåg rätt så finns det även kretsbrytare i våra gamla C3:or, kommer inte på var just nu, ev för strålkastarna ?!
//Hagge
Sedan finns det ju sk "fusable links" i våra Corvetter men det är mer som rena smältsäkringar som ryker när belastningen på kretsen överstigit maxvärdet för dessa.
Men om jag kommer ihåg rätt så finns det även kretsbrytare i våra gamla C3:or, kommer inte på var just nu, ev för strålkastarna ?!
//Hagge
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Hur beter den sig när lasten ligger kvar?Hagge skrev:Jo, en kretsbrytare ska funka precis som du säger, vid för stor belastning bryter den krestsen för att sedan återgå till att sluta densamma när belastningen minskat, typ automatsäkring som återställer sig själv.
Sedan finns det ju sk "fusable links" i våra Corvetter men det är mer som rena smältsäkringar som ryker när belastningen på kretsen överstigit maxvärdet för dessa.
Men om jag kommer ihåg rätt så finns det även kretsbrytare i våra gamla C3:or, kommer inte på var just nu, ev för strålkastarna ?!
//Hagge
Jag menar att om man kopplar en motor över en sådan brytare och strömmen ökar när motorn kommer till sitt ändläge, kan man låta kretsbrytaren fungera som ändläge och låta den hålla motorn kvar i det läget eller kommer den att fladdra hela tiden, det vill säga dra till sitt ändläge, slå ifrån och sedan återstälas, motorn drar så mycket ström att den står ifrån och så vidare, är det så det blir?
Jag kollar möjligheten att ersätta det tveksamma vacuumarrangemanget till strålkastarna med ett par linjärmotorer istället, därav min nyfikenhet.
Bra fråga, jag tror att det blir en "fladdereffekt" eftersom brytaren återställer sig själv, förmodligen bryter den pga värmeutveckling och när den kyls så återställs den.
Om för hög last ligger kvar så bryter den kretsen igen.
Funkar som ett blinkersrelä tror jag, men det finns säkert olika varianter på temat beroende på hur ny/gammal teknik vi pratar om.
Skulle tippa på att kretsbrytare i moderna bilar har mer avancerad elektronik inbyggd jfrt med de som finns i våra gamla bilar !
//Hagge
Om för hög last ligger kvar så bryter den kretsen igen.
Funkar som ett blinkersrelä tror jag, men det finns säkert olika varianter på temat beroende på hur ny/gammal teknik vi pratar om.
Skulle tippa på att kretsbrytare i moderna bilar har mer avancerad elektronik inbyggd jfrt med de som finns i våra gamla bilar !
//Hagge
Hej
Jag tror att det blir en 'fladdereffekt' som ni säger.
det jag råkade ut för var att jag placerade en kretsbrytare som
säkerhet för en ny säkringsdosa och diverse förgreningar.
Det som passerar via brytaren är en hel del MSD-Boxen Vattenpumpen Elkylfläkten bensinpumparna samt en del mindre förbrukare.
Vad som hände var att bilen bara dog som man klippt strömmen.
Efter några sekunder så lös allt upp igen och det var bara att starta.
Jag kommer att dela lasten via två brytare eller öka amp-talet på den jag har.
mvh
Börje
Jag tror att det blir en 'fladdereffekt' som ni säger.
det jag råkade ut för var att jag placerade en kretsbrytare som
säkerhet för en ny säkringsdosa och diverse förgreningar.
Det som passerar via brytaren är en hel del MSD-Boxen Vattenpumpen Elkylfläkten bensinpumparna samt en del mindre förbrukare.
Vad som hände var att bilen bara dog som man klippt strömmen.
Efter några sekunder så lös allt upp igen och det var bara att starta.
Jag kommer att dela lasten via två brytare eller öka amp-talet på den jag har.
mvh
Börje

