Misständning och stop efter kökörning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Misständning och stop efter kökörning

Inlägg av Sandberg »

Har problem enligt nedan och hoppas på lite diagnoser och åtgärdförslag!

Bilen går bra vid normal körning men efter att kört i kö ca 15-20 minuter så börjar den misstända och vid gaspådrag så tappar jag kraften och bilen dör eller misständer kraftigt.
Tempgivaren visar dock normalt värde och ej hög temp.

Efter att bilen fått svalna ca. 20-30 minuter så går den igång och fungerar igen.

Har fått för mig att det kan vara överhettning av förgasare och att jag får gasbildning, vet dock ej vad för symptom detta ger och om det stämmer med mina.

Några frågor.

1. Kan det vara gasbildning och vad göra åt detta?
2. Kan tändinställningen påverka detta (problem med vacumförställning eller dylikt) som gör att den går varm vid tomgångskörning ?(Dock ej enligt tempmätaren :? )
3. Har dåliga tändkablar och ska byta dessa, men kan tändkablarna påverkas av hög temp vid krypkörning?
Senast redigerad av Sandberg den tor apr 05, 2007 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Det kan ju bero på ånglås, pröva med isolationspackningar mellan förgasarna och insuget :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Kör du brytarlöst?
Om inte så kolla brytarspestarna min var sådär för två år sen.jag bytte då brytarspetsar och den vart bättre.Dom gamla var nernötta med en grop i mitten.jag renoverade sedan förgasaren för den var full med gamla bensinavlagringar,efter det så gick bilen som den skulle igen :)
men du hade nya förgasare va? kan ju kommit in nått i dom iallafall
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Nya förgasare och pertronix brytarlöst system.

Ska kolla upp hur mycket utrymme jag har mellan huv och luftfilter och prova med nån Spacer (isolering)
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

har du en bränslereturledning?
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Nix till Holey är det bara en framledning ingen retur och detta gör väl att soppan värms mer när man har liten förbrukning.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

mm En returledning kanske kunde vara lösningen??
Skriv svar