Var och tänkte köpa ett batteri till bilen i dag men blev lite tveksam.Hade tänkt köpa ett "Optima röd" men det var bara på 55Ah och det kändes lite eller räcker det med 55Ah om man kör med Optima .Generatorn på bilen är på 85A.Någon som har erfarenhet av detta och som vill dela med sig av sina erfarenheter .Tacksam för ett snabbt svar.
Skulle köpa ett Optima Röd eller ett Exide/Tudor Maxxima. Glöm inte att dessa gelebatterier inte gillar vanliga billaddare utan vill helst ha pulsladdning tex CTEK laddare.
Batteriet är bara för att klara uppstarten så 50Ah räcker ju. Men ska du ha bilen ståendes en liten stund med musik eller ljus så rekommenderar jag iaf ett lite kraftigare batteri. Vi använder ju våra bilar som regel så lite varför det räcker med ett batteri av billigare kvalite. Mitt e på 85Ah.
INga probs att starta en 8 liters diesel på ett rött optima. Det är CCA värdet som är mer intressant vid start. Är du stereomupp och skall poppa i timmar med avstängd motor är det en annan femma.
Jag har tidigare vart skeptisk till Biltemas batterier, men faktum är att de nya gelbatterierna fungerar alldelles utmärkt. jag har Optima också i (finbilen) men Volvon får hålla tillgodo med Biltema och som sagt det är helt ok kvalitet.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
batteriet jag har är på 55ah men när man ska dra igång bilen så trycker det ut 460A gnuggar på fint,är ett underhållsfritt billigt batteri,jag kör även med en ganska stor stereo och det är inga problem
Precis som Nordin tidigare va inne på. Kolla på startströmmen CCA "Cold Cranking Amps" Det ger ett värde på hur mycket "kraft" batteriet kan ge i startförloppet. Ah e bra att ha till stereon som sagt. f.ö så har jag även bytt ett Optima batteri efter flera års tjänstgöring mot ett Tyskt som heter Global, köpte det på Hansen och har hållit utmärkt kvalité. Priset e dock de dubbla (minst) mot Biltemas.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab