Hej. Eftersom jag har kört sönder kolven på min normala motor har jag tänkt lägga i min orginal motor för denna sommaren så att jag har något att köra med. Det jag har gjort på orginalmotorn är att jag plockat över mina alu toppar + en lite vassare kam. När jag skulle prima motorn för att kolla att jag fick upp olja till lyftarna så till min förvåning så kommer det inte fram en droppe ur stötstängerna. Jag har byggt om en gammal fördelare så att jag kan dra runt pumpen med borrmaskin. Det känns som pumpen vill "fjädra" tillbaka när man drar runt för hand.
Vad kan vara problemet ?? Är helt enkelt pumpen för dålig(orginal -76).
Det kommer så pass mycket olja att stötstängerna blir fyllda med olja men det orkar inte trycka upp olja till lyftarna. Tar jag bort oljepluggen som sitter i bakkanten av blocket vid fördelaren så sprutar det utan vidare ut massor med olja.
Prima
- Red Corvette -76
- Rookie

Prima
Red Corvette -76
Det brukar ta några minuter's körning innan olja kommer ut till den yttersta lyftaren.
Kör borrmaskinen en minut vrid sedan motorn 1/4 varv och så vidare, så kommer snart oljan fram.
Har du kollat att du du inte har klägg inne i stötstängerna?
Notera att du måste ha en kraftig borrmaskin för att orka driva pumpen, en liten hobbymaskin på 300-400 W är för liten.
Kör borrmaskinen en minut vrid sedan motorn 1/4 varv och så vidare, så kommer snart oljan fram.
Har du kollat att du du inte har klägg inne i stötstängerna?
Notera att du måste ha en kraftig borrmaskin för att orka driva pumpen, en liten hobbymaskin på 300-400 W är för liten.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- Red Corvette -76
- Rookie

Hej. Efter en evighet har jag nu fått fram olja till alla lyftarna utom 1an avgas o 2an avgas trots att jag har roterat motorn kvats vis. Men hoppas att det kommer i gång när jag väl har startat. Anledningen till att jag blev så orolig är att jag på min andra motor får upp olja till samtliga lyftare bara genom att sticka ned en skruvmejsel till oljepumpen o roterade den för hand !!! Visserligen är det en högeffekt pump i denna motor men skall det vara sån skillnad ??
Red Corvette -76